Hvilke bundmaling til 33 knob

Min nabo har købt en Askeladden 450 Hunter med en 30 HK motor.

I sommers havde jeg den oppe på 33 knob på gps'en.

Men hvilke bundmaling skal vi male den med - er lidt i tvivl om den samme type som jeg bruger til en sejlbåd kan holde en sommer.

Den er primet, men har har aldrig haft bundmaling på.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

I skal bruge noget hård bundmaling. Hard Racing.
For at være sikker på god vedhæftning bør i prime en ekstra gang med en anbefalet primer og være meget påpasselig med at overholde minimumsintervallerne for at påsmøre bundmalingen på primeren. Man skal næsten påføre bundmalingen mens pimneren stadig er klæbende på overfladen.

Se evt i Hempels lille folder, som fås alle steder hvor de sælger bundmaling.

Ole
Larsen 28
Hejlsminde

"Når alt andet er prøvet uden held, så prøv manualen"
Jeg kan for såvidt anbefale Mille Ultimate med tilsætning af et biocid for bedre virkning.
(har en 5,7m båd - topfart 25 knob - almindeligvis sejler vi 10-15 knob)
En bøtte på 2½ liter holder til 2 sæsoner - OBS biocid skal tilsættes inden for 12 timer før på-maling Altså bland ikke for meget.
Efter sæsonen skrubber og spuler jeg det tilbagesiddende løse maling. (Dette er dog en enormt sort-svinet og våd omgang !!!)
Næste forår behøver jeg ikke slibe ret meget før ny påmaling.
Det er ret økonomist også.

De år, hvor jeg har givet 2 lag, så har der slet ikke været begroning - ellers har der været en lille smule - men det afhænger jo meget af hvor båden ligger.

MEN nu er jeg ved at være træt af at afrense det sorte + jeg er træt af sort bundmaling - det ER noget svineri - og bundmaling ER giftig for miljøet - ellers virder det jo ikke.
--- så som jeg har skrevet og spurgt om tidligere, så overvejer jeg MEGET at give båden en gang Copper-coat/CopperShielt - Et stort arbejde. men så slipper jeg for bundmaling i 10 år.

Hvis jeg begynder på det til næste år, så skal jeg nok skrive om det hér i LavDetSelv.

mvh A.


To ulykker kommer sjældent alene.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg har også tænkt på cobber men hvad så når de 10 år er gået??
Så skal epoxy slibes af.. det må da være et pokkers arbejde.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej Grandoldman.

Først så har I en fordel - I kan lægge Copperbot direkte på båden nu - måske skal jeres primer have et fint strøg med sandpapir - men ellers burde I kunne male det på direkte.
Det er en fordel! (Jeg skal starte med at slibe alt det gamle bundmaling af !!!-stort ulækkert slibearbejde under båden)

Det skal jo have flere gange efter forhandleren (3-4 lag) - og det er naturligvis noget arbejde men overkommeligt. EEn rører i blandingen + een ruller på - een side 4 gange på een dag.

Copperbot er jo et lag epoxy med en masse kobberpartikler tæt pakket sammen, rørt op i epoxyen - og kobberkornene de er jo sådan set "pakket ind" i epoxy, og dermed ikke virksomme - de er jo isolerede fra vand - Så derfor skal der slibes lidt i overfladen, for at få metallisk kobber frem i overfladen.

Under brug, så har jeg forstået det sådan, at man sliber bunden ganske let en gang imellem - 1 gang om året måske, for at få nye kobberpartikler frem i laget.
(eller måske slider høj fart lidt af ?)
Altså så sliber man langsomt laget ned - og på et tidspunkt, så er der ikke noget ordentligt lag tilbage - og så skal man vel bare gentage behandlingen med Copperbot. når de ca 10 år er gået. Til den tid kan man måske nøjes med kun 3 lag?

Laget er jo ikke ret tykt - og er jo en glimrende bund (=epoxy) hvis man skulle få den idé at smøre noget andet på igen.
Så jeg kan ikke forestille mig, at det er et problem med "at noget skal slibes af".

Ja det er min forståelse af hvordan det skal virke.
Hvad synes du om den måde at betragte det på ?

Og da metallisk kobber kun er ganske lidt giftigt, så skader det ikke miljøet - vi brugte jo kobberkedler og kobber gryder i husholdningen i gamle dage, og havde gavn af ganske lidt kobber i maden.

Jeg prøvede med en plade rent kobber i havnevandet ved vores bådplads sidste år, og der kom kun lidt tyndt slim på - kunne tørres af med en finger.
Englænderne moderniserede deres flåde under Napoleonskrigene med Kobberbeklædning - og bankede Fransosen. Og Fregatten Jylland er kobberklædt, omend den ikke sejler ret meget mere;-)

Så jeg tror mere og mere på at det er en god ide.
Prisen bliver for vores båd ca 3000 kr - det svarer til 4 års almindelig og billig bundmaling - så det er vel også OK?

mvh A.




To ulykker kommer sjældent alene.
Det lyder jo godt..

Glæder mig til at høre mere om det... og vil da forslå naboen det.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også