Jeg er usikker på hvad du spørger efter når du ringer? for mig ser det ud som om de svarer på noget andet end hvad du har brug for.
Det er jo ikke fordi bosch'en ikke kan læse det ud, self. kan den da det, jeg har selv arbejdet med dem på netop din model, så er helt sikker.
Det de bare skal svare på er: min bil bestod ikke syn pga. røg gas, kan i hjælpe med at finde fejlen? Det virker som om de bliver forvirret over hele historikken.
Forstår ikke hvad de værksteder mener med en periferi test, det har jeg aldrig hørt om før. Havde du nu bare været på jylland så havde jeg fixet det, men må ærligt indrømme, det virker sært.
Hvad der bør gøres er kort: Konstatering af fejlen (dvs. røggas test) fejludlæsning af fejlkoder, da disse kan give indikation om problemet. Herefter, hvis man ikke fik noget ud af fejludlæsningen, så starter man med at tjekke udstødning og manifold for utætheder. Så checker man om lambda sonden er i orden, i de fleste tilfælde ligger fejlen her, så længe bilen ikke går dårligt.
Gør den det så tjekker man tændrør, om den står rigtigt i takt, om ledningerne til rørene er i orden, om luftmassemåleren virker, om filteret er stoppet, om dyserne er utætte.
Det er ikke raketvidenskab når det er røggas problemer, med mindre det er en diesel
Jeg ville køre dem ind til det værksted der virkede til at have mest forstand af de 3, og så simpelthen sætte mig ned og forklare dem at den dumpede på dette, vis dem papiret fra synshallen, og hør dem om de kan lave det.
Du slipper ikke for at betale, det koster penge at reparere biler, men du skal af med mere hvis du skal have nu bil.
Biler er dyre at have.
je_ns : du skal jo altid fejlsøge systematisk. Det der undrer mig er at alle de værksteder han spørger efter, starter et helt vildt sært sted i fejlsøgningen.
Hvis nr. 1 bare siger at en com test koster 250 og ikke andet, så har han vist ikke forstået problemet korrekt
hvis nr. 2 siger periferimåling osv. snakker om at testeren ikke kan læse, så er han jo ude i et andet problem pludselig
og
hvis nr. 3 siger alt muligt med flere målinger osv. så virker det mere som om han forsøger at forklare at man ikke kan løse problemet bare med én computerudlæsning og intet andet, men at det self. leder videre til den resterende fejlfinding.
Deraf mener jeg at de ikke har forstået hvad kunden spørger om.
Det svar jeg ville forvente var: Vi vil meget gerne lave en fejlsøgning på din bil og så ringe tilbage når vi ved hvad der er galt med den og har et estimeret beløb for hvad det vil koste at lave.
Men det afhænger jo meget af hvordan man spørger. Derfor jeg er lidt i vildrede over de svar.