Installere centralstøvsuger - Erfaring ?

Hej

Var lige hjemme ved en kollega, der havde en centralstøvsuger som de var super godt tilfredse og glade for, hvilket gjorde at jeg gik hjem og kiggede på priser og guides.

Er ikke uddannet hverken murer eller tømre, men sad og læste denne guide fra Nilfisk, og det virker da som noget de fleste kan være med på, skidt med om det skal tage noget ekstra tid.

http://www.nilfisk-frithiof.dk/files/pdf/gordetselv_artikel_web.pdf

Silvan kører pt med dette tilbud på en Nilfisk til kun 2999 kr med rør, fittings osv hvilket må siges at være en pris de fleste kan være med til.



Syntes jo det ser rigtig fornuftigt ud prismæssigt, men inden man hopper ud og køber sådan en, er der så nogle erfaringer eller råd folk herinde har ? - Både gode som dårlige.

På forhånd tak.
Mvh Henrik

 www.kameravalg.dk - Seneste nyheder og hjælp til næste køb

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Jeg har selv installeret centralstøvsuger i vores hus for ca. 4 år siden, også en pakkeløsning fra samme firma. Jeg har ingen håndværksmæssig baggrund, ud over hvad jeg har lært at lave selv som husejer uden økonomi til at betale mig fra reparationer/forbedringer.

Det er ret lige ud af landevejen at montere. Overvej hvordan du kan lave skjult rørføring, i et allerede etableret hus kan det være besværligt, afhængigt af om du bor i et eller flere planer. Selve støvsugermodulet larmer noget, så gem det væk i kælder eller lignende - til gengæld er det fedt at man rent faktisk kan høre musik mens man støvsuger!

God fornøjelse med projektet

mvh Rasmus
Mange tak for dit svar, absolut brugbart især rart at høre at det er muligt at installere uden den større uddannelse.

Huset er i 1 plan på 160m2, hvor jeg havde forventet den vil blive placeret i det nederste hjørne af vores bryggers hvor der allerede er et skab med plads til det. Er larmen stadig et problem kan der købes noget billigt lydisoleirng fx fra Biltema og smide i skabet (Selvfølgelig holde øje med varmen)

Rørføringen var planlagt til at skulle gå oppe på loftet, og så løbe i hjørnet af nogle skabe i de 3-4 rum hvor der skal laves udtag, så det burde være muligt at installere ret skjult vil jeg mene.

 www.kameravalg.dk - Seneste nyheder og hjælp til næste køb

Ja det er slet ingen problem og installere selv, det er bare med at få ledningen til kontakten med rundt med det samme...

Jeg har selv sat min ude i garagen og ført den op på loftet derfra, så der er ingen larm fra den.
ellers hvis du har mulighed for det kan den jo sættes oppe loftet, så slipper du også for lyden.

jeg er meget glad for min og synes der er et rigtig godt sug i den og så er det bare super nemt og tømme den.
du slipper også for en masse støv i huset ved støvsugning da den puster det ud gennem væg/loft efter filter, og ikke som på en almindelig hvor luften efter filteret kommer ud igen i rummet.
Takker for svaret.

Der er en carport der er adskilt fra huset, så forventer at den skal stå inde i huset bestemt. Tanken om at sætte den på taget har jeg også haft, men som udgangspunkt er jeg nok mere til at den kommer i et skab nede i vores bryggers, bla for nemt at kunne tømme osv.

Omkring selve maskinen, tror i sådan en Nilfisk DIY160 er et ganske fint køb, eller er det værd at ofre en smule ekstra på dette punkt ?

Kan jo se at Nilfisk fx også har Deluxe udgave samt Wireless+; (Lige taget fra samme sted for at kunne sammenligne pris bedst)

Nilfisk-Frithiof DIY 160 - 3895 kr
http://www.billigvvs.dk/Central-Stoevsugere-Nilfisk-Frithiof-Samlede-pakker--Nilfisk-Frithiof-DIY-160-pakke-med-manuel-slange,-2-sugekontakter-%28Til-huse-paa-ca-150-m2%29-341871.html

Nilfisk-Frithiof DIY 150 Deluxe - 7215 kr
http://www.billigvvs.dk/Central-Stoevsugere-Nilfisk-Frithiof-Samlede-pakker--Nilfisk-Frithiof-DIY-150-Wireless-On-Off-Slange-3-Sugekontakter-Til-huse-paa-ca-160-m2-666829.html

Nilfisk-Frithiof DIY 150 Wireless+ - 6765 kr
http://www.billigvvs.dk/Central-Stoevsugere-Nilfisk-Frithiof-Samlede-pakker--Nilfisk-Frithiof-DIY-150-Wireless-On-Off-Slange-3-Sugekontakter-Til-huse-paa-ca-160-m2-666829.html

Altså kan da godt se man kan få en lidt mere lækkert håndtag, info og justering samt mulighed for at undgå at trække lidt ekstra kabel, men syntes også godt nok at prisen stiger en del. Fx koster det DIY 160 jo ~3000 kr ved Silvan, og man skal give det dobbelte for en af de mere luksus udgaver - Pengene værd ?


 www.kameravalg.dk - Seneste nyheder og hjælp til næste køb

Jeg syntes ikke det er så godt et tilbud som silvan gør det til.

Den pris de annoncerer hvor man kan spare 3.700 kr er meget opreklameret.
Davidsen har eksempelvis en normal pris på samme maskine til 3.749 kr

Mit råd er at købe den større model til 3.999 kr. som hedder nilfisk-frithiof diy 260 (Nogen gange på tilbud til 3.499 kr)

Der medfølger slange med on/off knap, som jeg syntes er et must og du får en kraftigere maskine.

Og husk: hvis du ikke kan afbryde på selve slangen/håndtaget så skal du have slangen ud af udtaget for at maskinen stopper.

Men når det så er sagt..
Jeg er helt vildt glad for vores støvsuger. Det er utroligt nemt at samle rør og alt det der. Der går helt sport i at gøre det så pænt som muligt med samlinger og det hele..

Du vil helt sikkert ikke fortryde det!

Mvh Mærsk

Annonce
kommer jo selvfølgelig an på hvor meget man vil ofre på det, personligt synes jeg der mange penge og skullle give det dobbelte,
men jeg har den model der hedder DIY 260.

http://www.davidsenshop.dk/pi/NILFISK_FRITHIOF_CENTRALSTØV_DIY_260_ON_OFF_SL_HVID_4117_.aspx

den fungere ganske udmærket til et hus på 150kvm med 3 stk udtag
Skrevet af Mærsk på 26 apr 2013 23:11

Mit råd er at købe den større model til 3.999 kr. som hedder nilfisk-frithiof diy 260 (Nogen gange på tilbud til 3.499 kr)
Prisen på 3.999 kr er ved davidsen.

(Bare lige for en god ordens skyld: Jeg arbejder ikke ved davidsen eller har ikke noget med butikken at gøre)

Mvh Mærsk

Så var du lige lidt hurtigere end mig

Men er der ikke også on/off på slangen på DIY 160
Mange tak for jeres input, kan godt se at start/stop på håndtaget absolut vil være en dejlig ting, og hvis man kan finde den til fx 3500 kr ville det slet ikke genere mig at ofre den smule ekstra.

Syntes bare at hvis man skal op på de fx 7000 kr, så bliver det pludselig en ret markant stigning ... Må hvis holde øje med tilbud på DIY 260 det næste stykke tid :-) ...

Skønt at høre folk er glade for jeres, det hjælper bestemt beslutningen - Huset er fra 1973 hvis det betyder noget.

 www.kameravalg.dk - Seneste nyheder og hjælp til næste køb

Skrevet af hrandersen på 26 apr 2013 23:17


Men er der ikke også on/off på slangen på DIY 160

Det tror jeg ikke.. Men det kan godt være der er i nogen af deres pakker..

Mvh Mærsk

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis