Rådgivning om plankeværk

Hej mine GDS venner!

Jeg skal igang med et større projekt i form af et 30mtr plankeværk. 200 cm i højden.

Kan jeg bruge denne type klink til plankeværk.

http://www.traelasten.dk/webshop/trae/facadebekl?GroupID=858&ArticleID=10687

Tænker at sætte 97*97 stolper i 180 afstand, så passer det med længden på klinken (minimering af spild). Jeg vil sætte klemlister 25*50 på indersiden af stolen til at skyde klinken på.

Det skal siges at på bagsiden fylder jeg op med Rockwool og klasker 100 * 16 mm trykket gran men 8 cm mellem rum mod vejen. Jeg slutter af med at skære stolperne i 15 grader smig i top og klasker et bræt på "som tag".

  • Skal jeg "stive" klinken mellem stolperne ved at skyde en lægte på gennem klinken halvvejs?
  • Går det med de klemlister eller skal jeg bruge decideret lægter.
  • Findes der andre gode råd i forbindelse med det jeg har nævnt

Håber jeg får noget kompetent feedback :-)

På forhånd tak

Christian

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, jeg ville afstive felterne, klinken kan ikke monteres med 180cm afstand, det vil blive noget slasket plankeværk.

Som min. lægter, som egentligt også er for spinkelt.
Hej

Tror du bliver nødt til at aflaste stolperne undervejs.
Jeg har et hegn på ca 20 m og godt 2 meter højt og der er
lige knækket en af de 4*4 lærke stolper pga vinden.
Skal lige siges at de er støbt i jorden og max 3 år gamle.

Hilsen Jan
Hejsa,

Ok,

  • Afstive vil det sige en indvendig ramme af reglar? Problemet der så opstår er at bagsiden bliver meget besværlig at fylde ud med Rockwool batts (meget tilskæring).

  • Hvad med klemlisterne er det er ok fæstning til enderne af klinken?

  • Er der en alternativ måde jeg kan bygge det på? Konen vil helst ikke kunne se isoleringen "indefra". Hvilket jeg egentlig godt forstår. Så et "traditionelt" horisontalt plankeværk på indersiden er vel udelukket på forhånd.

Håber på yderligere inspiration




Hej.
Apropos det knækkede plankeværk, giver det mindre vindpres og bedre lævirkning hvis det kan konstrueres så vinden kan komme igennem.
Hvad laver isoleringen

mvh

 varmetossen

Den smule isolering har stort set ingen lyddæmpende effekt!

Der skal helt andre boller på suppen hvis støj er et problem.

Start her;
http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=2&cad=rja&ved=0CEsQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.idenyt.dk%2FHaven%2FHegn-og-hak%2FSat-et-stojhegn-op-31097&ei=yZ16UfqDAonQtAbpl4GYCg&usg=AFQjCNErCPtLRckEkUA7sJ4OKXFAbGCBLA&sig2=9yno9yQfg5WuXhdWqSILgw&bvm=bv.45645796,d.Yms

".......at på bagsiden fylder jeg op med Rockwool og klasker 100 * 16 mm trykket gran men 8 cm mellem rum mod vejen."
Det er da vist noget fusk og klamp. :o)

@ Sitting Bull, jeg har bemærket dine svar til andre tråde herinde bærer præg af en vis negativitet, frem for "kontruktivitet".

Fusk og klamp??? Jeg har brugt tid på at overveje denne løsning. Hvis du læser mit indlæg ordentligt vil du kunne se at hegnet bliver "tæt" ind mod min grund. Derpå kommer der hegnsbatts, og brædder ud mod vej for at holde på dem.

Hvis du havde læst lektien ville du vide at de er "massen", højden og afstanden til lydkilden der er afgørende for effekten.Og ja Batts er med til at øge "massen" på mit hegn nu hvor jeg ikke kan fylde det op med sand ;-)

Det står faktisk i den artikel du linker til.

"Skærme kan også bygges af plader af fibercement, metal, krydsfiner, mursten, beton, mineraluld, glas og meget andet – ligesom der findes mange præfabrikerede støjskærme, der både er velfungerende og flotte."


Ellers tak for dit input.

/

Christian
Ok. Og godt så!

Jeg burde have gættet at du ikke ville anvende alm. gemen Rockwool. Men altså "hegnsbattsl" Når du nu bruger de billigst mulige træmaterialer i øvrige til stakittet! .o)
For de "hegnsbatts" må jo være ganske dyre!

Men så til det konstruktive. :o)
Jeg har netop besigtiget et hegn her i nabolaget, af den type du vil opstille.

Det er udført ca. 2 meter højt med 100X100 mm stolper pr. ca. 1,8 meter og battsene ligner alm. terrænbatts. Brædderne der fastholder battsene er 25x125 mm med ca. 8 cm afstand! Det hele "sorttræbeskyttelseset"

Og jeg vil mene at det er noget i den retning du skal stræbe efter.

Fusk & klamp er det nok ikke det du vil lave. Men noget pindeværk så da. :o)

Ja præcis noget i den stil. Bortset fra jeg kører klink mellem stolperne på indersiden modhaven.
180 mellem 125*125 stolper, lægter påskruet til klinken. en »svævende« regel halvvejsmellem stolperne for stabilisering af klinken. ydersiden som beskrevet oven for.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis