At bygge et Biogasanlæg

I kina og andre udviklingslande bruger de affald og dyr/menneskegødning til små hjemmeanlæg. Det minimere affald og forbedre hygiejnen.
Er der nogen der nøjagtig kan beskrive hvordan man laver sådan et mini anlæg??
Kunne man evt. forestille sig at lave et sådant i en kolonihave??

Selvforsyning kan tit gøre det billigere og bedre. 
45 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du er nok nød til at smutte en tur til Kina for at købe et med hjem, måske du kunne blive impotør af dimserne
Næ jeg behøver kun tage i bauhaus.
Så har aflyst turen til Kina selv om det nu kunne være ret lækkert. ;-)

Så er det bare at finde et gaskomfur eller gasvarmeapperat. Kan man egentlig ikke få lamper der kører på gas også??

Og gad vide om det er lovligt at sætte sådan et mini anlæg op??

Selvforsyning kan tit gøre det billigere og bedre. 
Hej.

Tja, umiddelbart syntes tanken at være tiltalende men det er nok ikke helt så nemt som videoen lægger op til. Så vidt jeg erindre vil det kræve at du har mindst 3-4 køer eller det dobbelte antal svin for og kunne producere gas nok til en husholdnings kokkereren året rundt. Samtidig skal temperaturen på biomassen holdes nogenlunde konstant for det virker ordenteligt. Derfor bruger man i ulandene at grave forgasningstanken ned i jorden. Her bør du lige erindre at jordens temperatur er for lav her i DK.

Åh ja, der kræves specielle brændere til at afbrænde lavtryksgas, som et sådanne anlæg jo afgiver.

Lovligheden i at etablere et hobbyanlæg kender jeg intet til, men kunne nemt forestille mig at skattefar overhovedet ikke kan lide tanken uden der kommer en plomberet måler på anlæget. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Det er simpelthen det værste ved at bo i Danmark, finder man en måde hvormed man kan nedbringe sine udgifter så kommer den store stygge skatte far og kræver ind.
Men jeg vil tro at det danske klima er for koldt til at produksere gas på den måde, temperaturen i tanken skal helst holdes over de 18 + grader for at kunne produksere gas. De større biogas anlæg vi har i Danmark er jo basseret på en tank der opvarmes hele døgnet rundt af egen gas produktion, og som så kan produksere så meget overskuds gas at det kan betale sig.
Det er vist nogenlunde rigtigt med opvarmningen SyMand, men det er vist kun ved opstart af anlæget det er nødvendigt da forgasningsprocessen i sig selv skaber en del varme. Har forstået det er ret vigtigt med en konstant temperatur under afgasningsprocessen der samtidig er tilpasset den type bakterier der er i tanken til nedbrydningen og der skulle findes rigtig mange arter der kan lave det  lille "nummer".  Eller sagt på en anden måde, et effektivt biogasanlæg er ikke lige sådan at få til og køre.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Men en god kompost rundt om tanken kunne holde temperaturen om vinteren også måske???

Selvforsyning kan tit gøre det billigere og bedre. 
Selvom tanken er god nok, tror jeg ikke det vil kunne betale sig når det kun gælder et kolonihavehus. Prøv at tænke over hvor meget arbejde du skal udfører for blot at koge en liter vand. Du skal jo også dagligt kunne tilfører "Kokasser" for at få bare en rimelig produktion. Så et det altså væsentligt nemmere at købe en flaske gas, der sagtens holder hele sommeren ( 11 Kg.)
ja så hender det også med at komme afgifter
på anlægget lige som vindmøller og solceller.
hvis det bliver reglitet.!
 
Der er yderligere 35 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis