reparere fliser ved indgang.

Fliserne ved min facadedør er gået løs, og de skal jo gerne sættes fast igen, det burde være en simpel gang Gør det selv arbejde, men hvad skal jeg bruge.

Jeg vil helst gerne undgå at skulle slå alle de sten løs som stadig sidder fint. 

Hvad skal jeg bruge?, jeg har alle fliserne, en af dem er dog revnet på midten.




Fliserne ved min facadedør er gået løs, og de skal... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Og forresten, hvordan gør jeg stenene rene bagefter, er det en syreblanding ligesom når man fjerne mørtel fra mursten??
aha, har allerede fundet en fugemasse: CeraFill 10 colour, den kan bla. fås i koksgrå, eller antracitgrå, og sortgrå, så er det bare hvad for en farve min nuværende har, nogen der tør gætte på det?

Fliselim fylder "ikke noget", hvis du bruger en tandspartel med små tænder. Og så små skader som betonen tilsyneladende har, ville jeg bare rette af med fliselim også. Altså først fliselim på hele trappen, så det hæfter godt ned i beton. Så trækker du hårdt af med et bræt, så det er næsten væk der hvor trappen er hel. Alle fliser får så et lag på bagsiden, med tandspartel, og lægges vådt i vådt. Men du har ikke tid til at vente til dagen efter eller næste år, for så er du ligevidt

Der er ikke kalk i fliselim, så syre har ingen god virkning.

Her er en tråd hvor Martin giver den hele armen med en perfekt forklaring, både på at fjerne overskydende fliselim, og selve fugningen.

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/197305

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Okay jeg skal lige forstå, fliselim (alfix normal) på hele fladen, også skrave af med et bræt, skal det så tørre først før man går videre, ellers bliver det jo svært at få det lige med tandspartel i den store plamage, nogen steder på fladen er der jo 1 cm dybe huller.

når jeg mente rense det bagefter var det ikke så meget fugeslør, men mest fordi fliserne jo er gamle og nogen af dem kunne godt trænge til en rensning så de blev pæne igen, eller pænere i det mindste, hvad skal man bruge der??

Det skal ikke tørre, og du kan så putte fliseklæber bag på hver enkelt flise med en tandspartel. Det at det kommer bag på hver flise gør at det holder bedre. Der er ikke så stor risiko for at de bliver løse igen. Husk at prime betonen dagen før. Det holder bedre, og fugten bliver ikke trukket ud af limen med det samme. På så lille et område burde du kunne nå at få fliser ned inden trappe klæber bliver for tør, ellers læg først hvor trappen ikke er beskadiget.
Men de oprindelige har holdt i op til 50 år så det er da ret godt.
Hvis det er fliselim der er på de gamle fliser, kan det tages af med meget varmt vand. Du koger simpelthen varmt vand og lægger dem i et par minutter, så kan det tages af. Det kunne da være hyggeligt med et lille bål og en gammel gryde. Her er en tidligere tråd hvor Martin kommer med varme fidusen.

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/196943


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Okay, det kan godt virke. du skrev tidligere at fliselim ikke fylder, men det fylder jo alligevel lidt, jeg kan se på de sten der ligger tilbage at der er MAX 1 mm fra beton til flisen, nok nærmere en halv mm.

Så hvis jeg skraber med f.eks en 3 mm tandspartel, kommer der minimum til at være 1½ mm fra beton til sten, hvis jeg trykker stenen helt ned, og det vil jo stadig være 1 mm højere end de nuværende sten, jeg ville være mere tryg ved lige og tage 1+ mm af overfladen (den overflade som stadig er hel) af betonen med en skrubskive, så der er lidt og justere med, virker det ikke som en meget god ide??

Hvordan er fremgangsmåden?

Først sørge for at overfladen er tør, så feje og støvsuge hele overfladen, derefter fliseklæb på hele fladen, skrabe af med et lige bræt, så fliseklæb på bagsiden af stenene med en tandspartel og ligge dem..

Hvor lang tid skal det så tørre før jeg kan starte med fugemassen?

Det er en .god ide med lidt mere plads.
1. Alle fliser rengjorte
2.hugge/slibe væk og derefter støvsuge
3. prime overfladen
dagen efter:
4. lægge fliser som beskrevet ( ingen fliselim ovenpå fliser når du er færdig. og ingen færdsel på trappen)
Fugemasse helst dagen efter, så der ikke kommer alt for meget l... ned i fuger.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

prime overfladen med hvad??

Jeg har noget stående, som vist bruges når man skal ligge en tynd beton/mørtel flade oven på en eksisterende betonoverflade, så det skulle binde bedre, er det sådan noget du taler om?

Det hedder skalflex beto binder, (betonklæber) http://www.skalflex.dk/files/files/Datablad%20Beto-Binder_web.pdf

 

 

Det ser rigtig ud.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
super, så er jeg vist på vej, henter de klinker jeg mangler torsdag, så må jeg bare håbe tilstrækkelig mange dage med tørvejr efterfølgende

Efter jeg har sat klinkerne fast, men inden jeg har fuget, skal jeg dække det til med noget plast hvis der er udsigt til regn?
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også