Skjult rørskade, forsikring

Jeg har en skjult rørskade i et badeværelse og er efterfølgende kommet i tvivl om hvad man kan kræve at forsikringen skal betale.

Skaden blev oprindelig konstateret på gulvvarmespiralen (8mm kobberrør) , men efterfølgende er der konstateret gennemtæring 2 steder på forbrugsvandsrøret (galvaniseret jern) til varmt vand. Både kold og varm forbrugsvand er placeret under brusenicen....

Det er et parcelhus i et plan, bygget i 1973.

Som jeg forstår reglerne, må man slet ikke reparere nedstøbte forbrugsvandsrør, hvis huset er fra efter 1972.

http://www.tekniq.dk/PresseOgNyheder/Nyheder/2010/December/Skjulte-faelder-i-de-skjulte-roer.aspx

Når hele gulvet hugges op, skal der iflg BR2010 isoleres til gældende regler, hvilket er et ret omfattende ophugningsarbejde.

Der er også nye krav til vådrumsmembran

Som "lav det selv'er" udfører jeg naturligvis selv en stor del af arbejdet, og forsikringen vil også betale den del som vedrører ny gulvspiral, reparation af eksisterende rør samt nye gulvfliser, men betale for forbedringer, dvs. isolering og ny rørføring vil de ikke.

Er det normal praksis ?

Hvordan reparerer man i øvrigt lovligt sådan en skjult samling ?

Jeg har en skjult rørskade i et badeværelse og er... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
jo den er nemlig helt stoppet. jeg vil prøve med den der fjede. tak for hurtig respons.
Skrevet af Ra på 21 apr 2013 19:18

Jeg har en skjult rørskade i et badeværelse og er efterfølgende kommet i tvivl om hvad man kan kræve at forsikringen skal betale.

Skaden blev oprindelig konstateret på gulvvarmespiralen (8mm kobberrør) , men efterfølgende er der konstateret gennemtæring 2 steder på forbrugsvandsrøret (galvaniseret jern) til varmt vand. Både kold og varm forbrugsvand er placeret under brusenicen....

Det er et parcelhus i et plan, bygget i 1973.

Som jeg forstår reglerne, må man slet ikke reparere nedstøbte forbrugsvandsrør, hvis huset er fra efter 1972.

http://www.tekniq.dk/PresseOgNyheder/Nyheder/2010/December/Skjulte-faelder-i-de-skjulte-roer.aspx

Når hele gulvet hugges op, skal der iflg BR2010 isoleres til gældende regler, hvilket er et ret omfattende ophugningsarbejde.

Der er også nye krav til vådrumsmembran

Som "lav det selv'er" udfører jeg naturligvis selv en stor del af arbejdet, og forsikringen vil også betale den del som vedrører ny gulvspiral, reparation af eksisterende rør samt nye gulvfliser, men betale for forbedringer, dvs. isolering og ny rørføring vil de ikke.

Er det normal praksis ?

Hvordan reparerer man i øvrigt lovligt sådan en skjult samling ?


Hej Ra

Faldt lige over dit indlæg :-)

Er netop kommet i samme situation som dig - fejlen er dog ikke præcist fundet endnu, men VVS'eren var 99% sikker på at der var en rørskade i vores bruserum.

Eftersom at jeg også er "lav-det-selv'er", ville jeg blot høre, om din forsikring også betalte for din arbejdsløn osv. ?

Og hvis ja, til hvilken takst ?

Mvh. Søren Kronborg

Hej Søren

Jeg fik et tilbud fra smeden samt en murer, over hvad reparationen ville koste. 

Da forsikringen ikke var forpligtet til at betale for at op-isolere til gældende standard, ville de kun betale for at gulvet blev brækket op og  nye PEX rør støbt i gulvfladen samt nye fliser på  gulvfladen.

Murerarbejdet,som bestod i rionet,støbning,vådrumsmembran,nye riste, flisearbejde osv.  kunne jeg godt få betalt som gds'er med  arbejdslønspris før moms, samt mod aflevering af relevante faktura'er for materialekøb.
 
Jeg mener jeg endte op med at få ca 7000kr kontant til eget arbejde, herunder murerarbejdet som jeg selv stod for.

De betalte i øvrigt også en bad skurvogn i 6 uger.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis