Renovering af antenneinstallation

Jeg har lige købt et hus fra 1911, der er blevet ombygget i 1980'erne. Jeg har sat mig for, at jeg vil have lavet en ordentlig antenneinstallation, før jeg skal i gang med at male (da væggene er fine, er der umiddelbart intet behov for at skulle tapetsere) .
Jeg vil derfor høre, hvordan man ligger kabelrør i en mur, som man ikke umiddelbart kender opbygningen af. Jeg har mulighed for at komme igennem vægen fra skunken på 1. salen.

Der er allere vægdåser i vægen, men er det muligt at udtage disse, så de kan sættes ind igen?

Jeg havde tænkt på at bruge flexrør, men jeg tror dog, de vil dreje sig rundt i isoleringen, da de som navnet jo siger er meget fleksible. Jeg er samtidig bange for at et installationsrør vil knække undervejs, da skunken ikke er højere end 50 cm., og de derfor ikke kan stå på højkant.
Men skal jeg have taget af for at kunne sætte et installationsrør ned?

Et andet sted, er der allerede et installationsrør, men da dette er knækket på midten, har jeg ikke mulighed for at putte begge kabler (antennekabel og netværkskabel) ned. Men er det muligt at udskifte et installationsrør?

Et tredje sted stikker der flexrør ud af væggen, men jeg kan ikke se dem i skunken eller på loftet, så er det muligt at finde ud af, hvor de kommer fra?

// En nylig husejer, der ikke har haft hus før
Jeg har lige købt et hus fra 1911, der er blevet... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Et antennekabel skal helst være i et stykke , hver gang man klipper det over og laver en samling mister man ca 1dB , hvis du  kan presse et 16mm (5/8)  plastrør op i hul muren og dernæst en søgefjeder op i røret så burde det lykkes , har lavet det masser af gange..

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Svend Høst
Hvor nødvendigt er det med søgefjederen, hvis man umiddelbart kan stoppe antennekablet ned i plastrøret?
Og hvad er den store forskel på et installationsrør og et almindeligt plastrør?

båndsei
Hvor elastiske er de da?
For de umiddelbart lyder til at være meget elastiske, hvis man kan skubbe dem igennem et hul og op i skunken
Rimeligt elastiske.Det betyder oså noget hvor højt oppe på vægen hullet til indmuringsdåsen sidder.
Du kan også bore er 25mm hul skråt opad,men det er svært at få det ned i normal stikkontakthøjde.
Det er nok for lavt.Listen kan bukkes men retter sig ikke ret meget ud igen,og vil derfor "ramme" indersiden af hulmuren.
båndsei
Jeg forsøger i morgen, da jeg først skal have købt den. Hvis det ikke fungerer, må jeg se, om der er andre, der har idéer om hvordan
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også