Fjerne stor træstamme.... Hvordan???

Hej LDS
Jeg har fået fældet et træ i min have, men står nu tilbage med kæmpe træstamme som jeg troede jeg selv kunne skære op og flække...

Det viser sig desværre at stamme "indvendig" er fuld af søm og måske også noget trådnet (??) ... mine motorsavs-kæder bliver ædt op på ingen tid... 

Træstamme info: ca. 4 meter lang og med diameter på ca. 80-90 cm - vægt vurderet af træfælderen til ca 4 ton (??) ... men under alle omstændigheder en del tungere end jeg kan rulle væk 

Hvad pokker gøre man  ... ??? Al hjælp vil være værdsat 

29 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej og velkommen på siden

Var det min ville jeg prøve, at sætte den i DBA under gives væk, der er jo nogle brændesamlere, der springer på hvad som helst.

Hvis den ikke er for knudret, kunne du kløve den.

Eller undersøge muligheden, for at få den fjernet med kran.

mvh jens
Hej Jens ... 
Tak for velkomsten og det hurtige svar... 

HAR tænkt tanken at given den væk feks. på DBA, men kunne egentlig godt tænke mig selv at få gavn af brændet 

Hvis man skulle kløve den - tænker du så på at man kunne gøre et med hammer og kiler?

Mange hilsner
Kenneth
Hvis du skal flytte sådan en djævel, kan det helt sikkert gøres på ruller. Du bruger en masse rafter/kævler, som du langsomt skubber ind under den og derefter gælder det "bare" om at rulle den derhen hvor du vil ha' den.

Skal du flække den ville jeg bruge en almindelig håndøkse, og lave en rille på langs af stammen, en 10-20 cm dyb. Så gælder det om at have skåret en masse kiler ud at alle de grene der sad på træet, så du har masser at arbejde med. Så er det igen "bare" rå muskelkraft, at få tævet en masse kiler i, hold retningen, og bliv ved... til sidst taber træet 

God kamp og velkommen til 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hej Henrik - tak for svaret

Jeg ved ikke... - men det kunne måske godt lade sig gøre at rulle den på rafter ?? - men har ikke rigtig noget perfekt sted til sådan en krabat - den fylder godt i landskabet 

Men tak for rådet omkring  flækningen... kunne godt se ud som om jeg har mig et "lille" hobby projekt her sommeren over... - pyha...

Hvis andre har gode ideer er de stadigvæk velkomne ...

Mange Hilsner
Kenneth
Hej.
Når jeg saver f.eks. bygningstømmer op bruger jeg en bajonetsav med en lang metalklinge. Det går lidt langsommere, til gengæld er den ligeglad med hvad den møder på vej igennem.

mvh

 varmetossen

Annonce
Hej Klaus... Takker

...og sjovt for jeg sad lige og læste om det samme på nettet 

Godt med en backup plan... hvis kile-planen ikke lykkes for mig

Mange Hilsner
Kenneth
Bestil du roligt nogle snoede kiler til at kløve brænde med og så er det ellers bare igang med at banke dem i. Nogle gange er det nemmere at lade dem sidde natten over for træet giver sig ligeså stille når de bliver slået i.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Måske kunne du lave en bænk af en ?
jeg fik for mange år siden fældet en kæmpe poppel, og der lavede min kamerart en bænk ved at skære et "lagkagesnit" ud af den... så blev den rullet på plads, ved hjælp af rafter og en træk talje.... hårdt arbejde, men resultatet var unikt  


Her ses den helt ude til højre. Den har "siddet" på stammen der står i midten af billedet til venstre for hytten.



Og her lidt tættere på...Det er stubben af det gamle æbletræ der blev til bord, med et brønddæksel... 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Ring til Hjemmeværnet og tilbyd det som et træningssprængningsobjekt. Der skal ikke mange gram trotyl til at flække stammen, hvis man lægger det ind i borehuller.

Men er det i et boligområde, og træet ligger "halvt inde i entreen" så er det måske ikke lige sagen, selvom man kan lægge en måtte over objektet

Hej Fiahgt ... Tak for rådet 
Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis