Hvordan ville i gribe dette vildnis an?

Hej.

Vi har et gammelt bed, som har haft mange, mange år, til at etablere et dejligt og tæt rodnet.
Vi skal have anlagt græs der, men uanset hvor vi stikker spaden ned, møder vi små rødder som er filtret ind i hinanden, hvilket nærmest umuliggør at grave det fri i hånden.
Hvordan ville i få fjernet alt det, så man kan få anlagt græsplæne?
Jeg har adgang til en minigraver, kan man med fordel anvende sådan en, eller vil det den heller ikke kunne klare rødderne?
Jeg har vedhæftet lidt billeder

Håber i kan hjælpe.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hold da op, en mini graver ville kunne grave det igennem, men du undgår nok ikke selv at komme ud med spanden. grav busken og resten af træet op, og kør græs slå maskinen igennem resten så skulle den være i orden, det er jo stort set græs der i forvejen. en vertikal skærer vil også være god, så lidt muld på toppen så det bliver samme højde med resten. voila

Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
I fjor jævnede jeg et tilsvarende areal med min græsslåmaskine. De første gange hævet max, og så sænket knivkassen lidt efter lidt.
Så rådner rødderne efterhånden, men træer og større buske kan du med fordel rykke op evt. med din bil.

Med venlig hilsen
ktm

Enig med de 2 andre svar.

jeg fjernede for 3 år siden 6 meter bambus der var gået ud. jeg skar dem over så tæt på jorden jeg kunne, og dækkede det hele til med 10 cm jord fra genbrugspladsen.
En pose græsfrø blev tilsat og i dag er der plæne...
Selvom det ikke er den smukkeste golf plæne, så fungerer det fint, men det bliver ikke et sted jeg skal plante i (nogensinde). 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det lille bed skal da bare have noget zinck lysbro og efterfølgende en tur med fræseren, efterfugt af gentagne gange afrivning og fræsning.

Det fikser jeg...
Tak for svarene allesammen.
Nu har jeg ved hjælp af en hårdt arbejdende græsslåmaskine, og lidt manuel gravning, fået ukrudten ned så det er plant med resten af haven, og jeg har fået gravet busken og træet op.
Så skal jeg bare hente noget jord, og lægge ud i ca 10 cm's højde, og så ellers bare følge arbejdsgangen for at gøre en plæne klar til græs?
Men så tænker jeg jo, vil ukrudten ikke bare skyde op igennem jorden, og kvæle græsset inden det kommer op?
Annonce
nej ikke hvis du bliver ved med at slå græsset. det meste ukrudt kan ikke li plæneklipperen, så det forsvinder efter nogen tid.
...det ville ellers være en dejlig petang-bane!

Så har jeg lagt 10 cm jord fra min lokale genbrugsstation ud, men er den jord god nok til græs?
Eller skal jeg blande det med lidt sand? Der er jo meget gødning i den kompost jord derfra.
Jeg ønsker ikke en perfekt græsplæne, den skal bare "virke".
Det skal nok blive til en græsplæne. Bare se og få nogle frø i jorden og så vente

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

mere jord på, det synker og skal tromles - men få frø i nu!

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis