Skære HELT rundt hul i køkkenbordplade

Hej!

Jeg er i gang med mit nye køkken, og skal i den forbindelse lave nogle forskellige huller i køkkenbordspladen.

Det ene hul er lidt specielt, og jeg ved ikke helt hvordan jeg skal gøre det.

Hullet der skal laves, er ned til en affaldstønde - så det stykke træ der bliver skåret ud, skal bruges til "prop" - hvilket altså betyder, at jeg ikke bare kan bore et 10mm hul og gå i gang med stiksaven.

Hullet skal selvfølgelig skæres i en vinkel, så "proppen" ikke falder igennem, og der skal lægges en slags gummikant på "proppen" så den er tæt

Hvis nogen tænker hvor f.... jeg har fået den idé fra, så har jeg set Jamie Oliver har sådan et "hul" i hans køkkenbordplade, hvor han kan skrabe skrald ned i
Mega smart i min optik - sådan må jeg da ha'!

Men, hvordan gør man lige det?

Og for øvrigt - vi snakker en massiv 27mm ASK bordplade - så kan ikke bare skære et andet stykke træ og bruge det som "prop" - så vil man kunne se forskellen.

På forhånd tak for hjælpen

Med venlig hilsen
Jesper

Parcelist med udpræget behov for at lave det selv - af økonomiske grunde!
Hej! Jeg er i gang med mit nye køkken, og skal... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har faktisk selv grublet lidt over ideen for år tilbage, jeg ville dog lave det i rustfrit stål. Altså en ramme med en form for tragt og en fjeder belastet rustfi plade der lukker ned i rammen, den skulle så betjenes med en lille pedal på underkanten af køkkenbordet. Således at den sprang op når pedalen blev trådt ned, lukningen skulle gøres med hånden. Men det er kun affald der kan komposteres der skulle i og hvor meget har man af den slags i hverdagens køkken.
Skrevet af timiun på 26 apr 2013 22:53
ok håndværker... 
Firkantet dur ikke - læs indlægget igen - rundt hul tak.

Findes der mon andre derude med konstruktive forslag? 
  
Laserskærer lyder en smule farligt, men det kigger på lige på... Tak!

 /Jesper
Jamen den kan skære runde huller også, faktisk kan den skære figurer som du programere den til, i princippet virker den som en CNC laser blot med vand under extremt højt tryk. Og det lidt underlige, jeg har set den skære en kiks over uden at kanterne blev våde, selv en serviet uden at papiret blev vådt. I den tunge ende skar den en 25 mm. stålpanser plade igennem som var det papir.

Ktm: Ja, god pointe - meningen var egentligt at hullet kun skulle bruges til organisk materiale.
Vi skal sortere i organisk og alt andet...

Hmmm, kan godt være at min i tanken super smarte ide, faktisk er lidt usmart - kan forøvrigt konstatere at Jamie heller ikke har det i hans nye køkkener - tænke tænke

Håndværker: Vidste godt at man skære metal med vand, men har godt nok aldrig hørt eller set noget om at man også tager træ - hvor gør man det i DK?

Argh - nu er jeg kommet i tvivl.... :-)

/Jesper

Parcelist med udpræget behov for at lave det selv - af økonomiske grunde!
Der er en del steder i DK, der vandskæres / Aquacut, men om det fugter din bordplade for meget op ved jeg ikke.
Som du kan se på det link jeg satte ind, findes der masser af løsninger, med låg i metal mv.

Du kan jo prøve at kontakte dem her, for skæring af hul.
http://www.slagelsevandskærin...aring.html

Jeg har skåret adskillige planker over med vand.
Ikke fordi de skulle skæres over som sådan, men for at demonstrere voldsomheden af en
 850 bars hydroblaster, som vi bruger til at fjerne rust og maling. "Kursisterne" ser altid
undrende på mig, når jeg fortæller, at denne højtryksrenser skal tager meget seriøst.
Indtil de ser hvor hurtigt den skærer en 2x4 planke over, flår hud og kød af en grisefod
eller hvor dybt rustskaller og et par møtrikker hamrer sig ind i et stykke træ.

Nå, det var lidt off topic.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også