Loft faldet ned

Hej gruppe,

Nå, her i nat faldt vores fine loft så ned. Sikke et brag! Det har siddet der i omkring 6 måneder.

Som i kan se på billedet, har jeg sat de nye loftsbrædder fast direkte oven på de gamle, med dykkere (50cm mellemrum). Jeg har ikke sat lægter op på det gamle loft først.
Nogle jeg har vist det her billede til, siger at det er en helt åndssvag måde at sætte det op på - er det helt tosset?

Det skal selvfølgelig sættes op igen. Min tanke var at bruge flere og længere søm, 45 grader ind i pladerne. Eller er det en helt dum måde at gøre det på?

På forhånd tak for jeres input - både om hvordan det skal sættes op igen, og på hvad jeg gjorde galt.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du overvejet at "skyde" dit loft op med dykker pistol altså luftdrevet, (hvis du har en sådan) 

Når en stift pistol er indstillet korrekt giver det ingen grimme mærker, brug eventuelt nogle u-korante  brædder til at lave en/nogle prøve/r i for at indstille din stift/pisto helt rigtig.

Det er både let og hvis ellers det du bruger som underlag er stabilt og kan bære er det relativt nemt at sætte op igen.

Det du har gjort forkert er at sømme/stifte i noget som ikke har været godt nok til at bære,
så enkel kan det siges.

En måde du kunne benytte er at tage det gamle loft ned, så kan du bedre se hvor du kan "skyde" dit loft op i noget der er bærende, der må være en forskalling du kan hæfte dit nye loft til, det er hoved årsagen til dit loft er faldet ned.

Det er et lidt større projekt at gå i gang med, men du får du også noget der holder i det lange løb.

Held og lykke med det, & god arbejdslyst.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Hej,

Har brugt en sømpistol, dog el-dreven.
Skyldes det at overfladen (altså de gamle loftsbrædder) er for "porøse"? De virker ret hårde i det, så ville have troet de kunne holde. Vil længere søm/stifter kunne hjælpe?
Kan se på de brædder der er faldet ned, at mine stifter er gået et sted mellem 6 og 8mm op i det gamle loft - de er 15mm lange. Det lyder ikke af særligt meget i mine ører.

Ville håbe jeg kunne undgå at tage det gamle loft ned, ved at bruge længere stifter/søm. Er det en reel mulighed, ville i tro?

Tak!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvori i har du gjort loftet fast?

Underlaget er afgørende for de vil/kan lykkes.
 
Hvis det er det et gipsloft vil det slet ikke kunne bære med så korte søm/stifter.

Dine søm/dykkere har været alt alt for korte, lidt til at bære et loft som det du der.

Brug nogle stifter der er mindst 30 eller 40 mm lange, så er at dit lille problem er løst.

Jeg har ingen erfaring med el drevet stift/sømning, men det kan være at en sådan ikke er så god til dette formål.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Hej,

Pladerne jeg har sat op står på kviteringen fra Bauhaus som "Symfoni Loft HV". Det kunne godt ligne dem fra Huntonit du linker til, men tror ikke dem jeg har er malede - de er gennemgående "pap", med et meget tyndt lag laminat eller lignende.
Pladerne er med fer og not, men om der ville være plads til et skruehoved (med mindre man forsænker dem) tvivler jeg på - et søm der stak 1mm op gjorde det umuligt at samle pladerne.

Jeg har taget et billede af det gamle loft, hvor man kan se det fra siden:
https://www.dropbox.com/s/n6ohi90pxnk466b/Gl%20plade%20tv%C3%A6rsnit.JPG
Jeg ved ikke om det er gips eller andet materiale - det virker ret så hårdt.

Når jeg ser sømmene nu, kan jeg godt forstå hvis de har været for korte - vil nogle (meget) længere søm kunne holde det, eller er det en satsning? Hvad med skruer direkte i det gamle? Alternativt, lægter på tværs som der sømmes op i?

Tak!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hvis du vælger at sætte lægter på tværs som du skriver, kan du så ikke ligeså godt ta' det gamle loft ned.

Der kunne være noget med om det bærer noget isolering, men igen et gis her.

Ellers får du måske en usikkerhed mere, når /hvis du ikke ved hvad du fæstner de lægter i, det er bare som jeg ser det altså.

Grund laget skal først og fremmest være bærende.

Lidt ala en sokkel til et hus, godt nok noget af en sammenligning, men for at illustrere det.

Lidt svært at vurdere det "på afstand" men det er jo betingelserne her.

 

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Ja det er et gips loft, det kan du ikke skyde noget fast i, medmindre du kan ramme den overliggende forsskalling, så klammerne går gennem gibsen, og omkring 25 mm op i forskallingen.

Du skal min. bruge en dykkerpistol (stifter dur ikke) klammer er det der holder bedst.
Til sådan tynde plade loft plader må der kun anvendes små skruer, eller klammer som klart er nemmest og hurtigt.

De er for tynde til montering med dykkere, og står også i vejledningen.
Hej,

Tak for info - jeg fulgte den information medarbejderen i Bauhaus gav mig (incl indkøb af sømpistol og stifter), hvilket ligger til grund for valget af måden at gøre det på. Man skal ikke altid lytte til hvad de siger dér, desværre :-/

Jeg må genoverveje projektet, og hvordan loftet skal sættes op igen - ikke så nemt som jeg havde håbet på desværre.

I skal have mange tak for jeres svar og information!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også