Suzuki FZ50 - Får ikke nok olie?

Hey FZ nørder!

Jeg har et problem med min Suzuki FZ50. For knap et år siden gik den i stykker (stemplet splintrede). Jeg har for nyligt (meget meget besvær) fået skiftet cylinderen samt stemplet.

De første 100 meter kørte den som smurt, men så begyndte stemplet at lyde som om den sled på cylenderen (altså sad fast), og efter kort tid satte kickstarten sig, så man ikke kunne tænde den. Altså stemplet har højstsansynligvis sat sig fast IGEN.

Vi havde blandet en ganske lille smutte olie i benzinen, selvom jeg har læst mig frem til, at man ikke skal dette på grund af den seperate oliepumpe som er der.

Vi har nemlig testet olien, og vi kan konstaterer at den ryger ned i oliepumpen (der  hvor gaskablet hiver i oliekontrolarmen), og vi kan konstaterer at der tildels ryger en lille bitte smule olie videre fra oliepumpen videre i den lille sorte slange (kan ikke lige huske hvor olien skulle ryge hen), men der er godt nok ikke meget.

Hvad kan problemet skyldes? En defekt oliepumpe? Vi forstår det på ingen måde. Jeg har læst et sted at man kan justere på oliekontrolarmen ved at sætte kablet længere tilbage (stramme det), så den giver mere olie ud. Men jeg ved dog ikke om det kan løse problemet.

Nogen som har erfaringer med dette?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du beskriver jo problemet og løsningen selv, du skal spænde det kabel så den giver mere olie. Men det er rigtigt at der ikke kommer ret meget ad gangen, men det skulle være den rigtige mængde og den bliver pumpet ned i krumtaphuset. Nu er det vel totakts olie til luftkølede motorer du bruger ?
Du kan løsne stemplet ved at skrue toppen af sprøjte noget WD 40 ned i cylinderen og lad det virke en 15 minutter. Så tager du en rund træklods der passer til stemplets diameter, som du så holder på stemplet og så kan du forsigtigt med en gummihammer løsne stemplet igen.
 Jo du kan godt droppe olie tanken og så kun blande olie i bezinen i stedet for, men så skal du altså blande det i den rigtige mængde. Det er der en del der har gjort
Men er det ikke bare en del dyrere i drift?
Skrevet af canfiax på 30 apr 2013 11:37
Men er det ikke bare en del dyrere i drift?
Overhovedet ikke, det er nøjagtigt det samme, om du selv fylder olie i benzinen eller en pumpe gør det fra en olie tank du skal fylde olien ned i, giver samme resultat på bundlinien. Og alt efter hvor meget du kører bruger du næppe en litere totakts olie om måneden, den kan du ofte købe i Aldi eller Fakta for omkring 35,00 kr. literen.

Nu passer det nye stempel og cylinder sammen??
Du kan jo lade oliepumpen arbejde som den plejer, og så blande lidt olie i benzinen når du kører den til.

Nu er det ikke sådan at du har pillet og giver den en mager blanding benzin, for så for den for lidt køling.

Du kan også hælde en sjat olie i cylinderen sammen med wd40 og så lade den stå natten over.. så kan den køres til uden at sætte sig. 

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

hvis du køre med blandet benzin skal du blande med
2 til 4% blanding forhold.!
Skrevet af hans2.hansen på 14 maj 2013 09:01
hvis du køre med blandet benzin skal du blande med
2 til 4% blanding forhold.!

Det skal blandes i det forhold der står på dunken.. og mens den køres til mellem 0,5 og 1 % højere.
Kom 25% mere i.
dvs. en god olie der kører 2% skal være 2,5%
og en billig der kører 4 % skal være 5%

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis