Renovering af antenneinstallation

Jeg har lige købt et hus fra 1911, der er blevet ombygget i 1980'erne. Jeg har sat mig for, at jeg vil have lavet en ordentlig antenneinstallation, før jeg skal i gang med at male (da væggene er fine, er der umiddelbart intet behov for at skulle tapetsere) .
Jeg vil derfor høre, hvordan man ligger kabelrør i en mur, som man ikke umiddelbart kender opbygningen af. Jeg har mulighed for at komme igennem vægen fra skunken på 1. salen.

Der er allere vægdåser i vægen, men er det muligt at udtage disse, så de kan sættes ind igen?

Jeg havde tænkt på at bruge flexrør, men jeg tror dog, de vil dreje sig rundt i isoleringen, da de som navnet jo siger er meget fleksible. Jeg er samtidig bange for at et installationsrør vil knække undervejs, da skunken ikke er højere end 50 cm., og de derfor ikke kan stå på højkant.
Men skal jeg have taget af for at kunne sætte et installationsrør ned?

Et andet sted, er der allerede et installationsrør, men da dette er knækket på midten, har jeg ikke mulighed for at putte begge kabler (antennekabel og netværkskabel) ned. Men er det muligt at udskifte et installationsrør?

Et tredje sted stikker der flexrør ud af væggen, men jeg kan ikke se dem i skunken eller på loftet, så er det muligt at finde ud af, hvor de kommer fra?

// En nylig husejer, der ikke har haft hus før
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kabler o.l. har ikke noget at gøre i hulmuren, så hvor du lige har fået den ide fra ?
Kabler eller rør til kabler ligger i selve muren, her er der fræset riller som rørene ligges ind i og et nyt lag mørtel lægge over for at dække rørene. Så du skal have fat i en murrille fræser !
Jeg mener faktisk at der er noget om at det ikke er tilladt at have indstalationer i selve hulmuren.
Det skyldes, at der er vægdåser, og ved den ene mur er det lavet med et flexrør, så jeg tænkte, det også kunne laves de andre steder, og når det blot er antenne- og netværk, burde det jo ikke betyde det store.
Men så lyder det til at være en større proces end som så.
Skrevet af Håndværkeren på 27 apr 2013 20:38
Kabler o.l. har ikke noget at gøre i hulmuren, så hvor du lige har fået den ide fra ?
Kabler eller rør til kabler ligger i selve muren, her er der fræset riller som rørene ligges ind i og et nyt lag mørtel lægge over for at dække rørene. Så du skal have fat i en murrille fræser !
Jeg mener faktisk at der er noget om at det ikke er tilladt at have indstalationer i selve hulmuren.
Sludder !!

Du må godt trække kabler i hulmuren ( på den varme side af isoleringen ). Jeg vil ikke anbefale flexrør - det er besværligt at trække kabler i. Nogen vil sige at det ikke er håndværksmæssigt korrekt - men det ville jeg nu tage helt roligt ved renoveringsarbejde i et ældre hus.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

EISOE Hvordan vil du så gøre det? Skal jeg lægge et nyt installationsrør (enten ved at tage taget af og presse den ned eller tage indervæggen af og sætte det der)? Eller er der andre måder
Det ved jeg ikke - kender jo ikke din skunk. Men det er måske en mulighed at fiske et stift rør skråt ned - om det knækker ? - ja måske, men kommer du derhen hvor du vil kan du jo fastgøre dine kabler i røret og så trække kablerne retur - det er fuldt lovligt.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
En elektriker ville lave en fiskning i hulmuren , et hul oppe i skunken , og et hul der hvor antennestikdåsen skal sidde , og så fisker man kablet ned inde i hulmuren........ det er ikke nemt men det kan lade sig gøre.......det kræver en gammel erfaren el..rotte..........og de hænger ikke på træerne.........

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Skrevet af Svend Høst på 27 apr 2013 22:15
En elektriker ville lave en fiskning i hulmuren , et hul oppe i skunken , og et hul der hvor antennestikdåsen skal sidde , og så fisker man kablet ned inde i hulmuren........ det er ikke nemt men det kan lade sig gøre.......det kræver en gammel erfaren el..rotte..........og de hænger ikke på træerne.........
Nej - og det er slet ikke nemt når der er isolering i hulmuren

Jeg har nu også gjort det masser af gange da jeg var " alm. " elektriker.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

EISOE
Det vil jeg forsøge, men er det muligt på nogle måder at samle et installationskabel igen, hvis man fx saver det over, for så kan jeg jo gøre det af flere omgange og være sikker på det?

Svend Høst
Der er en forfradåse der nu, så den kan man vel tage ud og bruge som hul? Men hvordan "fisker" man, for der skal jo være noget tung, eller noget der ikke knækker så let (som jeg tror et kabel vil gøre)
Skrevet af The87Boy på 27 apr 2013 22:27
EISOE
Det vil jeg forsøge, men er det muligt på nogle måder at samle et installationskabel igen, hvis man fx saver det over, for så kan jeg jo gøre det af flere omgange og være sikker på det?

Svend Høst
Der er en forfradåse der nu, så den kan man vel tage ud og bruge som hul? Men hvordan "fisker" man, for der skal jo være noget tung, eller noget der ikke knækker så let (som jeg tror et kabel vil gøre)
Nu troede jeg at der var tale om antennekabel - og ikke installationskabel.

Man kan godt samle dem - men er en rigtig dårlig ide et sted hvor du ikke kan komme til senere - flere fejlmuligheder.

Jeg gik ud fra at der var isoleret i hulmuren når der er lavet en ombygning i 1980erne - er det ikke tilfældet kan der fiskes sådan :

Du kan godt afmontere forfradåserne og bruge dem som " trækhul "'

Bind en tung møtrik i en snor og lad den falde ned igennem hulmuren over hullet i væggen, hvor din forfradåse har siddet. ( I skal være 2 til det - en skal kigge ind i hullet og kunne råbe til dig når han kan se snoren i hullet - det er praktisk med en kraftig lygte til at lyse ind i hullet) så fiskes snoren ud og kablet bindes i og trækkes retur - det kan i godt få noget fornøjelig tid til at gå med


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

EISOE
Der er også tale om antennekabel, men jeg gik ud fra installationskabel var hårdere, derfor kunne jeg starte med et installationskabel, og så bytte dem om.
Det vil jeg klart prøve, da det ikke lyder til at den væg er isoleret.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også