Toilet - rengøring af vandlås

Hej
Der er kommet noget rustlignende (okker?) i vandlåsen til mit toilet, og jeg kan ikke umiddelbart fjerne det med alm. toiletrens og WC børste. Kan jeg købe eller gøre noget for at prøve at fjerne det. Måske en skrappere børste eller lign.?

På forhånd tak.

Venlig hilsen
Martin

Venlig hilsen
Martin
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at hælde en liter ediekesyre ned i kummen og lad det stå en times tid inden du bruger børsten, det er bedst hvis du lige bruger børsten til at "pumpe" noget af vandet ud af kummen inden du fylder edieke syre i.
På med en gummihandske og så skrubbe med en grydesvamp ( den, der er en gul svamp på den ene side og en grøn grovere på den anden ) - det er lykkedes mig flere gange at fjerne det på den måde. At tømme vandlåsen så godt som muligt først er en god ide.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Jeg ved ikke om det virker mod rust, men en nem måde at rense toiletet på er at hælde 1-2 liter kogende vand i og smide en tablet til opvaskemaskinen ned i. Lad det virker natten over og skyl ud.
Du kan købe en speciel pimpsten som kan skure det af. Jeg er leder af et plejecenter hvor vi har samme problem med rust aflejringer. Pimpstenen klarer det på et øjeblik. Du kan købe en her: http://www.cleanstep.dk/index.php?c...cAodhFMAzQ
vh
gug
Skrevet af gug på 24 apr 2013 10:37
Du kan købe en speciel pimpsten som kan skure det af. Jeg er leder af et plejecenter hvor vi har samme problem med rust aflejringer. Pimpstenen klarer det på et øjeblik. Du kan købe en her: http://www.cleanstep.dk/index.php?c...cAodhFMAzQ
vh
gug

Så er du så også sikker på at det er fats arbejde med at fjerne okker, hvis du bruger pimpstens pulver. Det ødelægger glaslaget i porsælænet !
Annonce
kære håndværker

Nu ville vi jo ikke bruge midlet på en arbejdsplads med ca 100 toiletter hvis det ødelagde dem. Det er faktisk udviklet og beregnet til opgaven.  Vi har brugt pimpstenen som iflg. mine rengøringsassistenter hedder "Pumi Power" alle de 12 år centret har eksisteret, og ingen toiletter er blevet ødelagte af det - og nej jeg hverken forhandler eller har kommercielle interesser i produktet
Det er så et special produkt, for køber du pimpstens pulver hos en farvehandler, er det et ret godt slibemiddel til finere slibning. Bla. til matslibning af vinduer.
Hej
Tak for jeres indlæg. Jeg har lige købt noget Borup 'Stærk rust- og kalkfjerner'. Jeg fik at vide, at det nok er smart at tømme toilettet, så der er tørt i vandlåsen inden jeg bruger kalkfjerneren. Men jeg er ikke helt med på, hvordan jeg gør. Han sagde, at jeg kunne lukke for vandet til toilettet. Der sidder en dims på væggen nede bag toilettet - er det mon den jeg skal dreje på for at lukke? Og skulle jeg så derefter kunne tømme vandlåsen vha. toiletbørsten?

Venlig hilsen
Martin
Ja så lukker du for vandet på ventilen bag toilettet og pumper vandet ud med børsten. Det gør du ved at trykke børsten hårdt ned i vandet sådan i pumpende bevægelser.
Tak.
Jeg skal vist have fat i noget skrappere til at skrabe kalken / rusten af med.
Jeg tænker, at jeg vil prøve med pimpsten. Kan jeg købe det i Matas f.eks.
hvis jeg vil i en fysisk butik?

Venlig hilsen
Martin
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis