Maling af Dæk

Jeg har en albin Ballad fra 1979 og den trænger til at få malet dækket, er der nogen der her erfaringer med dette, min plan er at det kun er der rug på dækket der skal males, det glatte der er på ruf og i kanterne er poleret op og der nogelunde pænt ud. jeg kan se at der er flere steder i dækket hvor malingen er slidt helt af og jeg kan se glasfiberen igennem. er der evt. måder at lave en rep på så dækket så det ikke kan ses.

Bliver dækket glat efter det er malet?
kan det gøres så det ikke umiddelbart kan ses?
Hvilke materialer skal jeg bruge?
Og hvilken fremgangsmåde skal jeg benytte?

Samtidig knaser det enkelte steder når man går på dækket, kan jeg udbedre denne delaminering??

Mvh. Rune
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det var en værre en at dit dæk knaser, der skal du ind og støbe forstærkninger på fra undersiden af dækket !
Jeg tager lige din spørgeliste nede fra.
Under dækket skal du slibe gelcoaten væk så du kommer ind til den rå glasfiber, derefter skal der lægges nye glasvævs måtter i polyester op, du skal nok regne med tre lag 450 g. måtte.
Afslut med et nyt lag gelcoat ( du skal lige huske at slibe let i det nylagte glasfiber inden du smører gelcoat på, det giver en bedre vedhæftning, og du får fjernet eventuelle strittere..
Dit dæk !
Du vil aldrig kunne lave det så det ikke kan ses, alene af den grund at den gamle gelcoat er bleget af solen. Men ellers kan det godt lade sig gøre at lave et pænt resultat. Du skal have slebet hele dækket, ikke nødvendigvis ned til glasfiberen men så overfladen bliver lidt ru. Så kan du smørre et nyt lag gelcoat på, det ska gøres i en arbejds gang, altså hele dækket rundt så der ikke bliver overgange. Og ja det bliver meget glat, men det kan du også ændre på, når først gelcoaten er tør kan du lave skridsikre felter. Det gør du ved at tape nogle felter, hvor du så smøre et lag gelcoat på og drysser kvarts sand hen over, det overskydende fjernes med en børste når gelcoaten er tør ( 6-12 timer.

Der er sikkert andre der vil foreslå at du bruger noget helt andet, men det her er den rigtige fremgangs måde.
Det er nu topcoate der skal bruges, ellers skal der blandes voks i gelcoaten, ellers hærder det ikke rigtig op.

Gelcoate kræver iltfri omgivelser for at hærde, når man blander voks i, trækker voksen til overfladen, og laver et ilt tæt lag, så gelcoaten kan hærde op.

Gelcoate bruger man kun i "ren form" når man støber nye både, det er det yderste lag på båden. (det indvendige er topcoate)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
En lille tilføjelse til Håndværkerens indlæg.
Nu ved jeg ikke om dækket på en Ballade er lavet som sandwich konstruktion, hvis det ikke er tilfældet kan man bare betragte dette indlæg som en generel betragtning.
Er dækket lavet som sandwich og oplever man de syntomer som Rune beskriver er det vigtigt og undersøge om det er kærnematerialet der er ødelagt. Hvis dækket er lavet med en skumkærne kan skummet være knust og derfor har konstruktionen mistet sin styrke. Dette er eksempelvis tilfældet på en del ældre H-både. På andre både er der anvendt Balsa træ som kærnemateriale og her kan man opleve at træet har suget vand og er rådnet væk. I tilfælde hvor der er anvendt balsa er der desværre kun den mulighed og skære dækket op og fjerne det rådne træ, ligge nyt kærnemateriale i og glasse det hele til igen.
Hvis der er brugt skum, kan man vælge og bore en række huller i dækket der hvor delamineringen er og med en injektionssprøjte, sprøjte tyndflydende epoxy ind i hulrummet. Dette er ikke den optimale løsning, men afgjort den letteste.

MVH Mads

Ekomposit.dk
Vi gør det sjovt og arbejde med glas og kulfiber.
Vi har alt til reparationer og konstruktioner, lige fra epoxy og polyester til AIREX® skum og fyldstoffer til spartelmasse. Har du mod på vakuumstøbning så kik forbi ekomposit.dk

Tusinde tak for jeres svar, umidddelbart er det bygget op med glasfiber skum og glasfiber, jeg har ikke indtrykket at dækket er blødt at gå på det knaser bare som det øverste lag har sluppet kermematerialet, det er over et forholdsvist stort område det er galt, men Mads det lyder som den rigtige løsning at borer nogle små huller og fylde noget epoxy i nede fra. tak for hjælpen.

MVH Rune
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej Rune

Lige en lille komentar. Jeg vil anbefale dig og fylde i oven fra, selv om det giver mærket. Hvis du fylder nede fra tror jeg en stor del af epoxyen løber ud igen når du fjerner sprøjten.

MVH Mads

Ekomposit.dk
Vi gør det sjovt og arbejde med glas og kulfiber.
Vi har alt til reparationer og konstruktioner, lige fra epoxy og polyester til AIREX® skum og fyldstoffer til spartelmasse. Har du mod på vakuumstøbning så kik forbi ekomposit.dk

Var det ikke en god ide at komme lidt tykningsmiddel i epoxyen, så den lige nøjagtigt ikke flyder. Ellers vil det være svært at fylde ud så det har kontakt til både øverste og nederste lag.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Tja - Vile.
Det er også den retning jeg umiddelbart ville følge. Er noget nemmere at overskue end hvad trådstarter åbenbart har fået hul på - eller får

mvh

 varmetossen

Problemet med og fortykke epoxyen er at den ikke fordeler sig ret godt når man sprøjter den ind. Man skal lave langt flere hulder og man skal have noget godt værktøj til og sprøjte med for og kunne trykke det ind i laminatet.
Man skal tænke på at hvis skummet ikke er knust er hulrummet mellem glasgiber og skum metet lille og hvis viskositeten på det man sprøjter ind er høj så vandre det ikke.

Ekomposit.dk
Vi gør det sjovt og arbejde med glas og kulfiber.
Vi har alt til reparationer og konstruktioner, lige fra epoxy og polyester til AIREX® skum og fyldstoffer til spartelmasse. Har du mod på vakuumstøbning så kik forbi ekomposit.dk

Der var jo også den mulighed at have en stump modelervoks klar til at stoppe op i hullet når sprøjten hives ud, så løber det jo ikke ud hvis hullerne bores nede fra.
Jeg kan huske at vi brugte modelervoks når vi støbte skrogene til spækhuggeren. Det var ikke den traditionelle dele form der blev brugt til den støbning men en helform. Og for at få skroget til at slippe formen var der anbragt små vand dysser i bunden af formen, hvor vi lagde modelervoks ned i ventilenerne for at Topcoat og polyesteren ikke skulle løbe ned og tilstoppe dyserne.
Når så et skrog var færdigstøbt blev der sat et ret voldsomt vandtryk på dyserne og skroget slap formen.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også