Afvande til hæk

Hej

Jeg skal til at lave belægning i indkørsel og foran carport.

Mit spørgsmål er om jeg kan afvande indkørslen som er 4 meter bred og 25 meter lang til bøgehæk på hver side af indkørslen? Umiddelbart tænker jeg at det er ok.

Foran Carporten er der til gengæld 7 meter x 10 meter belægning som jeg overvejer at afvande til anden bøgehæk. Her er jeg til gengæld i tvivl om hækken kan klare det? Eller om jeg skal til at lave drænrender eller lignende.

Jorden er meget leret, men hækken bliver plantet i muld eller hvad der nu er bedst for den.

Har ikke kunne finde meget om det på nettet. Bare at hækken ikke kan tåle meget tørke og ikke tåle at stå oversvømmet i længere tid.

På forhånd tak.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Pas på med at tro at en hæk kan klare store mængder vand.

For det første: 
Tænk på hvor mange liter/ kubikmeter vand der vil falde på en stor flade (du kan eventuelt regne på det) og så overvej om det ikke ville være bedre med en faskine eller to.

For det andet:
Tænk på, at ca 3 måneder af året, drikker hækken stort set ikke vand, da den er i dvale (og det er samtidig de måneder, hvor der falder mest regn). Hvis du så leder en masse vand hen til hækken vil den bare stå med fødderne i vand og det kan ingen planter lide i det lange løb.




Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Pinkhenrik> Tak for svaret, men er alligevel ikke rigtig blevet klogere.

På belægningen der måler 7x10 meter vil der falde 70 liter vand for hver 1 mm nedbør. Så på en dag med bare 5 mm nedbør falder der 350 liter vand. Ikke småting - men hvis hækken kan klare det er jeg ligeglad.

Problemet med min grund er at den er fyldt op med jordslanger (jordvarme) og i resten af grunden er der en faskiner som tager det vand der lander på taget. Så har ikke plads til at grave en faskine ned. Så er måske ude i at skulle lave et regnbed. Det kan også være en spændende løsning, men det tager bare meget plads i haven.
Hvorfor så ikke føre vandet til den eksisterende faskine ?
jeg har selv tænk meget over det med et regnbed, og som du skriver så fylder det jo en del.
Alternativ kunne måske være at plante "tørstige" planter. Pil vil jo helst ha' det lidt vådt, eller hvad med dunhamre eller ris

Spøg til side... kunne du ikke mase en faskine ned under din hæk ? jeg ved godt det kræver at du ødelægger hækken, men måske vinder du i det lange løb. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis