Uheldig bilejer; nu problemer med forurenring

Hej alle LDSer.

Historien er ifm. min velholdte Laguna 1,8, 2005:

1. forsøg på syn
Alt var OK undtagen at det der runde jern med gummi som holder fjedrene/dæmperne, hedder fjederkonsol for var rusten og det var A-zone. Derfor dumpede den.

Jeg fik det så lavet hos værksted A, som fjernede rusten og svejsede.

2. forsøg på syn
synsmanden ville ikke godkende; de skulle udskiftes.

Det fik jeg få gjort hos Værksted B, hvor jeg fik nye i. Værksted B tjekkede også el\ en fordi venstre forrude for ikke virker.

3. forsøg på syn
Ovennævnte var nu OK, men dumpende nu pga. forurering. Den var OK sidst og Værksted B påstår at ikke har pillet ved nogen. Situationen er at der er flg. anmærkninger på den:

07: Kulilteindhold, forhøjet tomgang, for høj, 10% vol.
07: lambda-værdi, -, ukorrekt, 0,76 lambda
07: kulilteindhold, tomgang, for høj, 10% vol.

og skal omsynes nu.

Nu er jeg helt rundt på gulvet. Værksted B fortæller det kan være noget komplekst og der skal tjekkes meget, herunder tilsluttes en bekostelig omgang computer. Min fornemmelse er at 2. værksed ifm. elarbejdet har pillet ved noget el ifm. udstødningen, katasylatren, følere osv. Kan det passe?

Har talt med ny værksted C, som mente at det tager længere tids analyse og fejlfindinde hvor forureningen skal testes og måles over flere omgange...

hvad skal jeg nu gøre?

På forhånd tak!



kh. hilsen Mr. GDS 0
Hej alle LDSer. Historien er ifm. min velholdte... Vis hele indlægget
39 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ellers smut ind til den autoriserede forhandler, de kender sikkert problemet.

Jeg havde for nogle år siden en Carina, som der var problemer med (ikke forurening)
Den gik ofte i stå, hvis man kom rullende og bremsede helt ned.
Jeg havde prøvet den lokale lille mekaniker, uden at han kunne løse problemet.

Så kørte jeg ind til Toyota, de fandt fejlen på få minutter, det kostede ½ værkstedstime
godt nok til næsten dobbelt  time pris, af hvad den lokale mekanikker timepris.



Takker Carsten; Går nu i gang med at kontakte de 6-8 bosch værksteder i kbh. området.


kh. hilsen Mr. GDS 0
Skrevet af mrGDS0 på 14 maj 2013 15:27
Tak Jens; hvad var fejlen der? Jeg har også været udsat for det samme; altså somme tider, når jeg bremser helt op, så slukket bilen.
Sod ved indsugningsspjæld / tomgangsskrue

Skrevet af way3000 på 14 maj 2013 16:32
tomgangsskrue? det er ikke en puch maxi

Hvis der er egr ventil på kan den til gengæld let være sodet til, gasspjældet kan også være sodet til.


Nu er det nogle år siden, men der sad en skrue, hvor man stille o/m i tomgang.
Det var en luftkanal, der bypassede luftspjældet, hvor skrue og kanal var sodet.
Det var en carina med sprøjt årg 90

Du har åbenlyst ingen erfaringer med de sager
Hej igen;

Har nu fået kontaktet to Bosch-værksteder:

1. Den ene siger kort at en computer-test vil koste 250 kr.
2. Den anden siger, at hvis det værksted som servicerede bilen og udlæste fejlkoder på computeren ikke kunne udlæse fejl, vil Bosch-værkstederne heller ikke kunne. I stedet vil de lave en "Perifi-måling" - en manuel analyse/måling af en komp ad gangen og jeg vil blive bonnet efter tidsforbrug...

Hvordan lyder det?

På forhånd mange tak!


kh. hilsen Mr. GDS 0
Løsning nr. 2 er nok vejen frem.
For viser Bosch testeren ingen fejl, hjælper løsning 1 jo ikke. og så skal de jo alligevel fejlsøge systematisk.
Øøøøøøv, hvis det passer:-) - HVad siger du Carsten?

En tredje Bosch-mekaniker skriver:

Vi vil gerne lave en test på din bil – det koster fra 0,5 time + testgebyr på 300 kr + moms
for at sætte tester på og udlæse fejllager –
det er sådan at en test ofte udløser at man er nødt til at foretage yderligere målinger
hvilke jeg ikke ved hvorlang tid det tager.
Når en bil testes for forurening er det fire gasarter der måles så jeg ved ikke hvad det er
der er 0,1 eller 10 ?


kh. hilsen Mr. GDS 0
Jeg er usikker på hvad du spørger efter når du ringer? for mig ser det ud som om de svarer på noget andet end hvad du har brug for.
Det er jo ikke fordi bosch'en ikke kan læse det ud, self. kan den da det, jeg har selv arbejdet med dem på netop din model, så er helt sikker.

Det de bare skal svare på er: min bil bestod ikke syn pga. røg gas, kan i hjælpe med at finde fejlen? Det virker som om de bliver forvirret over hele historikken.

Forstår ikke hvad de værksteder mener med en periferi test, det har jeg aldrig hørt om før. Havde du nu bare været på jylland så havde jeg fixet det, men må ærligt indrømme, det virker sært.

Hvad der bør gøres er kort: Konstatering af fejlen (dvs. røggas test) fejludlæsning af fejlkoder, da disse kan give indikation om problemet. Herefter, hvis man ikke fik noget ud af fejludlæsningen, så starter man med at tjekke udstødning og manifold for utætheder. Så checker man om lambda sonden er i orden, i de fleste tilfælde ligger fejlen her, så længe bilen ikke går dårligt.
Gør den det så tjekker man tændrør, om den står rigtigt i takt, om ledningerne til rørene er i orden, om luftmassemåleren virker, om filteret er stoppet, om dyserne er utætte.

Det er ikke raketvidenskab når det er røggas problemer, med mindre det er en diesel

Jeg ville køre dem ind til det værksted der virkede til at have mest forstand af de 3, og så simpelthen sætte mig ned og forklare dem at den dumpede på dette, vis dem papiret fra synshallen, og hør dem om de kan lave det.

Du slipper ikke for at betale, det koster penge at reparere biler, men du skal af med mere hvis du skal have nu bil.
Biler er dyre at have.

je_ns : du skal jo altid fejlsøge systematisk. Det der undrer mig er at alle de værksteder han spørger efter, starter et helt vildt sært sted i fejlsøgningen.

Hvis nr. 1 bare siger at en com test koster 250 og ikke andet, så har han vist ikke forstået problemet korrekt
hvis nr. 2 siger periferimåling osv. snakker om at testeren ikke kan læse, så er han jo ude i et andet problem pludselig
og
hvis nr. 3 siger alt muligt med flere målinger osv. så virker det mere som om han forsøger at forklare at man ikke kan løse problemet bare med én computerudlæsning og intet andet, men at det self. leder videre til den resterende fejlfinding.

Deraf mener jeg at de ikke har forstået hvad kunden spørger om.

Det svar jeg ville forvente var: Vi vil meget gerne lave en fejlsøgning på din bil og så ringe tilbage når vi ved hvad der er galt med den og har et estimeret beløb for hvad det vil koste at lave.

Men det afhænger jo meget af hvordan man spørger. Derfor jeg er lidt i vildrede over de svar.

- Mvh. Carsten
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis