Fjerne stor træstamme.... Hvordan???

Hej LDS
Jeg har fået fældet et træ i min have, men står nu tilbage med kæmpe træstamme som jeg troede jeg selv kunne skære op og flække...

Det viser sig desværre at stamme "indvendig" er fuld af søm og måske også noget trådnet (??) ... mine motorsavs-kæder bliver ædt op på ingen tid... 

Træstamme info: ca. 4 meter lang og med diameter på ca. 80-90 cm - vægt vurderet af træfælderen til ca 4 ton (??) ... men under alle omstændigheder en del tungere end jeg kan rulle væk 

Hvad pokker gøre man  ... ??? Al hjælp vil være værdsat 

Hej LDS Jeg har fået fældet et træ i min have... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja der er rigtigt mange gode forslag ser jeg, her er så mit bidrag !
Hvis du bare kan mestre din motorsav så skal det nok lykkes. Du skal som andre foreslår flække den stamme, men for at gøre det nemmere at få kilerne ind i træet hvor de gør gavn, skal du med motorsaven skære lodret ned i stammen, hold saven lodret over stammen og med forsigtighed lader du spidsen arbejde til ned i stammen, gerne i halvdelen af sværdets længde. Gør det for hver meter start en halv meter fra enden og de skal skæres på langs af træet. Så skal du have købt dig nogle snoede stålkiler som du banker ned i sporene, sæt dem hårdt og lad dem trække en halv times tid så giver du dem en omgang til venter 15 minutter hvorefter du skulle kunne banke dem helt i. Alt efter hvor tyk stammen er kan det blive nødvendigt med store trækiler, her sætter du to stk. sammen så du kan slå på en ad gangen, det giver mindre arbejde og større tryk.
Hej Håndværker... 
Tak for indsparket - lyder som en fornuftig plan ... Er dog lidt i tvivl om jeg kan få savet rillerne med motorsaven pga. søm og trådnet (eller hvad det nu er?) ... men det er jo nok et forsøg og endnu en motorsavs-klinge værd ... Takker

Mange Hilsner
Kenneth
Hej igen Kennet.
Du kunne jo købe sådan en til at skanne metal i murværk med, den kan også bruges på træ. Onkel Harald har en til en fornuftig pris
Hej igen håndværker... ikke nogen helt dårlig ide der'   må lige se hvad sådan en fætter koster !!
Mange Hilsner
Kenneth
Fedt... tak for det håndværker ... lyder som en ny 'gadget' til samlingen
Mange Hilsner
Kenneth
Hej Kennet.

Har desværre mange års erfaring i og flække/overskære søm og hegnstråd med en motorsav.  Har sågar flækket en maskinkanons patron for en del år tilbage.

Kan lige så godt fortælle dig sandheden, det er komplet umuligt og regne ud hvor det ligger når metallet først er omvokset af veddet.  De billige "byggerimetalsøgere" kan i øvrigt "kun" finde søm og tråd i en dybte af ca 5 cm såå .............
 
Når kæden begynder at afgive savsmuld i stedet for spåner bliver der moteret en gammel opslidt på sværet og den resterende del af stamme bliver savet/filet op, færdig arbejde.  Derefter er det tid til at bande og file kæder op igen.
 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej Leif...
Tak for info ... Ja, det lyder jo lidt som om sådan en metalsøger måske ikke er den helt store hjælp til stammen, hvis den kun kan klarer 'overfladen' ... må prøve mig lidt frem
Og så komme igang med at file kæder op

Kenneth
Jaa, desværre Kennet.  

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis