Lovliggørelse i forbindelse med brand/forsikringssag

Hejsa,

Vi har lige overtaget vores nye hus pr.1/4, og 14 dage efter havde vi brand i vaskemaskine og bryggers brændte. (Vi var heldigvis ikke flyttet ind, da vi var i gang med nogle renovationer af huset)
Vi har haft Skadesservice gående de sidste to uger, og branden har blandt andet medført at loft,dampspærrer og isolering i ca 1/3 af huset er blevet fjernet. 
Mit spørgsmål er så, skal forsikringen dække op til de nuværende krav om isolering på min 300mm, der hvor gammel isolering er fjernet? Og hvordan skal vi gøre mht til overgang på det (de mener) der ikke er berørt af branden? Kan man overhovedet sætte ny dampspærrer op nogle steder uden at gøre det over alt, og hænger vi så selv på at få det gjort i resten af huset? 
Jeg har forsøgt at gennemgå bygningsreglementet, og har ringet til div. kommuner, som man bliver henvist til fra energistyrelsen, men har overhovedet ikke fået nogen hjælp. De aner ikke hvad de sidder med, og overlader det til en selv at tolke, eller siger "mon ikke du kan spørge en tømrer om hjælp"
Jeg ville jo gerne vide, hvad jeg evt. kan kræve fra forsikringen, og hvad jeg skal overholde i forhold til renovering..

Mvh Maria
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Forsikringen dækker kun isolering i den tykkelse der er i forvejen, det var den besked jeg fik i forbindelse med et gulv der skulle udskiftes pga. råd. så de dækkede kun 100mm som der var i forvejen.
I forsikringsbetingelserne står der:
Lovliggørelse (forøgede byggeudgifter)
I forbindelse med en dækningsberettiget skade på bygningen erstatter vi forøgede byggeudgifter,
som er nødvendige for at opfylde de krav, som byggemyndighederne stiller
i henhold til byggelovgivningen eller afstandskrav i henhold til miljølovgivningen, når en
beskadiget bygning skal genopføres

Men om det kun er ved totalt genopførsel ved jeg så ikke...
Uden at vide det med sikkerhed, tror jeg ikke det skal dække de nuværende krav.

Ang. dampspærre, ja det er ikke noget problem at sætte ny dampspærre op nogen steder og ikke andre, så længe håndværkeren står inde for at han kan gøre det ordenligt så det bliver tæt, så er der vel ingen problemer der..

hvorfor skulle i sætte ny dampspærre op andre steder end der hvor den er beskadiget??
Der står noget her. omkring isolering, der står dog ikke noget præcist om loftet, kun om taget, så det hjælper nok ikke det store

http://www.bygningsreglementet.dk/br10_02_id118/0/42

OG noget her, som måske siger mere, skal dog ikke kunne sige om loftet og den tilhørerne isolering menes at være en del af tagkonstruktionen..
tryk på SBI anvisning 230 i fanebladet på overnævnte side..
I sådan en sag ville jeg bruge min advokat og en bygningssagkyndig til at hjælpe mig for det er noget af gråzone det der.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Annonce
@Pizzabager. Det er er et hus fra 1970, og efter de er begyndt at hive isolering og dampspærre ned, kan vi se at det ikke er en fis værd: dampspærre er hullet og nogle steder er der slet ingen, og isoleringen er lagt på af tre omgange, først en virkelig gammel stenuld, så noget granulat, og tilsidst sporadiske rockwool bats. Dog har vi ikke råd til at at hive alle lofter ned, og ville i så fald være nødt til at lægge ny dampspærre på oppefra på resten af loftet..

Jeg må som Fiahgt skriver, nok hive fat i bygningssagkyndig og advokat, hvis jeg vil være sikker på vores rettigheder, og ellers må jeg jo stole på forsikringsselskabet ikke prøver at snyde alt for meget (selvom jeg kan love jer for at de holder krampagtigt fat på pengene! De bad skadesservice vaske og male de halvt afbrændte trælofter til at starte med, selvom det var åbenlyst at det slet ikke kunne lade sig gøre. Så i stedet har de så først betalt i dyre domme for nedvaskning og derefter for at fjerne lofterne.. virker en smule tåbeligt på mig)
Skrevet af marialouise på 30 apr 2013 10:08
@Pizzabager. Det er er et hus fra 1970, og efter de er begyndt at hive isolering og dampspærre ned, kan vi se at det ikke er en fis værd: dampspærre er hullet og nogle steder er der slet ingen, og isoleringen er lagt på af tre omgange, først en virkelig gammel stenuld, så noget granulat, og tilsidst sporadiske rockwool bats. Dog har vi ikke råd til at at hive alle lofter ned, og ville i så fald være nødt til at lægge ny dampspærre på oppefra på resten af loftet..

Jeg må som Fiahgt skriver, nok hive fat i bygningssagkyndig og advokat, hvis jeg vil være sikker på vores rettigheder, og ellers må jeg jo stole på forsikringsselskabet ikke prøver at snyde alt for meget (selvom jeg kan love jer for at de holder krampagtigt fat på pengene! De bad skadesservice vaske og male de halvt afbrændte trælofter til at starte med, selvom det var åbenlyst at det slet ikke kunne lade sig gøre. Så i stedet har de så først betalt i dyre domme for nedvaskning og derefter for at fjerne lofterne.. virker en smule tåbeligt på mig)
Okay, men hvis den dårlige dampspærre intet har med branden at gøre, har det intet med den brand forsikringsag at gøre.

Hvis i har en ejerskifte forsikring og i opdager skjulte fejl på huset, så er det den i skal bruge.. det skal dog siges at manglene dampspærre ikke nødvendigvis er en fejl, hvis huset oprindeligt er opført uden er det jo ikke en fejl der dækkes af forsikringen, mange gamle huse har ikke dampspærre.

Med hensyn til branden ville jeg også kontakte en advokat hvis i er i tvivl.. 

Du kan helt sikkert ikke få dækket hullet/manglende dampspærre på ejerskifteforsikring når det er et hus fra 1970.
Nøgleordene her er vist " nødvendige for at opfylde de krav, som byggemyndighederne stiller". Forsikringen vil nok gå langt for at byggemyndighederne ikke hører om sagen. Har du talt med teknisk forvaltning?

"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
Det lyder som en træls og uheldig sag. Hvad angår lovliggørelse så skal forsikringen ikke gøre det medmindre det er en total genopbygning af huset. De er kun forpligtet til at erstatte op til det standarden fra før skaden opstod hvis det er en delvis renovation. Vi har netop haft samme diskussion med vores forsikringsselskab, da vi havde en stor rørskade i et badeværelse.
Forsikringen fjernede hele gulvet inkl. alt beton og isolering, samt alle vægfliser, store dele af pudset på væggene og en hel skillevæg inkl. dør. Ikke destro mindre var de ikke forpligtet til at påføre vådrumsmembran og de var heller ikke forpligtet til at isolere med 300mm i gulvet (400mm ved nybyggeri, men 300mm er nok i eksisterende bolig). I sidste ende er det nu dog ofte nemt at spæde lidt til således det bliver gjort efter nyeste standarder. Der er typisk en grund til nye standarder er indført, så det er værd at bruge lidt penge på.
Vær dog opmærksom på, at selvom forsikringen ikke er forpligtet til at gøre det efter nyeste standard, så vælger de ofte at gøre det alligevel, da det bare ganske enkelt er billigere. Så f.eks. vores gulvvarme og vores nye skillevæg er opbygget efter alle gældende regler uden vi har skulle betale ekstra for det. Men 300mm isolering fremfor 100mm er hverken billigere eller nemmere for forsikringen, så der må I betale det ekstra der skal til for at få de 300mm i stedet. Set i det store hele er det nok også småpenge - især hvis forsikringen kan overtales til at blæse isolering ind fremfor at bruge bats.

@pilehave: Det kan du nu godt, men kun hvis den hullede/manglende dampspærre giver anledning til en skade. En ulovlig og/eller byggeteknisk forkert installation bliver som udgangspunkt kun erstattet hvis den har skabt en skade eller har nærliggende risiko for at gøre det. Og lige med en dampspærre har det jo været sådan siden opførelsen, uden det har givet skader i alle de år.. Så ejerskifteforsikring i forhold til dampspærre får man typisk intet ud af.. også selvom huset var fra 1990'erne eller 2000.
Vores hus er 1972 og der er dampspærre alle steder. Men selvom den flere steder er hullet og forkert tætnet, så er det irrelevant i forhold til dækning.

Mvh.
Michael Lind Mortensen
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også