Afrensning af gasbeton mure - facadefræser eller bare vinkelsliber?

Hej med jer

Jeg står og skal rense mine husmure af for malingrester og løst puds, inden huset skal pudses op på ny. Der er både gammel maling, og nyere maling.

Huset er af gasbeton, med ca. 1-2 cm puds på, så det er forholdsvis blødt materiale.

Behøver jeg en facadefræser til opgaven - eller kunne jeg klare mig med en vinkelsliber med diamant slibekob til opgaven?

Jeg har forsøgt med højtryksspuler, men mener ikke at det er kraftigt nok til opgaven.

/Morten
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skal alt pudset væk, så bank det af med en murehammer, lidt tidskrævende men sviner ikke, og du har godt styr over processen, så du ikke hærger gasbetongen.

Har du overvejet at isolere huset, det ville være oplagt med udvendigt isolering, og efterfølgende puds. (alternativt kan du isolere, og beklæde med træ
Så slipper du for at kæmpe med det gamle maling/puds, og får en effektiv isolering og klimaskærm.
Hej igen

De 1-2 cm puds skal ikke af - den får lov at blive siddende, og så bliver der bare tyndpudset udenpå den - så det er kun de yderste par mm, med maling der skal af.

Huset er isoleret med varmvægsgipsplader indvendigt, så jeg ønsker ikke at kaste mig ud i en udvendig isolering nu - men ellers en udemærket tanke.
Du kan da prøve at købe, en diamant kopskive til vinkelsliberne, de koster ikke alverden ved Harald Nyborg, og så prøve om det virker.
Men det optimale er jo nok en fasadefræser, du kan jo leje en, mon ikke du klare det på en weekend.
Du har helt ret - det er de 2 muligheder der er

Det ville blot være nemmere lige at høre fra en der måske havde prøvet ...
En billig slibekop fra onkel Harald til 89 kr. bør nemt kunne tage et lag maling. Så kan du jo se hvor nemt/svært det går inden du lejer værktøj
Annonce
Jep, jeg giver det et skud og melder tilbage med resultatet
Jeg ville bruge en fræser til det, den sviner ikke så meget, og meget nemmere at styre, og laver en jævn flot flade.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også