Alko benzin plænelufter mangler kraft

Jeg fik sidste år sådan en plænelufter, den kører med en alko 144f 2hk.
Den blev næsten ikke brugt sidste år, og jeg huskede den ikke som særligt positiv.
Nu skulle den så i dag bestå prøven og gøre mig glad.
Det lykkedes ikke....
Sagen er den at den opleves totalt kraftesløs. Min mistanke går på at den næsten ingen benzin bruger og derfor ikke har overskud til hårdt arbejde. En hel tank benzin på 750 ml. rækker til mere end 2 timers drift.
I følge motorens vejledning så skulle den bruge 480 gr. pr. kw. pr. time, hvilket lige passer med en hel tankfuld på en time.
Hvis antagelsen passer så kan jeg godt forstå at der ikke er meget power.
Sagt på en anden måde, lufteren med fjedrene kan Max køre på dybdetrin 3, som regel kun 2.
Vertikalskæreren kan den slet ikke trække overhovedet.

Hvordan fikses det så? Er der nogen som har en vejledning i kaburatorens opbygning, og hvor der kan skrues for at øge ydelsen?
Det har været umuligt at google en tegning over motoren.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er en 4 takts motor, huskede du så at fylde motorolie på. Sådan som du beskriver problemet kunne noget tyde på at den kun har resterne af fabrikspåfylningen i sig. På fabrikken fylder de godt nok på for at afprøve motoren, men de tømmer den også igen, da det ikke er særligt hensigts mæssigt forsvarligt at sende maskiner med olie på.
Ja da, og den allerbedste jeg kunne finde. Den samme 5/30 som bilen bruger.
Motoren har aldrig kørt et sekund uden olie. Og selv om den kun havde kørt max 1-2 timer sidste år, så blev den skiftet her i dag.
Men jeg er da bekymret over den latterlige lille oliemængde på kun 250 ml.
Sidder der ikke en blandingsskrue på karburatoren, som regel en kærvskrue med en fjeder. (hvis der sidder sådan en, så prøv at skrue den lidt ud, ½ omg. af gangen)


Hvis det er gammel benzin fra sidste år, kan det godt være lidt "afgasset" og give nedsat effekt.
Jeg kunne også aflevere den hos Bauhaus men gider ikke undvære den i ugevis.
De små piger som tager imod varen forstår jo ikke ligefrem lange tekniske forklaringer, og der er ingen kontakt til værkstedet i processen. Risikoen for at der kommer en maskine retur som ikke har fået det bedre, men som kører fint i 30 sek. på værkstedet, er bestemt tilstede.

Skrevet af je__ns på 28 apr 2013 16:26
Sidder der ikke en blandingsskrue på karburatoren, som regel en kærvskrue med en fjeder. (hvis der sidder sådan en, så prøv at skrue den lidt ud, ½ omg. af gangen)





Hvis det er gammel benzin fra sidste år, kan det godt være lidt "afgasset" og give nedsat effekt.

Det gør der og den har jeg haft fat i. Jeg kan godt skrue den ind, så motoren begynder at lyde anstrengt, og så skrue den en omgang ud. Derfra kan jeg ikke mærke forskel.
Men skruen er vel til blandingen mellem luft og benzin, men øger vel ikke som sådan den benzinmængde der kan trækkes igennem?
Hvis motoren virkelig kun får den halve benzin, så må der være andet i vejen.
Annonce
Blandingsskruen giver mere benzin, når du skruer den ud af.
Men måske sidder der skidt/spåner i dyser/kanaler, så den ikke får benzin nok.

Du kan jo prøve at skrue, blandingsskruen helt ud, og blæse i hullet, med trykluft (forsigtigt)så kunne du være heldig at der kommer hul igennem.
Motoren er sådan en fast gas udgave som kun kører med et omdrejningstal. Hele 6100 omdr.
Når jeg tager fat i gasspjældet så kan den sagtens tage flere omdrejninger.
Spørgsmålet er bare hvor mange den kører med nu, om det er nok, og kan jeg risikere at den kommer til at tage FOR mange? Eller er max. gas det der passer med motorens ydelse?
Jeg kan jo kun justere på blandeskruen ubelastet, hvilket gør det svært.

Jeg må nok indrømme at da jeg nu hørte maskinen for fulde omdrejninger, så lød det som første gang den blev startet lige ud af papkassen, MED MOTOROLIE.
Jeg mindes også at den fine energiske motorlyd relativt hurtigt blev en godmodig tøffen, og det er så blevet konstant nu.
I dag har den nok kørt 2,5 time og motorens manglende trækkraft eller lyd har ikke ændret sig.
Update: Den er lige blevet fikset på garantien, desværre ved jeg ikke hvad der er lavet, men den lyder helt anderledes, og nu virker den rent faktisk.
Nu skal jeg så gøre hvad jeg kan for at holde den problemfri.
Spørgsmål 1:Hvilken olie?
Den her Alko universal sae 30 olie opfylder ikke kravene i følge motorens specifikationer. Den kan svinge sig op på API SF, men kravet til motoren er 10w30 som skal opfylde API SJ eller bedre.
Hvis jeg så tager den skide dyre olie til bilen, 5w30, så opfylder den jo ingen API normer. Det gør der imod en 10w40, men så passer viskositeten ikke.
Jeg er forvirret, hvad dur rigtig godt? Det er kun en lille motor, men den roterer fast 6100 omdr og har kun 0,25 l. olie i maven.
Du skal finde en motor olie , der overholder API SJ, eller bedre.
Det første bogstav S betyder olien er til benzinmotorer, bogstavet J er kvaliteten.
Hedder olien Si er den dårligere-
Hedde olien SK er den bedre-

Du kan eks. købe denne her i Biltema
http://
www.biltema.dk/da/Bilpleje/Olie-og-Smoremidler/Mineral/Motorolie-10W30-36968/


Den har følgende specifikationer  API SL/CF
Det er en bedre olie end kravet ( /CF er kvaliteten til Disel, men bør kun bruges som sekundær valg)
Det er træls at forhandleren sælger olie der ikke er god nok.
Jeg spurgte direkte, passer den her olie til den har maskine? Jaja den passer til det hele sagde Karlsmart.
De ved jo ikke en skid, med lidt held er skidtet slidt op når garantien er udløbet.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis