Cover til eltavle

Min eltavle ser således ud - hvilket cover skal jeg bruge - hvad hedder det?

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mon ikke det er UG150-12
http://www.wattoo.dk/daekkappe-for-ug150-12-1016009845-1016009874
aarh Kenned, den er da forholdsvis normal at se på...

Det er måske ikke det pæneste lednings arbejde der er set, men det er meget normalt, hvis det er en tavle hvor der er blevet lagt lidt til i årenes løb.

Mange huse starter med en gammel tavle af den type med træ undelag til måler og grupperne var separate "enheder" i bakkelit, så blev der indført lidt mere strøm i huset (kravene stiger) tavlen bliver skiftet, men kablerne er stadig de gamle..

Det er da ikke det værste jeg har set i min tid som trikker 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
ja, det kunne have været værre.

Du kunne måske overveje at skifte det gamle HFI relæ ud til et HPFI (hvis ikke det allerede er det) Det er der vist et lovkrav om, så vidt jeg husker.
Bestemt - det er ikke udført professionelt - tror kun det er 2,5mm2. - Vi bruger mindst 6mm2 i nye tavler.

Tvivler på der ligger en varmeberegning og godkendelse på den tavle.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Den tavle er det rent LDS når det er bedst........SUK siger jeg bare...
Jeg ville nødigt bo i et hus med kun 3p+N grupper.....
... øhhh - hvor meget skal jeg nu bekymre mig ? Altså jeg er godt klar over at det ikke er et smukt arbejde, men har fået at vide fra en kyndig at det så rigtigt nok ud... hvor/ hvad er det der ser farligt ud? Og hvorfor/ hvornår er det farligt? stenkrog: hvorfor vil du ikke bo i et hus med 3p+N grupper?

tak
Jeg ville bekymre mig så meget at jeg som det mindste ville få skiftet HFI-en til HPFI.

Dernæst bør du få en tavlekyndig til at kigge på det basale og få den lavet så den overholder kravene på installationstidspunktet. Det kan godt være at du godt må bruge en 4-pol til lys som om det er 3 grupper - det måtte man i mit fra 1977, men det har jeg lavet om til 3 stk 2-pol. automatsikringer i stedet.

Det som jeg bemærker tydeligst er at ledningerne på tilgangen til grupperne ser noget klejne ud i forhold til det vi bruger i dag. De holder sikkert fint men kan risikere at blive for varme hvis grupperne belastes til max. Det kan skade komponenterne og i værste fald kan du selv tænke videre på.......

Risikoen er nok ikke stor - så sov kun roligt om natten - men få det gået efter for din egen skyld.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis