Gyngestativ holdbarhed

Jeg har lige sat et fint gyngestativ op på min grund. Det er købt hos Fog (Helsinge) og er af trykimprægneret træ. Det er gravet ned efter vejledningen og står fint ( se vedhæftet billede). En af mine venner sagde at selv om det er trykimprægneret træ holder det ikke mere en 3- 4 år. Skulle jeg have givet det ekstra beskyttelse eller hvad?
Det bekymrer mig da det jo er børnebørnene der skal bruge det. Helst også om et år.
Janne

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nåh det holder nu godt nok lidt længere, især hvis du husker at give det noget træbeskyttelse en gang om året.
Det er vel den del af stolperne der er nede i jorden der rådner eller mørner. . Så skal jeg altså grave ud og afdække stolperne for at træbeskytte.
Er moderne træbeskyttelse virkelig meget dårliger end det gamle. Det holdt jo meget længe.
Hej.
Det er lige i jordoverfladen det værste sker.

mvh

 varmetossen

Ja et af de stoffer som gjorde det holdbart var fungesider et kemisk produkt der ellers optræder naturligt i bla lindolie, men det skal rafineres fra i dag p.g.a. det er et kræftfremkaldende stof. Det var desværre også det der gjorde at træet holdt længere. I Danmark har vi mange skøre regler, men hvor mange drikker lindolie eller render rundt og sutter på træ.
Du kan bruge Svensk trætjære der både fås i lys og mørk farve, der skal så tilsættes tørelse ellers er det fedtet i flere år. Det er en af de bedre former for træbeskyttelse.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også