Hvordan konstruerer man et fastkarmsvindue selv?

Jeg har klunset en masse udmærkede termoruder, som jeg gerne vil sætte i mit kolonihavehus (træ.
De fleste er simpelthen ca. 90X45cm ruder helt uden ramme, som jeg skal have bygget en fastkarmskonstruktion til. Men jeg er noget i tvivl om:
- hvad der vil fungere som passende konstruktionstræ. Har ikke præcise mål på væggen, men den er ikke ret tyk. Nok ca. til en taglægtes 75mm. Men en taglægte vil måske blive for spinkel (også med lister, som vel øger stabiliteten en smule?), så jeg skal op i reglar?
- hvordan jeg fæstner og tætner. Tænker det må være noget med lister + isoleringsbånd på hver side. Nogen tips?
- Er der mon noget, jeg skal tage højde for ift. vrid i vind, vejr og sætning? Der skal vel være en smule luft ude omkring karmen, som ved alm. vinduer, så træet har lidt slup, men jeg er i tvivl om, hvor tæt karmen må være ift. ruden.

Er der nogen, der har erfaring at øse af eller har haft bedre held med google end jeg har?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan lave en ramme, af træ i passende dimension, hvor ruden passer ind i, så sætter du lister på begge sider af ruden, sæt glasbånd mellem rude og lister på begge sider. 
Plastbrikker er det i dag.
Du tar' lægten eller hvad du nu vil bruge til karm, på denne kan du skrue/lime du en liste på ca. 15/16 mm tykkelse derved får du en fals til termoruden. (den nemme måde at lave det på 

Du montere termo/bånd & nogle små plast stykker 2 stk ( ca. 50 mm lang & 25 mm bred 3mm tyk) til at lægge under dine ruder en' i hvert hjørne, disse fås i alle bygemarkeder.

Skal/vil du lave det simpelt/hurtigt kan du skære tykkelsen (eks. 40 mm væk i hver ende af nederste/øverste karmstykke) skær ned til bunden af falsen og fjern dette stykke i enderne, så har du rammen som du kan skrue sammen med lange skruer, bor for i over/under karm (vandret) inden du skruer & evt. limer samtidig.

Du skal bruge ca. 15 til 20 mm luft hele vejen rundt om dit vindue, til at tætne mod vejr/vind og slut af med en fuge.

Du kan også vælge den noget dyrere måde at bruge f.eks. ilmod expanderende fugebånd, for at få en pæn afslutning.

Håber min forklaring har hjulpet dig lidt på vej.

 

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Tusind tak for tips, godt at få nogle mere konkrete mål på det vage billede, jeg havde i hovedet!

Maskinsnedker, når du siger lægte, mener du så at konstruktionen godt kunne være i taglægte?
I øvrigt: Når du taler om 15-20mm luft og om fugebånd, mener du mellem karm og væg, ikke? (Læser også tippene til at lave det simpelt/hurtigt som tips til at samle selve karmen)

Kan godt blive lidt bekymret for, om jeg har givet nok luft om de alm. vinduer, jeg har sat i so far... Tror faktisk at jeg nogle steder er nede på at bruge kiler, der svarer til de mål, du giver på de 3 mm afstandsstykker, som bare skulle være imellem vindue og karm, ikke karm og væg. Gad vist om det giver problemer

25 mm bredde vil være i ovferkanten til de tolags-termoruder, jeg har, da listerne vel skal sidde så tæt som muligt, med noget glasbånd/termobånd til at tætne ind til ruden. Men man kan vel skære afstandsstykkerne i passende bredde. Nogen der ved, om de kan fæstnes på en smart måde, så det er nemmere at stå alene med?

Annonce
Væggene bestemmer i store træk hvor brede dine vindueskarme kan være, i traditionel forstand og du skriver vist selv kostruktions-træ og lægte.

Der er forskel på en' taglægte og en' skillerumslægte. (bredden)

Mener at en taglægte i dag skal være ca. 76/78 x 38 mm. (som jeg husker det) så det kunne måske godt bruges.

Dine vægge er ikke så tykke kan jeg forstå, og er med-bestemmende for hvor brede dine karme kan være, ellers vil det måske komme til at se lidt mærkeligt ud.

Men en regel på ca. 100x45 mm kan også bruges, men så kommer karmen til at "rage" inden for dine vægge, dette kunne så måske udnyttes til lidt isolering hvis det er ønskeligt.

Jo når jeg skriver afstanden mellem karm & væg, ja så har du forstået det rigtigt.

Glaslisterne kan fås i flere bredder men en standard vil være ca. 16 x 16 mm og så skal du ha' en gummiliste (termobånd) 1 ind/udvendigt de fylder 2x3 mm + rudens tykkelse ca. 20 mm. 

Ca. 16/17 mm glasliste + 3 mm gummiliste + 20 termorude + 3 mm gummiliste (termobånd) din fals skal være ca. 16 x 42/45 mm mindst & resten indvendig.

Din bund-glasliste kan du med fordel lade være noget bredere for at lede vandet væk fra vinduet, med "dry-næse" måske endda en alluglasliste hvis du er til det, mener at en sådan koste ca.100,- pr m. fås i 6 meters længde.

Tag et kik på de forskellige lister i handelen, hvis du ikke kan lave dem selv, og det er nok de færreste der kan/vil det.

Vil du "koble"  (samle) dine vinduer side/side så du får et bredt vinduesparti:

Kan du med fordel lave 2 stk. riller (not) udvendigt i karmen & samle dem med en (sløjfe) et stykke træ/finer i tykkelse & bredde med note/r. 

En' anden løsning til stort vinduesparti: (uden så meget træ

Er at lave nogle (de lodrette stykker karmtræ mellem termoruderne kaldes (poste) i dem skal der så være 2 x fals) sådan får du flere termoruder side om side. Og mere lys ind. (postene skal være noget tykkere end den øvrige karm.

Ønsker du vinduerne oven over hinanden kaldes en sådan (løsholt) i stedet for (poste) 

Håber at det giver mening & det er til at forstå. Mange (fagudtryk)

Ps. Forslag: Du kunne måske lægge fotos på Galleriet, så vi kan se hvordan det går, og du spørger bare igen hvis du synes det er nødvendigt.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Tak, det giver fin mening (bortset fra alle fagudtrykkene, måske, men de er sikkert gode at få samlet op også )
Og tak også for tilbudet om at spørge igen!
Mvh Nanna
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis