Kæmpe besparelse

Der er kæmpe besparelse ved at lave tingene selv, pt. bor jeg i Australien, hvor vi jo ikke har problemer med at få sol nok, jeg bruger nu ikke solen, men vinden.
Har bygget mig en horisontal vindmølle hvor jeg bruger en vaskemaskine motor der er ombygget. denne lader en batteribank  bestående af 4 store lastbil batterier, så langt så godt.
Efter at jeg nu fant ud af hvor meget strøm jeg kunne lave, skulle det jo også gerne bruges,så et nyt ledningsnet på 12 volt blev bygget, og samtlige lamper blev lavet om til at kunne tage halogen pærer, disse æder dog for meget strøm, så via Ebay købte jeg LED pærer, som giver et fantastisk lys og næsten ikke bruger strøm (vi prøvede for sjov skyld at stoppe vindmøllen for at se hvor længe vi kunne lade lyset brænde, før vi løb tør for strøm)
efter 4 dage havde vi stadig 11,8 volt i banken, så vi skulle vel nok kunne klare 1 uge eller 2 i tilfælde at der ikke er noget vind.

PT. bor vi som skrevet i AU, men er ved at vende snuden hjem, for at lave det samme system i huset vi er ved at købe, ligeledes vil der blive installeret varmeanlæg der er ganske GRATIS at bruge i dagtimerne, alt hvad vi laver er ved at blive nedfældet i en manual for gør det selv folket.
Der er kæmpe besparelse ved at lave tingene selv... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved ikke præcis hvad et lastvognbatteri koster. Men det ligger nok omk 1200
Så batterier for små 5000 kr.
Behandles de optimalt forventes det at de kan holde i 8 år. dvs ingen afladning i 8 år.
Hvor meget strøm kan man så lave i 12 volt i den periode og hvad svarer det til i sparet strøm i 220 volt.
2000 KW eller 2000.000 watt kan man købe for de penge..
Er det ikke 10 3 watt led pærer der lyser 22 timer i døgnet i 8 år??
Klokken er måske for mange lige nu..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej.
I det link jeg lagde ind er der en engelsk undersøgelse af husstandsmøller, hvor de påstår, at ingen af dem genererede over 200kWh/år, så det er ikke bare os, der har en sund skepsis til alt dette.
Hvis det passer, er der en faktor 10 op til noget der batter, så nogle reelle data på bordet, tak.

mvh

 varmetossen

Jeg kan godt se det geniale, hvis man ikke lige bor hvor der er forsyningspligt.


Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Grandoldman: Der er ikke forsyningspligt til elværket. Du kan fint selv vælge om du vil have strøm, og endda hvem du vil købe det af ;D
Ikke desto mindre er der et firma der har vundet forsyningspligten, uanset hvor du bor i DK.
DVS. de har pligt til at leverer el - med mindre du selv vælger en anden leverandør.

Hvis ingen har forsyningspligt vil der da være områder hvor ingen ønsker at levere.

På gasområdet er der jo ikke forsyningspligt i hele DK.. med det resultat at mindre byer ikke kan købe naturgas.

Nu bor trådstarteren i Australien - der er sikker ikke forsyningspligt i hele Australien.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis