Hej.
Nu prøver jeg at huske, hvad der foregik for et halvt århundrede siden, iblandet lidt motorsav og buskrydder.
Som jeg husker min Quickly var der en tomgangsskrue til blandingen og tomgangshastigheden justeredes på kablet. Hakkerne til nålen er en standardindstilling, der skal findes i forhold til motorens tuningsgrad (manglende tuning er også en tuningsgrad).
Dysen til driften justeres bedst under belastning, og er noget med at kan den køre med gas på, justeres skruen ind til den går langsommere, derefter ud til den 4-takter = ujævn gang, så 1/2 - 1/1 omgang ind mens der holdes gas på.
Dengang ku vi få dyser med fingerskrue til justering af driften, forbudt, men attråværdigt.
Og to-taktere skal have både indsugning og udstødning tæt, udstødningen betyder mest for motorgangen, da den skal have en bestemt modstand for at regulere cylinderskylningen.
Indsugningen har mest med luftrensning og motorlevetid af gøre. NSU havde et system, hvor pladestellets hulrum indgik i indsugningen og havde den suverent bedste rensning af indsugningsluften.
mvh