Utæt vandrør

Har ved observation af min vandmåler konstateret at jeg havde en mindre læk i et vandrør. Havde lige en rund fødselsdag og et par andre småting jeg gerne ville have overstået før jeg kontaktede forsikringsselskabet og skulle til at i gang med et måske større projekt med at få det ordnet. Her op til weekenden observerede jeg så at lækken var blevet noget større over de sidste dage da måleren nu bevægede sig noget hurtigere. Bemærkede dagen efter at den susen jeg længe havde troet kom fra radiatoren slet ikke kom derfra, men fra de indmurede vandrør i en skillevæg mellem brusekabine og håndvask. Kan også se at væggen ligesom buler lidt ud og at et par af fugerne har sluppet fliserne i den ene side.  Tror at væggen er lavet af siporex elementer hvor rørene så er fræset ind. Gulvet er ud fra hvad jeg har kunnet finde i den ene gamle byggetegning jeg har kunnet finde af beton med et lag leca under som isolering. Der er gulvvarme i gulvet i form af kobberrør der er bukket og nedstøbt i cementen. Ved ikke vandrørene går fra væggen ned og ligger i cementlaget eller om de ligger under det, men ved at væggen tidligere har været brækket op fra brusekabinen og der er lavet noget rørarbejde der. Mener også der er lavet et no-go med jernrør i starten, så kobberrør under gulvet og så jernrør igen oppe i væggen. Huset er fra '73 og den tidligere reparation som der er foretaget ligger formentlig også godt 20 år tilbage i tid ...

Men det egentlige spørgsmål er mere på, når man nu skal brække gulv op i forbindelse med sådan en reparation, skal hele gulvet så føres op og være tidssvarende i forhold til bygningsreglementets krav om isolering, vådrumssikring osv. eller er det ikke nødvendigt når det er en reparation? Hvis det ikke er nødvendigt hvor meget kan man i det hele taget stille krav om i forbindelse med sådan en opbrækning af gulv og renovering/genopbygning af væg? Tænker bl.a. mht fliser/klinker, da de jo ikke kan skaffes længere - kan man så forlange at der skiftes på hele gulvet og væggen(e) - der er ens fliser hele vejen rundt på alle væggene?

Håber der er nogle der har lidt erfaring indenfor området, så jeg har lidt at forholde mig til udover hvad taksator siger - vil jo hverken stå og virke for grådig og kræve en masse som jeg slet ikke er berettiget til eller omvendt, stå og lade spise mig af med nærmest ingenting hvis jeg reelt har krav på mere end han/hun umiddelbart tilbyder at dække ...

På forhånd tak :-)

Hvis computerspil var skadelige ville vi have en hel generation der rendte rundt i mørke rum og spiste små piller mens de lyttede til monoton musik...

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske relevant for dig. En anden bruger herinde er i samme dilemma:
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/176764

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Allerførst skal du læse din police og forsikringsbetingelser igennem, da dækningen kan være endda meget individuel, selv indenfor samme forsikringsselskab.

Det er min opfattelse, at forsikringsselskaberne generelt dækker skaderne som de skal, men ofte er det forsikringstagerne der har en fejlagtig opfattelse af hvad der er omfattet af forsikringsbetingelserne.

Det er en del af min hverdag at rådgive forsikringstagere i skadessituationer, og ser selvfølgelig også det modsatte i dagligdagen, som da jeg fik et ungt par som kunde, hvor forsikringsselskabet i første omgang havde vurderet en sodskade til ca. 800.000,- kr og da sagen afsluttedes, var beløbet hævet til ca. 3,5 mio.

Det du skal være opmærksom på er om skaden har bredt sig udenfor badeværelset i gulvkonstruktion eller vægge.

Din police/forsikringsbetingelser beskriver om du har forsikret mod farveforskelle i fliserne men ellers er det normalt sådan at man skifter fliserne på den væg eller det stykke gulv skaden berører.

Du har sikkert kun krav på at få dit utætte rør skiftet hen til ikke tæret rør!

Du har normalt ikke krav på at få dækket udgifter til vådrumssikring, eller isolering op til nutidens krav, men du bør selv afholde denne ekstra udgift.

For øvrigt har du ikke krav på at få dækket udgifter til dit ekstra vandforbrug/spild.

Husk at få undersøgt for forhøjet fugt og skimmelsvampe et stykke væk fra skadesstedet.
Skrevet af Orla Nautrup på 22 apr 2013 01:30
Allerførst skal du læse din police og forsikringsbetingelser igennem, da dækningen kan være endda meget individuel, selv indenfor samme forsikringsselskab.

Det er min opfattelse, at forsikringsselskaberne generelt dækker skaderne som de skal, men ofte er det forsikringstagerne der har en fejlagtig opfattelse af hvad der er omfattet af forsikringsbetingelserne.

Det er en del af min hverdag at rådgive forsikringstagere i skadessituationer, og ser selvfølgelig også det modsatte i dagligdagen, som da jeg fik et ungt par som kunde, hvor forsikringsselskabet i første omgang havde vurderet en sodskade til ca. 800.000,- kr og da sagen afsluttedes, var beløbet hævet til ca. 3,5 mio.

Det du skal være opmærksom på er om skaden har bredt sig udenfor badeværelset i gulvkonstruktion eller vægge.

Din police/forsikringsbetingelser beskriver om du har forsikret mod farveforskelle i fliserne men ellers er det normalt sådan at man skifter fliserne på den væg eller det stykke gulv skaden berører.

Du har sikkert kun krav på at få dit utætte rør skiftet hen til ikke tæret rør!

Du har normalt ikke krav på at få dækket udgifter til vådrumssikring, eller isolering op til nutidens krav, men du bør selv afholde denne ekstra udgift.

For øvrigt har du ikke krav på at få dækket udgifter til dit ekstra vandforbrug/spild.

Husk at få undersøgt for forhøjet fugt og skimmelsvampe et stykke væk fra skadesstedet.
Hej Orla


Kan du komme med et bud på hvad sådan en typisk rørskade i koster at udbedre ?

4 kvm beton gulvflade med fliser hvor der er konstateret utæt gulvvarme  og efterfølgende utætte forbrugsvandsrør. Der er ingen isolering, men 2 betonlag med sand imellem.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis