Kan en pressening slå ukrudtet ihjel, henover en sommer+vinter?

hej.  Kæresten og jeg har overtaget et hus, hvor haven har haft sin vilde uforstyrede gang i mange år. Så det er et virvar af ukrudt og forskellige ting. Vi har masser af skvadderkål, brombær og andre ting vi gerne ville af med. 
Vi har dog valgt at dele det op, og tage baghaven i år, på den manuelle og hårde måde, da den ikke er så stor, og vi alligevel skal have lavet en terasse der. 

Jeg har så hørt et sted at man kan dække et område af med presseninger og lade dem ligge et års tid, også vil alt ukrudtet og andet neden under dø. Er det korrekt? Og hvad vil der så ske når jeg fjerner presseningen næste år og fræser jorden op, for at planere den sammen med resten af forhaven. Er alle de frø der ligger i jorden så også døde, eller risikere man så at hive en masse op?

Kan man evt sprøjte med noget før man dækker den af?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
brombær nægter og dø, det skal graves op, eller seriøst sprøjtes, skvadderkål deler rødder med alle de andre skvadderkål så medmindre du dækker alt til, så dør det heller ikke, men det er nemmere at få bugt med det hvis du lægger en pressening over det et års tid, når du hiver den af, er alt nedeunder jo dødt eller i "dvale" så det er trods alt nemmere.. brombær er dog nemmere at grave op med rod, de skal nok finde en måde at komme ud under presseningen.
Vi er også igang med at grave alt det synlige op. Alle steder vi kan se brombær skud, bliver der gravet og hevet så meget rod med op som muligt. Men for faen, et lille skud på 10cm kan have langt over 1 meter rødder. så det er er lidt op af bakke. Men er der ellers noget man kan gøre for at hjælpe på situationen?
en mini graver, du skal ihvertfald ikke tænke på at fræse, så har du 1 million istedet for. roundup virker ikke på brombær, jeg ville grave alt op planere og så græs, og kun græs. det skal slåes tit, men efter et par år vil haven være fri, det er dog svære med skvallerkål i hæken, og andre steder hvor det er svært at komme til. jeg har lært af bitter erfaring aldrig at placere et blomsterbed op af en hæk, ligemeget hvor meget vi sled, kom skvalleren bare igen, fra hækken, så nu har vi en bane græs, der godt nok skal slåes, men hverken skvaller eller brombær kan ikke lide maskinen.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis