Problem med påhængsmotor.....!

Hej - har lige været på årets første fisketur, hvor vi desværre konstaterede, at vores 75 hk Suzuki påhængsmotor ( årgang 97 ) ikke sejlede for fuld kraft, selvom gashåndtaget var i bund... Den plejer at sejle ca. 55 km/t ved 5500 omdrejninger, men nu kan den kun sejle ca. 30 km/ t ved 3100 omdrejninger ( Max ) Til Info, så var motoren til service sidste år.......Håber i kan hjælpe med nogle gode råd, så vi kan få vores gamle motor tilbage i topform..:0)
Mvh. Jesper
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej og velkommen på siden

Lød motoren eller som den plejer?

Har du tjekket om gasspjældet er helt åbent, når gashåndtaget er i bund.

Er der skader på propellen?

Har den været vinterkonserveret, og tændrørene har stået og "soppet" i olie, kan de godt tage skade.

Hej igen....

Tak for det hurtige svar...... Motoren lyder ikke helt som den plejer - den " brummer " ikke på samme måde som tidligere.  Gasspjældet ....... ? har desværre ikke den store viden indenfor mekanik - fik skiftet tændrør ved sidste service. Båden har stået indenfor hele vinteren.
Der er også en chance for at det er gammel benzin.
Har det stået i tanken hele vinteren?? Hvis kan oktantal falde ret meget..
Men ellers kan det være den er er justeret forkert til service.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg havde på et tidspunkt, en Mercury 50 hp. den gik ikke ret godt på første tur, efter den havde stået vinteren over, det var tændrørene der var ødelagt af konserveringsolie.
Det var helt nye tændrør, der var sat i om efteråret, så nu sætter jeg altid gamle tændrør i når jeg konservere motoren om efteråret.

Men det kan selvfølgelig også være andre ting du døjer med

Husk at du ikke må turne motoren med løshængende tændrørshætte, det kan smadre tændingen, når der ikke er et gnistgab til stell.
Så springer gnisten tilfældigt, og er det inde i elektronikken til tændingen, bliver den ristet.
Mange gode forslag.....:0) - men jeg har ikke de store kompetencer indenfor mekanik / reparationer, så kender i evt en, der kunne hjælpe.( selvfølgelig imod betaling )..? Båden ligger i Kastrup....
Jeg ville starte med at ringe og brokke mig, der hvor der var lavet service..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis