Uheldig bilejer; nu problemer med forurenring

Hej alle LDSer.

Historien er ifm. min velholdte Laguna 1,8, 2005:

1. forsøg på syn
Alt var OK undtagen at det der runde jern med gummi som holder fjedrene/dæmperne, hedder fjederkonsol for var rusten og det var A-zone. Derfor dumpede den.

Jeg fik det så lavet hos værksted A, som fjernede rusten og svejsede.

2. forsøg på syn
synsmanden ville ikke godkende; de skulle udskiftes.

Det fik jeg få gjort hos Værksted B, hvor jeg fik nye i. Værksted B tjekkede også el\ en fordi venstre forrude for ikke virker.

3. forsøg på syn
Ovennævnte var nu OK, men dumpende nu pga. forurering. Den var OK sidst og Værksted B påstår at ikke har pillet ved nogen. Situationen er at der er flg. anmærkninger på den:

07: Kulilteindhold, forhøjet tomgang, for høj, 10% vol.
07: lambda-værdi, -, ukorrekt, 0,76 lambda
07: kulilteindhold, tomgang, for høj, 10% vol.

og skal omsynes nu.

Nu er jeg helt rundt på gulvet. Værksted B fortæller det kan være noget komplekst og der skal tjekkes meget, herunder tilsluttes en bekostelig omgang computer. Min fornemmelse er at 2. værksed ifm. elarbejdet har pillet ved noget el ifm. udstødningen, katasylatren, følere osv. Kan det passe?

Har talt med ny værksted C, som mente at det tager længere tids analyse og fejlfindinde hvor forureningen skal testes og måles over flere omgange...

hvad skal jeg nu gøre?

På forhånd tak!



kh. hilsen Mr. GDS 0
39 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af mrGDS0 på 02 maj 2013 15:53


Det fik jeg få gjort hos Værksted B, hvor jeg fik nye i. Værksted B tjekkede også el\ en fordi venstre forrude for ikke virker.

3. forsøg på syn
Ovennævnte var nu OK, men dumpende nu pga. forurering. Den var OK sidst og Værksted B påstår at ikke har pillet ved nogen. Situationen er at der er flg. anmærkninger på den:

07: Kulilteindhold, forhøjet tomgang, for høj, 10% vol.
07: lambda-værdi, -, ukorrekt, 0,76 lambda
07: kulilteindhold, tomgang, for høj, 10% vol.

og skal omsynes nu.



Hvad er venstre forrude for??, venstre elrude foran??

Jeg tror ikke på værkstedet kan pille ved noget som skulle gøre sådan noget. uden at kende meget til din bil, tror jeg ikke det er noget der kan justeres væk, det er nok en lambda sonde der er defekt, eller anden motorføler, måske defekt katalysator.

Er det et originalt værksted du har været inde på og spørge omkring de forhøjet værdier?, ellers synes jeg du skulle gøre det, de sætter sikkert bare deres computer til og så siger den hvad der er galt.. det burde altså ikke være så kompliceret, men "ikke originalt" værksted har sikkert ikke det rigtige værktøj til den....
Tak, Pizzabager,

Ja, "venstre forrude for" betyder "venstre elrude foran" i min verden.

Kan lambda sonde,motorføler og katalysator blive defekt fra dag 1 til dag 2? Forureningsværdierne er blevet målt af synshallen.

Læs iøvrigt mit indlæg forneden, tak.




kh. hilsen Mr. GDS 0
Takker Je___ns,

Kan manglende driftsvarme medføre at værdierne stiger 100 gange??

Se iøvrigt indlægget forneden.


kh. hilsen Mr. GDS 0
Har ikke rigtig råd til en autoriseret Renault værksted tl 860 kr/t plus moms.

Iøvrigt har jeg lige bestilt en service med bla. flg. indhold og vil kontrol og justering af udstødning samt udlæsning af fejlkoder kunne hjælpe og analysere fejlen? Der er ingen fejl i instrumentpanelet...:

Udskiftning af oliefilter og olie efter fabrikkens anbefaling
- Udskiftning af pollen/kabinefilter og rengøring af filterhus
- Kontrol og justering af nedenstående punkter
- Lys, signaludstyr, kontrollamper og forlygteindstilling
- Visker, vasker og viskerblade
- Kølervæskestand, frostsikringsgrad og bremsevæskestand
- Batteritilstand og forbindelser
- Profilkilerem
- Funktion af hånd-og driftsbremse
- Slid på bremseklodser/belægninger – visuelt
- Tæthed af motor, kølesystem, gearkasse, servostyring, brændstof-og bremsesystem
- Dækslid og dæktryk
- Udstødning med katalysator for tæring og tæthed
- Vandaftapning af brændstoffilter
- Fjedre, styrekugler og støddæmpere for utæthed
- Udlæsning af fejlkoder og nulstilling af serviceindikator samt stempel i servicebogen
- Korrosionsbeskyttelse af undervogn



kh. hilsen Mr. GDS 0
Annonce
Skrevet af mrGDS0 på 03 maj 2013 05:18
Har ikke rigtig råd til en autoriseret Renault værksted tl 860 kr/t plus moms.




Du kan spilde mere end dobbelt så mange timer, hvis ikke de kan måle sig frem til fejlen.

Og ja, en driftvarm motor har andre tal. Jeg har synet mange minibusser og de fik alle tæv på vej til synshallen og jeg kørte også en omvej.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Bilen skal være rigtig, rigtig varm før du kører til syn. Og så hedder det venstre, forreste SIDERUDE

 

inden jeg sender min bil til syn plejer jeg at skifte luftfilter, og så kører en tankfuld V power fra shell med frisk kørsel, og sørger så ellers for at bilen er grundig varm (som alle andre os skriver) når bilen skal synes. det har gjort at forurening ligger meget lavt, og et par gange har de spurgt til om der var kat på bilen

men HVIS der er skade på din elektronik er der jo en lille mulighed for at det er sket under svejsning/rustarbejde, det hedder sig vist at man ska frakoble batteri når man svejser på en bil, ikke at jeg plejer at gøre det. men nogle er nok mere følsome end andre
min bil er en golf 2 1,8 I fra 87 så der er massere af elektronok der kan "riste" under svejsning, men det er 7-9-13 ikke sket endnu


mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

En Bosch-tester vil straks afslører, om lambdasonden, luftmassemåleren eller noget tredie er stået af. Det kan jo være motorstyringen, der har tabt programmet! Det tager ikke et kvalificeret værksted lang tid at sætte testeren på og udlæse fejlene.

Om du vælger selv at skifte den defekte stump eller lader værkstedet gøre det er op til dig selv, men vælger du selv at skifte stumpen, så skal du sige til værkstedet, når du bestiller tid, at det er en tur i testeren og medfølgende udskrift du bestiller. Det kan du nok få en fastpris på. Så er der rene linier. Nogle værksteder sætter testeren på uanset hvad og har det inkluderet i prisen, når man får lavet reparationen hos dem.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hej igen,

Bilen har i dag været til service, hvor de har tjekket standard-tingende og testet på bilens fejl via. computer.

Der var intet på nær, at de bemærkede at omdrejningstælleren går op og ned et par gange ved start. Jo mere kold/mere koldstart, jo mere op og ned. Kan det belyse noget? Mekanikeren sagde han måske ville starte med en kompressionstest - hvad er det og hvordan lyder det?

På¨forhånd tak!


kh. hilsen Mr. GDS 0
Der er yderligere 29 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis