Opsætning af en lampe

hej, jeg skal opsætte en loftlampe. Der er to ledninger til lampen. Og jeg ved ikke hvordan man skal tilslutte ledningerne sammen. Hvis de overhovedet skal tilsluttetes sammen Ledningerne er, blå og brun.

Jeg håber at i kan hjælpe mig  
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Den måde du udtrykker dig på fortæller, at det skal du holde dig fra og få en til det, der ved noget om det. Har selv været ude for det med lejere, og jeg vil ikke påtage mig at tage forbehold for alt, der kan opstå i processen, og det er arbejde med risikable/dødelige ting, så derfor, på trods af det er lds!!

mvh

 varmetossen

Hej Henriette

Jeg forstår ikke helt det du skriver, men med nedenstående link fra www.sik.dk burde du kunne læse dig frem til hvordan du sætter din lampe op.

http://www.sik.dk/content/download/10847/126141/version/1/file/G%C3%B8r+det+elsikkert+2012.pdf

Hvis du efter at have læst ovenstående brochure stadig er i tvivl, så skal du IKKE gå igang med opsætningen af din lampe, da du alene bære ansvaret for eventuel fejlmontage.

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Blå er nul og Brun er fase/tændledning. De skal ikke tilsluttes sammen. Nu ved jeg ikke hvilken slags loft lampe det er, muligvis smid et billede af den.

Hvis der er ledning i den skal den tilsuttes i et udtag.

Sluk for strømmen til udtaget, (ikke bare på kontakten men på gruppeafbryderen i eltavlen) evt tjek ved at sætte en brugsgenstanden i stikkontakten under afbryderen (Hvis der er sådan en) eller anvend en pol søger eller endnu bedre et multimeter. Hvis du ikke er sikker på at strømmen er væk så sluk alt strøm i huset

Du åbner udtager (Hvordan de åbnes er forskel fra om det er en Roset, Vægudtag, Loftudtag eller de gamle udtag. Loftudtag tager du en skruetrækker og stikker ind i det lille hul i siden af dæksel og vipper ned af. I vægudtag skal du stikke skruetrækkeren ind mellem rammen og dæksel og vip den ud. I rosseten (Udv. lampeudtag) er det enten 2 skruer, eller 2 små "Låse" som skal vippes ud.

Når du kommer ind i udtager skal du tilslutte den brune til M1 og den Blå til N. Husk at få dækslet på inden du tilslutter og husk at køre ledning gennen aflastning i midten.

Ps. Hvis du selv sætter ledning i lampen skal ledningerne tilsluttes på samme måde der, muligvis hedder den hvor den brune skal tilsluttes L1 / L eller F.
De kan tilsluttes i enten en fatning eller klemme række.

Er lampen af metal og ikke dobbelt isoleret. (læs brugsanvisningen) skal lampen også tilsluttes beskyttelse lederen, og så skal der et 3 leder kabel ud i lampen. Den sidste farve er så gul/grøn og skal tilsluttes denne mærke i både lampeudtaget og lampen
http://www.sik.dk/var/plain_site/storage/images/media/images/jord4/31635-1-dan-DK/jord.gif


wwww.elbogen.dk - Din El guide
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis