Benzinfilter tømmes utilsigtet

Hej

Jeg er den lykkelige ejer af en havetraktor.
Den har sådan et helt almindeligt gennemsigtigt benzinfilter på slangen, ca. 10 cm fra karburatoren.
Når jeg sætter slangerne på og åbner for benzinen løber filtret fuldt, som det skal.
Herefter kan jeg starte og slå næsten hele plænen, så går motoren ud.
Når jeg så tjekker filteret er det helt tomt /er der ingen benzin i.

Piller jeg så filtret af og puster igennem det modsat gennemløbsretningen kommer der ligesom en prop af benzin ud. Der er ikke skidt i det jeg blæser ud, det er bare benzin. Herefter kan jeg samle det hele igen, hvorefter filteren fyldes igen. Og så fremdeles.

Hvad kan årsagen være til at filtret ikke fyldes? Undertryk?

Vh
Esben
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det skyldes nok at der sidder et tyndt lag " slim" på filteret, når du så blæser i det åbnes der lidt op og du kan kører et stykke tid inden det igen lukker til. Køb et nyt filter og problemet er løst.
Tak, et vil jeg prøve. Filtret er dog relativt nyt, da jeg købte et nyt lige inden vinteren (så filteret har ikke kørt ret mange timer).
Jeg skiftede netop filteret da jeg troede det gamle var stoppet.

Kan det evt. være at filtrets kapacitet er for lille? - Men så burde det jo læbe fuldt igen når jeg slukker motoren.
Nej, god ide. Hvordan gør man det?
Piller tanken af og renser den med frisk benzin, ikke for meget da tanken skal rystes godt igennem på alle sider. Hæld det ud og monter igen. Men som Jens skriver så skal der også kunne komme luft ned i tanken, så tjek lige dækslet inden du renser.
Hej

Tanken er renset filtret tømmes stadig.
Det passer med at det fyldes op efter det har været af og herefter kan traktoren lige køre på det der er i filtret.
Når filtret så er tomet kan jeg se benxinen ligge som en boble i indløbet til filtre, det kan altså ikke løbe ind.

Nu prøvede jeg så at bore et lille hul i filtret, hvorefter det så øber fuld, og står ud i en tynd stråle af hullet.
Luker jeg så hullet med en skrue kan jeg åbne med den og fylde filtret når det går tomt.

Det forekommer mig at filtret fyldes med luft, som ikke kan komme ud.
Kan en karburator sende luft tilbage i brændstofslagen?

Men "proppen" forårsages tydeligvis af et overtryk/luft i filtret.

Nogen ideer til hvad årsagen kan være?
Prøv at køre uden filter, køre det så problemfrit, så anskaf et andet filter.
Eller kør uden filter

næste gang den har tømt filteret så prøv at pille tankdæksel af ( det nævner Je__ns os) og se om filteret løber fuld, hvis det gør er åndehullet i tankdæksel stoppet.
bortset fra det er der ingen grund til at rode med et filter man mener er ok, de koster vel omkring 20 kr hos T-hansen.

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Hvis det er et af de filtere der består af en beholder med noget der kunne minde om et foldet papirfilter inden i og en studs i hver ende, så husk at det skal vendes rigtigt ellers vil det opfører sig som du beskriver. Der er en lille pil på filteret der viser hvilken vej det skal pege for at benzinen kan løbe igennem. Men ellers er det den del hvor filteret sidder på som en lille hat der skal vende mod tanken.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis