Genopbygge havepejs i (gas)beton?

hej
jeg har sådan en have pejs som er bygget op af (gas)beton.

I løbet af vinteren er der nogle at sten-"skallerne" som faldt af den ene side. Pludselig væltede hele siden med skaller ned og en masse af betonen dryssede af. Jeg vil tro der er kommet vand ned, som har frostsprængt den....

Jeg har prøvet at fjerne det løse men kan blive ved med at fjerne beton. Nu er jeg bange for at den falder sammen :-( Er der nogen som helst måde hvorpå jeg kan bygge den op igen? eller er den bare lige til lossepladsen?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
" sten-"skallerne" " Prøv lige at smid et billed eller 3 op, fra forskellige vinkler. Så er det meget nemmere at vurdere hvilke materialer det er bygget af, og om det er filset, malet og hvordan det ser ud. Og om det er banke det væk der er i stykker, og sætte en ny blok ind.

Et billed siger mere end 1000 ord, som man siger. Og det vil kunne hjælpe dig til det rigtige svar
Start du heller på en ny, og byg den så af rigtige mursten med skamotte plader ind mod ildstedet, den gamle vil sandsynligvis blive mere porøs når der tændes op i den. Husk at lægge en form for betontag på, så der ikke trænger vand ned ovenfra.
undskyld - selvfølgelig manglede der billeder :-)







Ja den ser da lidt smadret ud.
Måske du skal bygge underdelen op, i nye multiplader, og så lime stene på.

Den bør nok være overdækket om vinteren....
Ja det ændre jo en del, jeg forstod det sådan at den var bygget helt op i gasbeton.
Men nu må du så starte forfra, og nu ved jeg ikke om man kan købe vandglas mere, men det ville være rigtigt godt at smørre hele ovnen med når den står færdig. Det vil ikke kunne ses på overfladen med det lukker denne af så fugt ikke kan trænge ind i mørtelen.
Annonce
Så I mener ikke at der er anden vej end at rive den ned og evt genbruge overdel og underdel og så evt bygge tre nye sider op om "brændkammeret"?
Jo da du kan da godt reparere den, i år og til næste år  o.s.v.

Græd mange gange ved at reparere, græd en gang ved at gøre det ordentligt fra starten
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også