Fræse kabler i væg..

Jeg starter med et dementi - det drejer sig IKKE om faste elinstallationer ;-).

Jeg vil gerne gemme antenne- og scartkabler mellem tv-møbel og fladskærm i murstensvæggen. Er der nogen der har praktiske erfaringer (hvad bruger man af rør, hvordan laver man en rimelig pæn åbning til væggen, er det bedst med en rillefræser)?

Jeg ved at man kan få kabelkanaler til at montere uden på væggen, men jeg vil helst lægge det ind i væggen så de er helt skjult..

Glæder mig til at i øser af jeres viden..

mvh

Rasmus
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jamen det er da muligt at leje en rillefræser, dog skal du først og fremmest gøre dig klart hvilke kabler det er du vil have igennem...

Er det vitterligt scart-kabler, skal du op i noget 75mm DVR/DVK rør, og har du kun en enkelt murstensvæg at gøre med, er der jo ikke meget tilbage, når du skal hakke 85mm ud til røret..

Du kan leje en rilleskærer samt en støvsuger i cito, nordjysk lift el lign. Husk dog at kontrollere den mulige skæredybde. - forvent at prisen for denne leje vil være ca. 1000,- for en dag.

Hvis du kan nøjes med mindre kabler, kan du indrække 50mm rør, og lave afslutninger med specielt tilpassede indmuringsdåser fra LK - herpå kan der monteres blænddæksler, hvor du har lavet huller i.

Overstående er taget udfra at det er en murstensvæg....
Tjek hvor mange kabler du skal have op til tv'et og mål diameteren på dem, derefter kan du så hurtigt finde et rør der passer.

Hvis du "kun" skal fra gulv til tv'et, ville jeg måske overveje at hugge det i hånden...

Overvej om røret skal afsluttes i en dåse, eller om ledningerne skal komme direkte ud at røret og ind i tv'et (og det samme i den anden ende).
Og tænk over at du skal kunne skifte en ledning( det kræver feks mere plads i røret hvis stikkene sidder på ) uden at rive det hele ud af væggen igen.

Vær i øvrigt opmærksom på at nogle signalkabler ikke bryder sig om at ligge sammen med strømkabler.





Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg har selv lige lavet nogen lignende.. Da det var et lidt længere træk lejede jeg først en rillefræser - det var et godt værktøj, men det sviner stadigvæk selvom der er støvsuger på! Efterfølgende lavede jeg nogle små ændringer, og besluttede mig for at købe en billig hulsav med hårdmetal i Harald Nyborg (http://www.harald-nyborg.dk/p3328/hulborsaet-haardmetal) Det er rigtig godt til at lave riller med, idet det bare gælder om at bore så hullerne hele tiden overlapper. Jeg lagde en lille træklods ind i boret, så var det nemt at holde den rigtige dybde. Hvis du også skal have indstøbt dåser, er hulsaven også perfekt til dette, igen nemt at få den korrekte dybde af hullet.
Køb en diamant klinge til din vinkelsliber (husk at afdække, da det griser en del!) 
Så køber du en stor bred kanal og murer den inde i væggen, og så derefter bore du huller de steder du vil have kablerne ud...

Har selv gjort dette en del gange, og fungere rigtig godt.  


Diamant skiven: http://www.harald-nyborg.dk/p...sten 

(selvfølgelig afhængigt af din vinkelslibers størrelse)


Kabel kanal: http://www.harald-nyborg.dk/p8579/k...mm-2m-hvid

(Du skal selvfølgelig være sikker på at alle dine kabler kan fiskes igennem) 

Jeg ville gøre som StenKrog anbefaler.. Lav en rille med en rillefræser, læg et 50mm rør ind i væggen og afslut i indmuringsdåse.. Du kan dog næppe trække scart i røret, men hvem gør også det

Reinhold - Stud. El-installatør
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis