Uheldig bilejer; nu problemer med forurenring

Hej alle LDSer.

Historien er ifm. min velholdte Laguna 1,8, 2005:

1. forsøg på syn
Alt var OK undtagen at det der runde jern med gummi som holder fjedrene/dæmperne, hedder fjederkonsol for var rusten og det var A-zone. Derfor dumpede den.

Jeg fik det så lavet hos værksted A, som fjernede rusten og svejsede.

2. forsøg på syn
synsmanden ville ikke godkende; de skulle udskiftes.

Det fik jeg få gjort hos Værksted B, hvor jeg fik nye i. Værksted B tjekkede også el\ en fordi venstre forrude for ikke virker.

3. forsøg på syn
Ovennævnte var nu OK, men dumpende nu pga. forurering. Den var OK sidst og Værksted B påstår at ikke har pillet ved nogen. Situationen er at der er flg. anmærkninger på den:

07: Kulilteindhold, forhøjet tomgang, for høj, 10% vol.
07: lambda-værdi, -, ukorrekt, 0,76 lambda
07: kulilteindhold, tomgang, for høj, 10% vol.

og skal omsynes nu.

Nu er jeg helt rundt på gulvet. Værksted B fortæller det kan være noget komplekst og der skal tjekkes meget, herunder tilsluttes en bekostelig omgang computer. Min fornemmelse er at 2. værksed ifm. elarbejdet har pillet ved noget el ifm. udstødningen, katasylatren, følere osv. Kan det passe?

Har talt med ny værksted C, som mente at det tager længere tids analyse og fejlfindinde hvor forureningen skal testes og måles over flere omgange...

hvad skal jeg nu gøre?

På forhånd tak!



kh. hilsen Mr. GDS 0
Hej alle LDSer. Historien er ifm. min velholdte... Vis hele indlægget
39 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
De forureningstal kan skyldes mange ting.

Jeg prøver lige at remse op sorteret:

Da der blev svejst i bilen:
- Strømmen fra svejsningen kan have ødelagt noget af det elektronik der måler ilt og andet i udstødningen (lambda sonder)
- Luftmassemåleren kan også have lidt et tab
- man kan have skadet udstødningen eller manifolden så den er blevet utæt, dvs. der kommer for meget ilt i udstødningen og så måler lambda sonden forkert, dvs. den beder motorstyringen om at justere den mængde benzin der bliver sprøjtet ind i motoren op til et forkert mål, og det giver jo mere forurening.

Generelt:
- Ting går i stykker fra 1 sekund til et andet, det siger bare plop og så er det kaput, det kan komme når som helst.
Den der med "det virkede jo igår" den holder ikke, alt kan gå i stykker og det er når som helst, alt der kan ændres på er sandsynligheden.
Dvs. Din katalysator, lambdasonde, udstødning, lydpotte, forrør, udstødningsmanifold, kan være utæt.

Disse ting kan måles på et værksted, og det kan måles ret let med en tester. Jeg bruger selv testeren og er faktisk uddannet i den fra bosch samt VCDS til VAG gruppens biler. Da din bil er fra 2005 er det 100% sikkert der er OBD stik i. dvs. fejludlæsnings-stik.

Find et værksted der kan sit kram. Det kan være timelønnen er højere, men tiden der bruges er væsentlig mindre. (Her kan mindre være mere)

At tjekke udstødningen for utætheder tager ingen tid, at tjekke manifolden for utætheder tager heller ikke ret lang tid. At tjekke lambdasonden kan gøres via testeren og luftmassemåleren kan måles med et multimeter, med mindre det er en speciel slags, så skal der en tester til.

Hvis det ikke er her fejlen ligger, så skal vi kigge på motoren.

- tændrør, et dårligt tændrør kan gøre at bilen forbrænder for sent og det giver dårligere motorgang og det kan føre til forurening
- utætheder i ventilerne, dette er straks værre, men heldigvis ikke særlig ofte et problem. Vil også kunne mærkes ved at bilen trækker dårligt.


jeg tror jeg har været inde på de mest gængse. Der er nok nogen der vil snakke om motorstyringen, men så ville bilen gå virkelig dårligt, så den tror jeg ikke på er fejlbehæftet.


Mit råd: Tag til et værksted der har god forstand på at bruge deres tester. Alt efter hvor du er fra har jeg nogle gode bud. Hvis jeg selv havde haft et værksted havde jeg tilbudt dig at komme forbi.

Men de værksteder der står og ryster i bukserne over at "det er en større opgave" er desværre et af de værksteder man skal holde sig fra, for de mangler at holde sig ajour med den danske vognpark og mangler dermed vital viden.

De vil bruge alt for længe på at finde fejlen, også selvom de er billgere, så vil de være dyere i sidste ende.

Derfor, prøv et mærkeværksted, de plejer at kende alle tricksene, kan skille tingene ad og samle igen hurtigere og kender også bilen bedre end andre, så de kan måske nogle af de mest hyppige fejl i hovedet.

1 time til 500 er dog trods alt billigere end 2 til 400.

ps: jeg er selv fra auto branchen så kender en del til området

- Mvh. Carsten
Klaus: hvis du kom med en synsrapport og de sagde "vi gør sådan her så er den klaret" og den så ikke var, ville du føle de havde styr på tingene? sådan nogle kom jeg ikke tilbage ved for andet end at få mine penge igen.
Så kan som sådan godt se problemet

Men kan også godt se hvad du mener, men når det er et nyt problem, så er det jo ligemeget da alle jo starter fra bunden af der.

- Mvh. Carsten
jo jo, men når den så ikke er klaret, som du siger, er det da stadig dem, der har aben.

mvh

 varmetossen

Du skriver

1. forsøg på syn
Alt var OK undtagen at det der runde jern med gummi som holder fjedrene/dæmperne, hedder fjederkonsol for var rusten og det var A-zone. Derfor dumpede den.

3. forsøg på syn
Ovennævnte var nu OK, men dumpende nu pga. forurering. Den var OK sidst og Værksted B påstår at ikke har pillet ved nogen. Situationen er at der er flg. anmærkninger på den:

07: Kulilteindhold, forhøjet tomgang, for høj, 10% vol.
07: lambda-værdi, -, ukorrekt, 0,76 lambda
07: kulilteindhold, tomgang, for høj, 10% vol.

Synshallen skal da kun kontrollere, at det den dumpede på første gang, er lavet på tilfredsstillende vis. Den skal da ikke kontrollere hele bilen og lave et komplet syn, hver gang du kommer med den. - 


Skrevet af Charlottefrich på 14 maj 2013 07:54
Du skriver

...zip...

Synshallen skal da kun kontrollere, at det den dumpede på første gang, er lavet på tilfredsstillende vis. Den skal da ikke kontrollere hele bilen og lave et komplet syn, hver gang du kommer med den. - 



De syner ikke altid hele bilen, hvis de starter med at finde en alvorlig fejl.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Og de kan også godt afvise den på noget, der ikke er blevet set ved foregående syn. De er som regel ikke glade for det, men det sker.

mvh

 varmetossen

Takker Carsten; Hvem i StorKbh. kan du anbefale?


kh. hilsen Mr. GDS 0
Det var selvfølgelig det sted jeg kendte færrest, men jeg vil som udgangspunkt se om jeg kunne finde et Bosch værksted/service center.

http://www.boschcarservice.dk/ da jeg ved de har bosch testeren, som jeg også ved kan klare de her ting. Desværre er kvaliteten svingende, også her, men jeg vil mene at i storkøbenhavn har de en god mulighed for at få gode folk.

Ellers ville jeg gå efter en automester da jeg ved at mange af dem også bruger disse værktøjer. Men prøv at undgå de små snuskede steder, find nogle der er mellemstore og ser fornuftige ud. Ofte har de pengene til at bygge sådan noget, ikke fordi de tager flere penge, men fordi de har færre fejl.

Held og lykke og meld gerne tilbage hvad du får ud af det

- Mvh. Carsten
Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis