Alko benzin plænelufter mangler kraft

Jeg fik sidste år sådan en plænelufter, den kører med en alko 144f 2hk.
Den blev næsten ikke brugt sidste år, og jeg huskede den ikke som særligt positiv.
Nu skulle den så i dag bestå prøven og gøre mig glad.
Det lykkedes ikke....
Sagen er den at den opleves totalt kraftesløs. Min mistanke går på at den næsten ingen benzin bruger og derfor ikke har overskud til hårdt arbejde. En hel tank benzin på 750 ml. rækker til mere end 2 timers drift.
I følge motorens vejledning så skulle den bruge 480 gr. pr. kw. pr. time, hvilket lige passer med en hel tankfuld på en time.
Hvis antagelsen passer så kan jeg godt forstå at der ikke er meget power.
Sagt på en anden måde, lufteren med fjedrene kan Max køre på dybdetrin 3, som regel kun 2.
Vertikalskæreren kan den slet ikke trække overhovedet.

Hvordan fikses det så? Er der nogen som har en vejledning i kaburatorens opbygning, og hvor der kan skrues for at øge ydelsen?
Det har været umuligt at google en tegning over motoren.
Jeg fik sidste år sådan en plænelufter, den kører... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af niels.moller på 01 jun 2013 21:27
Det er træls at forhandleren sælger olie der ikke er god nok.
Jeg spurgte direkte, passer den her olie til den har maskine? Jaja den passer til det hele sagde Karlsmart.
De ved jo ikke en skid, med lidt held er skidtet slidt op når garantien er udløbet.
Du skal ikke regne med at expedienten i et byggemarkede ved ret meget mere end du selv gør. Og min erfaring med ALKO maskiner spænder over en buskrydder til en motorsav. Buskryderen er ca. 4 år gammel og membranen der skal pumpe benzinen op er allerede slidt op, der har motorsaven holdt lidt længere og kan stadig kører.
Men det er noget "kineseri" de er ikke bygget til store belastninger og som du selv skriver, når garanti perioden er slut, er det stort set også slut med maskinen. Det er den måde man sørger for at handelen fortsætter.

Så lige et spørgmsål.
Den olie jeg typisk bruger til havetraktoren. En Mobil 10w40 overholder API SL, altså bedre end den foreskrevne API SJ.
Kan jeg så uden problemer bruge den, eller vil der blive problemer fordi viskositeten ikke passer???
Jeg var en tur omkring den autoriserede forhandler og servicepartner, for ham måtte da vide hvad der lige præcis passer.
Uhyggeligt, for det gjorde han ikke. Bedste bud var den helt standard SAE 30 som ikke er god nok.
Vi blev så enige om, at hvis en 5w40 rigeligt udfylder normen, så må og skal det fungere.
Så nu kører den med ny olie, og så håber jeg ikke på mere brok.
Skrevet af niels.moller på 03 jun 2013 22:02
Jeg var en tur omkring den autoriserede forhandler og servicepartner, for ham måtte da vide hvad der lige præcis passer.
Uhyggeligt, for det gjorde han ikke. Bedste bud var den helt standard SAE 30 som ikke er god nok.
Vi blev så enige om, at hvis en 5w40 rigeligt udfylder normen, så må og skal det fungere.
Så nu kører den med ny olie, og så håber jeg ikke på mere brok.
 Ja, det behøver du overhovedet ikke og anstrenge dig for at overbevise mig om.

Generelt er det ligegyldigt hvilken motorolie du hælder på dine små motore. Dog siges det olien ikke må blive for tynd, da motoren så kan finde på at "drikke" lidt fra sumpen. Bruger selv konsekvent en halvsyntetisk 15W40 lavprisolie til kr. 30/literen uden problemer. Den passer til både sommer og vinterbrug.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis