Hvilke humle planter

Min far brygger selv øl, og nu har han overtalt mig til at jeg skal have humle i mine have, da jeg pladsen til det, samt at der allerede er et par pæle. Men hvilke typer skal jeg vælge? Og hvordan skal jeg lade dem gro?

Jeg har 2 styk ca 8 m høje pæle, hvor jeg har planer om at humlen skal gro op ad. Men skal jeg bare plante en plante for foden af hver pæl, og så finden den ud af resten? Jeg havde også tænkt på at binde 4-6 snore i toppen af pælene, fastgøre dem et par meter ude fra bunden af pælen, og så have en plante for hver snor (det kunne sikkert også blive en ret god hule ).

Den ene pæl står i delvis skygge af nogle træer, og den anden står på toppen af en bakke, hver der værken er læ eller skygge. Er begge pælene gode at have humle i?

Er der nogle af jer der selv har prøvet at dyrke humle til at brygge med? Er der nogle sorter der kan anbefales frem for andre (her skal det nok nævnes at jeg er til mørk øl)? 


1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har prøvet at dyrke humle, men ikke til øl  
Jeg brugte den på et hegn op mod en baneskråning, for at prøve at tage noget af lyden fra de forbikørende MY'ere... 

Jeg læste at det sværeste i at høste og bevare humlens aroma, er at den skal tørres meget hurtigt i en ovn, efter den er høstet, og derefter fryses ned i lufttætte poser.
Da den mister sin aroma ved "kontakt" med ilt

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis