Membranflange, afløb

I forbindelse med badeværelsesrenovering af et 70'er badeværelse, hvor betongulvet har været brækket op, er jeg kommet i tvivl om reglerne for kloakafløbet.

Det er støbejernsrør med en støbejernsvandlås, som ender op i en firkantet støbejernkasse, hvorover der var muret en rustfri ramme fast. Herpå en løs rist i rustfri stål.

Jeg er i tvivl om det overhovedet kan lade sig gøre at genbruge den konstruktion,   Der mangler jo en membranflange omkring støbejernskassen, som man kan fastgøre vådrumsmembranen i/til.

Regler ?



Jeg overvejer i øvrigt at fjerne støbejernsvandlåsen og montere en ny rustfri stål afløbskasse med indbygget vandlås direkte ned i det lodrette støbejernsrør, (det betyder ikke noget at afløbet flyttes i gulvet) 
Alternativt at udskifte støbejernsvandlåsen med en af plastic. Jeg stoler ikke rigtig på sådan en metaltingest, som står med vand i konstant, bliver ved med at være tæt, og det vil være surt at skulle til at skifte en utæt vandlås senere.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvis du alligevel har banket gulvet op, så skift til pvc/pp hele vejen, alt andet vil være dumt
Skrevet af JR-Anlæg på 28 apr 2013 13:41
hvis du alligevel har banket gulvet op, så skift til pvc/pp hele vejen, alt andet vil være dumt


Ja, du har ret,rørene er sandsynligvis cementrør:-(  men valget bliver mellem dumt eller dyrt, da jeg ikke selv vil pille så meget i autorisationskrævende arbejde. Mon ikke man indhentes af Nemesis på et tidspunkt, i form af "papir" på arbejdet, hvis man selv laver så drastiske ændringer.

Jeg har prøvet at grave lidt, men rørene ligger meeget dybt . På byggetegningen ser det ud som om de går lige ud gennem sokkelen og ud til rensbrønden, Afstanden fra afløbet og udtil, er ret kort, så mit håb er hvis der skulle ske et rørkollaps, at man kan man komme til "udefra" gennem et hul i sokkelen.

Jeg undrer mig i øvrigt over at afløbet fra toilettet er et PVC rør..
Jeg ville nu lave det i pvc, og føre røret ud gennem soklen, så kan du få soklen muret rigtig efter.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis