Lægning af fliser rundt om træhus.

Jeg skal have lagt fliser hele vejen rundt om vores nye træhus. Jeg var lidt vægelsindet med hensyn til, om jeg skal gøre det selv, eller om jeg skal sætte en proffer til det. Sidstnævnte skal have ca 500 kr pr meter for det, så det bliver jo nok mig selv der skal lave det. Nå, men ham proff'en sagde, at der skal være 20 cm fra fliseoverkanten til organisk materiale (de brædder huset er beklædt med) ifg BR. Det betyder, at jeg skal have gravet ca 10 cm af sen sandpude huset er bygget på.

Er der en eller anden, der ved noget om, hvorvidt der er regler for dette, eller kender tommelfingerregler for, hvor langt under træbeklædningen fliserne bør være?

Chr

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Chr.
Du ved da godt, at være husejer er lig med fast arbejde ud i fremtiden. Og det kan godt være det virker overvældende at skulle grave 10 cm af sandet omkring huset, det er dog kun til du er kommet igang, der er ingen der siger at det skal gå på akordt. Vær en uge eller to om det, det betyder mindre bare du får det gjort.
Iøvrigt tillykke med det gode valg ( træhus )

Hej Håndværkeren.

Det er skam heller ikke fordi jeg vil gå på kompromis med tingene. Tvært imod. Jeg vil helst have fliserne til at ligge ca 10 cm under nederste beklædningsbrædt, da det giver den bedste overgang til haven/plænen. I fald jeg jeg skal længere ned skal der om-planlægges med hensyn til, hvor meget sand/muld og andet jordforbedringsmateriale jeg skal lægge på plænen, og hvordan den skal være rent niveaumæssing.
Næste problem er, at der langs soklen ligger en sundolit-flamingo-plader. De er en del af fundamentet, da den isolerende virkning gør, at frostfri dybde er højere end 90 cm. De plader skal jeg ikke gerne ned og grave/rive/hakke i. Men jeg har ikke været ude at se, hvor dybt nede de ligger.

Med hensyn til at vælge et træhus, så er det jo noget der slet ikke er kommet på mode i DK. Underligt nok. Den mindre tykkelse på ydervæggene gør, at vi får ca 10 kvm mere indendørs gulvareal end hvis vi havde valgt samme grundareal, men mursten fremfor træ.

Chr.




Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.


Her er et billede af hytten. Der mangler noget have og lidt maling under den overdækkede terrasse.

Chr

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hvorfor ikke træterasse til et træhus ?

Så behøver du vel ikke at have 20 cm

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Jeg vil tro at grunden til at der skal være 20 cm. er for slagregn, altså når regnen rammer fliserne og sprøjter op. Ved 10 cm. har det nemmere ved at nå den nederste træbeklædning, hvilket ikke er så smart.
Annonce
Måske.

Der er træterasse omkring det meste af mit sommerhus - og det er stødt ind mod træbeklædningen som ses på billedet. Beklædningen hvor terrassen er fejler ikke noget hvorimod jeg skal have skiftet beklædningen på den side hvor bilen holder - vender mod syd - nedbrudt på grund af sol.

Om det er lovligt ved jeg ikke - men det må det have været da det blev bygget i 1973 - terrassen er dog udskiftet senere.



I øvrigt et nydeligt hus du har fået bygget dig, Chr.
Og ja - der bygges ikke mange træhuse i Danmark hvis lige vi ser bort fra sommerhuse.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

@Eisoe.
Umiddelbart er det fristende at lægge fliserne som jeg selv har lyst til, men kommer der så af en eller anden grund råd/svamp i trækonstruktionen, så vil forsikringen afvise enhver erstatning, hvis det ikke er lavet efter forskrifterne.

Grunden til at vælge fliser er:
1) Fliserne på terrassen skal ligge i forlængelse af fliserne i alrummet. Samme størrelse, samme retning og med fugeflugt. Jo, arkitektens fine forslag er blevet adopteret.
2) Der skal lægges fliser hele vejen rundt i mindst 100 cm bredde for at holde rotter og mus fra at grave sig ind i sundolitpladerne og lave huler der.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hvis du vil undgå mus og rotter, så bland gruset med fine glasskår så er du sikker på at der ikke kommer noget den vej.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også