Gode råd ved køb af gammel LM 16 ?

Hej drenge

Jeg har forelsker mig i en LM 16 evt. en LM21 

Den skal ligge fast i kolding havn og bruges til hygge dagstur, fiske ture og evt. 1 enkel overnatning. 

* Jeg har kun ejet speedbåd med påhængs motor før

* Jeg er udlært lastbil mekaniker så har da lidt forstand på mekanik, men har aldrig lavet bådmotor ej heller arbejdet i glasfiber

Nogen gode råd hvad jeg skal være opmærksom på ved sådan den gammel båd ?

* Motor, glasfiber, stand ?

En LM16 fås helt ned til omkring 20-25 tusind sejlklar, men skal der ligge ny motor i bliver prisen jo hurtig alt for dyr

Lidt af dem jeg har fundet:

http://www.dba.dk/jolle-16-fod-5-hk-benzi/id-90419686/ ser ok ud, dog skal styringen flyttes ud i siden og evt. bundmales snart

http://www.dba.dk/jolle-lm-16-aarg-...000705431/ rigtig flot stand og nyere motor, kan styrehytten evt pilles af for at skabe mere kabine plads ?

http://www.dba.dk/lm-16-snekke-moto...-90991037/ også flot stand, men ALT for dyr, men man kan jo smide et bud ?


Mange tak for hjælpen

 Mvh. Nikolai 

47 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Nikolaj.
Der er ingen af dine link der føre til nogen båd, men en LM 16 er en god stabil båd, særdeles egnet til det du beskriver. Og hvilken motor er selvfølgelig af betydning, men de fleste bådmotorer er ret sejlivvede, en 5 HK er rigeligt til en LM 16.
Når du er nybegynder i Jolle / sejlads med jolle, skal du gå efter noget der ikke skal repareres og laves en masse ved.
Jeg prøvede lige at søge på LM 16 i DBA. den med styrehus er ikke helt dum, du vil blive glad for at kunne stå i læ på den kølige tid af året. En Volvo Penta er en rimelig stabil indenbords motor, og Prisen er også ret rimelig, men prøv at byde 25
Hej en lm er en fin båd jeg ville personligt gå efter en der er lidt støre end 16. Men det er smag og behag.
Men alt bliver dyre jo støre og mere arbejde.
Men som brugtbåds markedet er pt skal man være sikker på at det er den båd man vil have i nogle år, men et godt råd er at få en bådsagkyndig ud at se på dyret inden du skriver under.

Men du kan også komme med ud og se om sejlbåd er noget for dig har selv en ældre sejlbåd i kolding. Ellers kan vi høre i kluben om der er nogle lm sejler der vil have dig med en dag. Så kan du vudere om det er sådan en båd du må eje.
Købte selv en commander 31 jeg er ved at renovere.
Mvh brandorff
Hej igen

Sorry link ikke virker

Men en af den jeg har kigget på er også den med "styrehus", det virker som rigtig meget for pengene. Jeg er dog lidt i tvivl om det tager for meget plads i cockpittet, så hyggetur bliver besværligt ?

Det var faktisk heller ikke som sådan specifikke både jeg manglede råd til, jeg vil gerne tage den rigtige beslutning og regner faktisk med først at handle til næste sæson også bruge denne her på at få set en masse.

Men som sagt var jeg lidt usikker på når LM nu er så gamle som de er, med motor glasfiber osv.


* Jeg har sejlet more or less hele min barndom, og vi sejlede altid i sejlbåd. Men min kone gider ikke rigtig det der sejl værk og jeg er sku også lidt doven anlagt så jeg "tror" jeg foretrækker motorbåd .. og det er jo også bare for at komme på vandet. 

* Fedt tilbud om at komme ned og se lidt LM både i Kolding, det kan vi lige snakke om hvis det bliver mere seriøst

 Mvh. Nikolai 

Så vil jeg nok mene at skal Fruen med, så er en 16 fods for lille, den er fin som egoist båd ( 1 person ) men skal i være to i den skal den være mindst 20 fod, ellers bliver der for trangt. Jeg har haft både motorbåde og sejlbåde, nu har jeg en Marina 75 det er en 23 fods motorsejler i den lidt dyrere ende af skalaen. Til gengæld er der både stakit og lokum
"Piger" vil helst have et rigtigt toilet frem for en pøs og det bliver lidt svært i en 16 fods.
Tror jeg desværre ikke pengene er til det lige til at starte med. . . Jeg vil helst ikke over 30.000 da jeg lige vil se om det er noget for mig før jeg investerer i det helt store. . .Til dagsture burde en 16 fod da godt kunne rumme 1-3 mand ?

 Mvh. Nikolai 

Annonce
Den er godt nok billig i forhold til andre af samme type,og hvorfor pille riggen af den kan da sejle for sejl også. Eventuelt kan du rebe ned og bruge storsejlet som støtte sejl i lidt blæsevejr, det vil du blive glad for. For det er et af motorbådens minusser, de har ofte tendens til at rulle meget i tværgående sø. Og så får du da toilet også ! Den er også velegnet til længere turer for to eller tre personer.
Hmm. . Så lige flere billeder på forhandleres hjemme side. . Den ser lidt hærget ud. . .+ Jeg hænger lidt til en hvor kabine og kockpit går ud i et, således der er flere pladser når man sejler. . .hvis du forstår. . .

 Mvh. Nikolai 

Det er den jeg omtalte tidligere, og du kan ikke bare fjerne skotterne da de er med til at afstive kahytten. Det ville også være synd at ødelægge det flotte stykke arbejde der er gjort der.
Med hensyn til den anden "Mascot" så må du forvente at der er noget istandsættelse i en båd af den type til den pris, de ligger normalt i prisklassen 60-75.000,00 Kr.
Så skal du kigge efter en snekke jeg mener Saga laver en hvor cockpit og kahyt går ud i et blot med en lille styrepult i styrbord side.
Der er yderligere 37 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis