Suzuki FZ50 - Får ikke nok olie?

Hey FZ nørder!

Jeg har et problem med min Suzuki FZ50. For knap et år siden gik den i stykker (stemplet splintrede). Jeg har for nyligt (meget meget besvær) fået skiftet cylinderen samt stemplet.

De første 100 meter kørte den som smurt, men så begyndte stemplet at lyde som om den sled på cylenderen (altså sad fast), og efter kort tid satte kickstarten sig, så man ikke kunne tænde den. Altså stemplet har højstsansynligvis sat sig fast IGEN.

Vi havde blandet en ganske lille smutte olie i benzinen, selvom jeg har læst mig frem til, at man ikke skal dette på grund af den seperate oliepumpe som er der.

Vi har nemlig testet olien, og vi kan konstaterer at den ryger ned i oliepumpen (der  hvor gaskablet hiver i oliekontrolarmen), og vi kan konstaterer at der tildels ryger en lille bitte smule olie videre fra oliepumpen videre i den lille sorte slange (kan ikke lige huske hvor olien skulle ryge hen), men der er godt nok ikke meget.

Hvad kan problemet skyldes? En defekt oliepumpe? Vi forstår det på ingen måde. Jeg har læst et sted at man kan justere på oliekontrolarmen ved at sætte kablet længere tilbage (stramme det), så den giver mere olie ud. Men jeg ved dog ikke om det kan løse problemet.

Nogen som har erfaringer med dette?
Hey FZ nørder! Jeg har et problem med min... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Så er spørgsmålet blot om man tror på at olien til 100,00 kr. er bedre end den du kan købe i aldi for 35,00 kr.
Min erfaring er at min MZ der ved hjælp af oliepume kun bruger 1,5 % køre lige godt på begge olier, så hvorfor smide flere penge ud end højst nødvendigt.
Din MZ er heller ikke højteknologi
Oliepumpe bruger altid meget mindre olie end hvis man blander selv.
Når den tager omdrejninger får ikke ret meget olie... hvis du blander i benzinen selv, så får den mere olie jo mere benzin den den bruger..
Det er jo de der er fordelen ved oliepumpe.

Det er ellers den evige diskussion om dyr og billig olie. billig olie soder og kokser mere og brænder ikke lige så rent.
Additiverne som giver en stærkere bærehinde koster også lidt ekstra.

Hvis man kommer 1.5% olie af en der anbefales til 4% vil man få mindre smøreeven og dermed hurtigere nedslidning af motoren.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis