jordvarmetank.vil det værer spildt arbejde

Er der nogen der kan fortælle mig, hvor stor en jordtank der skal til, for at man vil kunne forsyne et hus på 150 m2 med jordvarme ,grunden til mit spørgsmål er ,fordi jeg gerne vil have jordvarme ,men da luft til vand er mere økonomisk om sommeren og jordvarme mere om vinteren,tænker jeg ,at hvis nu jeg ligger jordvarme slanger øverst i min gamle algekumme på 33m3,og så ligger en slange agtig spiral nederst i tanken ,der så har forbindelse til mit udhus tag på 100m2 ,med udrullet sort pl slange,der så skal kører når temperaturen er højere end som i tanken,umiddelbart skulle jeg ikke mene at en varmepumpe skulle kunne nå og fryse så mange liter vand til is,men hvis det er muligt ,kan jeg jo ligge en ,jordslange på bunden osse,altså en der er rullet ud i jorden .vil det værer spildt arbejde 

BLANKEBORG
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det vil være spildt arbejde, en buffer tank er rimeligt godt isoleret, det er din algebeholder ikke.
I princippet arbejder en jordvarme pumpe på samme måde som et luft til luft eller vand anlæg, forskellen ligger i at jorden i mindst en meters dybde sjældent kommer under 5+ grader, dette generere varmepumpen så op til ca. 30 grader eller mere. Fylder du så de 30+ grader ud i en uisoleret tank, vil det omgående afgive varmen til omgivelserne altså ca. 5+ grader og hvad har du så ud af det ?
Luft-varmepumpen er jordvarmen overlegen om sommeren. Det har du helt ret i. Men hvor meget varme er det liiige du bruger om sommeren? Ikke ret meget andet end til varmt vand. Anderledes om vinteren. Her trækker du noget varme ud, og her er jordvarmen suverænt overlegen. Mere end 80% af den varme du bruger er på tidspunkter, hvor jordvarmen er mest favorabel. Yderligere kan jeg da fortælle, at mit eget anlæg allerede nu er oppe på +7ºC på brine ind, og over sommeren forventer jeg at den vil stige til ca +15ºC. Siden jul, hvor der jo har været perioder med meget frost og ned til -13ºC har jeg ikke haft brinetemperatur på under -0,3ºC, og det er efter en meget lang kørsel.

Tro mig, jeg har kigget, regnet og undersøgt mange muligheder, men ikke fundet det, der kan betale sig udover at lægge rigelig slange ned. Skal siges, at jeg forventer en årlig varmeregning på ca 7-8000 kr til 200 kvm topisoleret hus.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

til håndværkeren ,det er jo varmen i toppen af tanken ,jeg vil bruge til min jord varmepumpe,det skal lige siges ,tanken ligger i jorden,og er kun i beton ,så den vil vel osse suge omgivelsernes varme om vinteren,og akkumolerer lidt i jorden om sommeren,men som vejret er idag,vil jeg kunne sende ,10-15 grader varmt vand ind i bunden af tanken ,og måske hente 8-10grader i toppen,kontra de syv grader som jorden er nu ,og så til efteråret når sommerens sol har varmet på slangerne som går ned i beholderen ,vil jeg måske have 33000ltr let opvarmet vand,på måske 20 grader,jeg tænker det som et alternativ til dem som ligger solvarme slanger ned ved siden af jordvarmeslangerne,jord isolere,og vand akkumulerer vel bedre end jord,så det vil ikke værer gratis varme,men et tilskud ,tænker jeg,vi har haft et badebassin på 20000ltr,(droppet på grund af afledningsafg,)det kunne vi hæve i temperaturen,med 4 gamle defekte solfanger uden glas,det kunne så gører så bassinet blev brugt,da det ellers bare stod og ikke blev brugt fordi det var for koldt,og det vel og mærke kun med en pressening som låg.Jeg vil barer hæve temperaturen på jorden /vandet,så det blir lidt af en kombination ,af en luft-vand og vand-vand (jordvarme),,de siger ,,hvis man har en sø og kan ligge slangerne ud i,så vil man kunne hæve cop.værdien,eller hvis man kan komme ned til grundvandet med slangerne,men det kan værer at tanken ikke vil værer stor nok,til at det vil give nogen effekt,jeg har nu osse luret på og grave en isoleret tank på 30000-40000 ltr ned og så bruge samme princip,med slangerne til varmepumpen i toppen og slangerne fra solvarmen i bunden,det er bare lidt mere omstændigt,når nu jeg har den gamle alge kumme liggende i jorden,med så meget vand,33000 ltr,det kan vel ikke fryses til is med en varmepumpe?  og hvis det skulle blive for koldt vand,vil en varmeslange trukket rundt i jorden, som man gør normalt,jo ikke værer den store udgift,den skal så bare forsyne tanken med varme fra jorden om vinteren.jeg skal lige sige ,at som det er nu bruger vi 5 tons koks på en vinter,det svarer cirka til 5000ltr olie,jeg har spurgt ved det lokale varmepumpe firma petinarolli,hvad varme udgiften vil værer med en varme pumpe,og det skulle så værer 24000kr med en luft-vand,og 22000kr med en jordvarmepumpe,så jeg synes der må kunne gøres et eller andet smartere,en kombi af luft -vand og vand-vand.Var det bedre information?

BLANKEBORG
Jo men jeg havde sådan set fattet pointen med den gamle algbeholder, men faktisk er det her jeg tror du vil få det største spil af varme. Hvorimod en nedgravet isoleret tank vil du kunne tjene penge på. Du kunne j bruge det hul hvor algebeholderen ligger nu, allerede der vil du spare, i forhold til at skulle grave et nyt hul.
Du kan jo sætte 100 mm flamingo op på siderne af tanken og et eller andet tilsvarende i bunden, som kan tåle vandtrykket. Så tager du en membran som dem man bruger til svømmebassiner og lægger i, så vandet ikke kommer ud til siderne og laver kuldebro. 100 mm flamingo flydende på overfladen vil være et godt låg.

Om jeg tror på ideen.... Nej.

33000 kg vand og lad os sige du har et potentiale på 10ºC du kan køle, så giver det:
E=M*c*(delta T) =>
E = 33000 * 4,18 * 10 kJ = 1379400 kJ.
kJ / 3600 = kWh =>
1379400 / 3600 kWh = 383 kWh.

Dit nuværende forbrug af koks svarer til 5000 l olie, og med en gammel kedel siger vi 75% i virkningsgrad.
1 liter olie har en brændværdi på 9,5 kWh pr liter
E = 0,75 * 5000 * 9,5 kWh= 35625 kWh

Du mangler stadig mere end 35000 kWh pr år.
Om du så hæver potentialet til 30ºC, så vil det forslå en snebold i Sahara.
Jeg ville droppe projektet.

Og her er det så jeg ikke kan lade være med at undrer mig.
Du forbruger svarende til 5000 liter olie om året til at varme 150 kvm op. Har du vinduer i og tag på det hus, eller har du 40º varme året rundt? Det er en GIGANTISK mængde varme du forbruger.
Jeg har en regel om, at den billigste energi er den man ikke bruger. I dit tilfælde må der være store besparelser i at isolere huset.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Annonce
jeg tror umiddelbart at det vil værer nemmere og lave et nyt hul ude i marken,da jeg har lagt en terasse oven på tanken,og den er jo pæn lang,men ,jeg har et fint mande dæksel i den ene ende,med en gammeldags støbejerns pumpe,hvor der er en slange ned til en dykpumpe,så vi altid har blomster vand,jeg tror det skal ud i marken der ligger ved siden af,jeg har selv grave maskine så det er da ikke det værste og få gjort,hvis så bare der er nogen gevinst ved det,jeg kikker lige på CHR regne stykke en gang til. 

BLANKEBORG
det var måske lige det regne stykke der manglede,der mangler 35000kwh, men idet er der vel ikke taget højde, for den energi der kommer fra slangerne på taget,og som hvis det er, som det er ,den energi der kommer fra jordvarme slangerne,hvis det nu skal værer en isoleret tank,på lad os sige 30000ltr,(den vil værer til og finde)og så ligge en slange i bunden(det kan måske værer et spørgsmål om plastik kan overfører energien)som går ud i marken 400-600 meter ca.og en tilsvarende slange i bunden der går til en solfætter på taget,så skal tanken jo egentlig kun værer buffer i et hvis omfang,
en form for varmeveksler,men vil den så kunne overfører så meget energi,ja det er jo så de sidste 35000kwh der skal over føres igennem vandet,vil det værer voldsomt?ja det jo selvfølgelig ikke for sjov de ligger alle de rør i en rørvarmeveksler.det kan så værer det skal værer kobber spiraler.der er et firma ovre ved vestkysten ,der har de traditionelle slanger i jorden 400-600meter,og så har de en slangerulle på størrelse med en euro palle ca,150meter slange mener jeg,som man så kan stille på jorden,og den skal jo så bidrage med solenergi til pumpen,men når den er belagt med is ,så vil den vel ikke overfører ret meget,ang,vores varme forbrug ,så skal det lige siges ,at der er en førstesal på 95m2 og 20m2 i den ene ladebygning,men du har ret isolering vil gavne som nr, et,vi er så osse igang med indkøb af isolering til gulv og vægge i stuehuset,så det med varmepumpen er jo bare fordi jeg vil hellere nøjes med en varme regning på 4000 end som på 18000 efter isolering,isoleringen skal helst tjenes hjem ik?

BLANKEBORG
nu har jeg lige kigget lidt mere på regne stykket,de 383kwh som man kan suge ud af tanken,ved en forskel på 10grader,det er vel her og nu,altså på et par dage,de 35625 kwh er vel på årsbasis,eller hvad,eller misforstår jeg det ,?jeg har vel brug for og vide hvor mange kwh,varmepumpen har brug for når den kører maks,og om slangen i toppen af tanken kan overfører det,og så om slangen i bunden fra jordvarmeslangerne kan overfører ligeså meget ,eller hvad?

BLANKEBORG
Ja de 383 kwh er den energi, du kan hente ud af tanken, ved at sænke temperaturen 10 gr.
Så tilføre du varme mens du forbruger, kan du jo så hente det ekstra ud.

Men der er nok også lidt varmetab fra beholderen.
ja det vil der jo værer,men en 9kw varme pumpe ,tager den 9kw fra tanken i timen ved fuld gas eller hvad?den gir vel 9kw i timen og så skal den nok bruge en masse fra tanken for og lave de 9kw mmmmhhhhhh .det vist et regne stykke over mine evner

BLANKEBORG
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis