De forureningstal kan skyldes mange ting.
Jeg prøver lige at remse op sorteret:
Da der blev svejst i bilen:
- Strømmen fra svejsningen kan have ødelagt noget af det elektronik der måler ilt og andet i udstødningen (lambda sonder)
- Luftmassemåleren kan også have lidt et tab
- man kan have skadet udstødningen eller manifolden så den er blevet utæt, dvs. der kommer for meget ilt i udstødningen og så måler lambda sonden forkert, dvs. den beder motorstyringen om at justere den mængde benzin der bliver sprøjtet ind i motoren op til et forkert mål, og det giver jo mere forurening.
Generelt:
- Ting går i stykker fra 1 sekund til et andet, det siger bare plop og så er det kaput, det kan komme når som helst.
Den der med "det virkede jo igår" den holder ikke, alt kan gå i stykker og det er når som helst, alt der kan ændres på er sandsynligheden.
Dvs. Din katalysator, lambdasonde, udstødning, lydpotte, forrør, udstødningsmanifold, kan være utæt.
Disse ting kan måles på et værksted, og det kan måles ret let med en tester. Jeg bruger selv testeren og er faktisk uddannet i den fra bosch samt VCDS til VAG gruppens biler. Da din bil er fra 2005 er det 100% sikkert der er OBD stik i. dvs. fejludlæsnings-stik.
Find et værksted der kan sit kram. Det kan være timelønnen er højere, men tiden der bruges er væsentlig mindre. (Her kan mindre være mere)
At tjekke udstødningen for utætheder tager ingen tid, at tjekke manifolden for utætheder tager heller ikke ret lang tid. At tjekke lambdasonden kan gøres via testeren og luftmassemåleren kan måles med et multimeter, med mindre det er en speciel slags, så skal der en tester til.
Hvis det ikke er her fejlen ligger, så skal vi kigge på motoren.
- tændrør, et dårligt tændrør kan gøre at bilen forbrænder for sent og det giver dårligere motorgang og det kan føre til forurening
- utætheder i ventilerne, dette er straks værre, men heldigvis ikke særlig ofte et problem. Vil også kunne mærkes ved at bilen trækker dårligt.
jeg tror jeg har været inde på de mest gængse. Der er nok nogen der vil snakke om motorstyringen, men så ville bilen gå virkelig dårligt, så den tror jeg ikke på er fejlbehæftet.
Mit råd: Tag til et værksted der har god forstand på at bruge deres tester. Alt efter hvor du er fra har jeg nogle gode bud. Hvis jeg selv havde haft et værksted havde jeg tilbudt dig at komme forbi.
Men de værksteder der står og ryster i bukserne over at "det er en større opgave" er desværre et af de værksteder man skal holde sig fra, for de mangler at holde sig ajour med den danske vognpark og mangler dermed vital viden.
De vil bruge alt for længe på at finde fejlen, også selvom de er billgere, så vil de være dyere i sidste ende.
Derfor, prøv et mærkeværksted, de plejer at kende alle tricksene, kan skille tingene ad og samle igen hurtigere og kender også bilen bedre end andre, så de kan måske nogle af de mest hyppige fejl i hovedet.
1 time til 500 er dog trods alt billigere end 2 til 400.
ps: jeg er selv fra auto branchen så kender en del til området