Batteri bore/skrue maskine børsteløs, 2polet, li ion osv.

Jeg vil anskaffe mig en ny bore/skruemaskine, men jeg synes det er noget af en jungle at finde rundt i.

Det vrimler med udtryk som børsteløs, 2polet, li-ion batterier osv. har ikke så nær nævnt dem alle. 

Hvad betyder alle disse udtryk, hvis det kan siges/skrives forholdsvist kort?

Er klar over at jeg må ha' mig en' med stort a/h ikke under 1,5 a/h & gerne 3,0 a/h. & måske helst en' 18V maskine. (har bla. set en Makita ved Greenline til ca. 2500,-)

Skal kun bruges til hobby. (har ikke brug for at skrue store karmskruer oa. i)

Er efterhånden godt træt af div. maskiner jeg har haft gennem tiden, de har ikke holdt særligt længe, så mit budget er ca. 2 til 2½ tusinde kroner ligger ikke helt fast.

Kan der fås noget der dur' inden for dette budget, er klar over at nogen foretrækker det ene mærke fremfor det andet.

Er der evt. noget at spare ved at købe udenfor landets grænser, erfaringer hermed?

Hvad er jeres erfaringer med bore skruemaskiner, det ville være godt at kunne "trække" lidt på jeres erfaringer.

Mange ting i en tråd indrømmet, men håber det går an?

Må jeg sige tak på forhånd  det bliver værdsat.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg skal prøve med min viden, Børsteløs, betyder at det er en induktions motor der sidder i maskinen. Forskellen er at ved brug af børster eller slæbekul føres strømmen ind i en magnet spole der ligger i ankeret og der så ligger en jern kerne uden om som får ankeret til at løbe rundt ved hjælp af magnetisme. I en børsteløs er der bare byttet rundt, så ankeret er jern kernen og magnetfeltet ligger yderst omkring ankeret.
At skrive at den er topolet betragter jeg som salgs gas, alle elmotorer er to polede, en plus pol og en minus pol.
Li-ion er en betegnelse for hvilken batteritype der er brugt, Li-ion er af den bedre type der kan indeholde stor mængde amp. og tåle at blive ladet flere gange end de billige "fakta og bilka" maskiner.
Jeg har selv en BOSCH GSR 18-2-LI i den blå serie, det de kalder håndværker modellerne og jeg mener ikke jeg gav mere end en lille tusse for den.Jeg har haft en Dewalt den var jeg ikke særlig glad for, batterierne blev for hurtigt afladede og efter et år var de færdige, når de så stort set koster det samme pr. styk  som jeg gav for et helt sæt med maskine oplader og to batterier så stopper legen.
Jeg bruger også min til Hobby brug den har også en god balange i hånden. Karmskruer skruer jeg altså i med min store almindelige BOSCH på ca. 700 w.
Jeg har en Makita BHP454RFE, det er en 18 volt, med 3 ah li-on batterier, og 22 min oplader.
Det er en 4 polet motor (børsteløse er det sidste nye, og skulle være strømbesparende)
Når det er en 22 min. lader når man ikke at tømme batteriet, før det andet er ladet op.
Den er med slag, som er rigtig effektiv, i mursten og blødt beton.
Jeg valgte 2 gears modellen (Xl frarådede 3 gears modellen, som koster det samme)
Jeg har en stiksav, der passer til, den er jeg utrolig glad for, og bruger ikke mere den blå Bosch til 230 volt.

Men det er en stor og kraftig maskine, som kan tage fat, så den er lidt tung i det.
Men jeg arbejder en del i metal, så skal det kunne tage fat, den trækker fint en M12 snittap, som skære et nyt gevind.
Måske du skulle kikke efter modellen mindre?



Hitachi laver også nogle fine maskiner, og enda 18 volt 4 ah li-on.


Jeg har en Metabo povermaxx, det er dårlig kvalitet, der er så meget slør i lejet, at borepatronen vrikker frem og tilbage, og ikke god til præcist arbejde.
Den var sådan fra ny af, men det var en gevinst, så den har ikke kostet noget.

Jeg har også en grøn Bosch 18 volt 1,3 li-on, med to gear, det er en dejlig let maskine, til de små opgaver, og rimelig batteritid, og batterierne er meget billige, hvis man har behov for extra.
Jeg har en hækkeklipper i samme serie, den køre over ½ time på en opladning (ligusterhæk)
Der laves også stiksave mv. der passer batteri sammen.


mvh jens 
Tak til jer to.

Rart at i vil bidrage med lidt "fødselshjælp" udi valg af ny maskine til mit lille hobby maskinsnedkeri, der går rigtig mange timer med det.

Vil jo gerne anskaffe noget der holder på lidt længere sigt, det er altid batterierne der gir op efter alt for kort tid, synes jeg for det 1. er det penge ud af vinduet & er ked af over at ha' noget skrammel.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Nåeh ja der er da også to gear på min BOSCH, det glemte jeg lige i forbifarten og moment indstilling, en go ting ved iskruning af skruer.
Annonce
Har ringet til manden med Makitaen på G/G je__ns den var solgt.

Det går stærkt, med sådanne tilbud, og rigtigt jeg spurgte også efter om der var en kvittering, skal være lidt forsigtig, med, sådanne tilbud.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Hvad mener i om denne, batterierne er i alle tilfælde store nok,  hvad med det øvrige?

Ikke for at lave reklame for dette firma, har intet med det at gøre, bare for at "slå" det fast. Har endnu ikke lært at lave link desværre, det kommer måske hvis jeg bliver gammel nok. 

Det med førpris er sikker salgs-gas, for efter denne er det langt under ½ pris

Milwaukee Akku bore-/skruemaskine C18 PD-402 C
Varenummer C18 PD-402 C
Du sparer 54,08% Førpris: DKK 4.998,00 (DKK 3.998,40)
DKK 2.295,00 (DKK 1.836,00)
(Ekskl. moms DKK 1.836,00)
<a href="javascript:WebForm_DoPostBackWithOptions(new%20WebForm_PostBackOptions(" class="buy Product" id="ctl00_bc_lbBuy_14163">Køb denne vare

 

2 x 4,0 Ah Li-Ion batterier, bælteclip, kuffert, lader

 

Let og kompakt M18 slagbore-/skruemaskine. Kun 216 mm lang. Milwaukee patenteret elektronik (DPM) i både

maskine og batteri for revolutionerende holdbarhed. Metalgearkasse. Indbygget LED-lys der oplyser

arbejdsemnet. 2 stk. 4,0 Ah Red Li-Ion batterier for lang levetid og optimal holdbarhed. Ladetid: 60 min.

Strømindikator. Maks. drejningsmoment 60 Nm. Omdr. ubelastet 0-450/0-1700 o/min. Borekapacitet i

stål/træ/sten 13/32/8 mm. Vægt inkl. batteri 2,2 kg. 2 x 4,0 Ah Red Li-Ion M18 BX batterier, lader C1418 C (60

min.), støttegreb, bælteholder, transportkuffert


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Den ser da rigtig god ud, Milwaukee er god kvalitet, men ikke så kendt i Danmark.

Det er en rigtig fin pris du har funden, når det er med 2 stk. 4 ah batterier.

mvh jens
Det er jeg glad for at "høre" jeg tror sørme jeg køber den.

Ps Det må være nogle store avancer når de kan slå over halvdelen af prisen af.

Det eneste skulle være om 60 Nm er nok til at skrue nogle skruer i, har slet ingen anelse om hvad denne betegnelse betyder, ud over at det er noget med hvor hårdt den kan arbejde/spænde, eller er jeg helt på vildspor?

PS. Købt & betalt så om nogle dage har jeg den i hånden og kan mærke hvordan den ligger i hånden med hensyn til balance og vægt, er lidt spændt på dette.

Mange tak i 2 for jeres hjælp, værdsætter det.

Go 1. Maj til alle.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Min Makita er på 80 Nm, det er kun karmskruer i beton, jeg har oplevet at grænsen er ved at være nået.
Almindelige træskruer, har jeg aldrig følt at den skal bruge alle kræfter.
Største træskruer jeg har prøvet, er 6 x 150 mm, det går helt smertefrit.

Så jeg tror de 60 Nm er ganske udmærket
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis