Lovligt eller ulovligt?

Hejsa folkens.

Jeg har fået en ide, men kan ik finde ud af om det er lovligt eller ulovligt.

I badeværelset har jeg en el radiator som vi aldrig har brugt.
Den går ned i en lukket stik dåse tror jeg man kan kalde det for.
Samtidig med har jeg min vaskemaskine stående i badeværelset.
Men jeg har ingen stik kontakter der inde, så jeg bliver nødt til at slutte den til på den anden side af døren, hvilket vil sige når jeg vasker tøj kan man ikke lukke døren ind til badeværelset hvilket kan være træls når man har gæster.

Så jeg tænkte på om jeg må tage min el radiator ned, smide den rigtig langt væk og så sætte min vaske maskine til der istedet for?

Jeg har snakket med 2 af mine "gør det selv" venner om det.

Den ene siger at det må jeg godt da jeg ikke laver nogen ny kontakt, men bare bytter en ting ud med en anden.

Den anden siger at det må jeg ikke da vi taler om vådrum og der gælder så andre regler.

Nu er jeg forvirret og vil så spørge jer. Vi snakker kun 220 V
34 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Reglerne for det i vådrum kender jeg heller ikke, men ved dog hvad jeg selv havde valgt at gøre.
i det der som du skriver, allerede er en tilslutning, så havde jeg nok "glemt" at spørge og så sætte vaskemaskinen til,
i det der jo allerede er en tilslutning, mener jeg ikke du kan gøre noget galt (med alm logisk omtanke)

Mvh

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Ja men jeg er helt enig med dig.
Og havde også tænkt på at glemme det lidt for det burde jo ikke kunne gå noget galt.

Men mange gange kan jeg bare godt lide at være sikker frem for forhastet.

Men ja det ender nok med jeg gør det så jeg kan få døren lukket
ja better safe then sorry, det er nu et godt koncept
og kan nu også sagtens følge dig i lige at spørge først :-)

Mvh

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Det er ikke lovligt nej, det er jo en "fast" installation når det er samlet i en dåse.

Få en elektriker til at skifte den dåse til en stikkontakt, så må du selv tilslutte hvad du vil til denne.
Bortset fra at du ikke må gøre det selv - er det så vidt jeg kan vurdere lovligt nok.
Den sidder jo nok ikke i vådzonen men udenfor.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
Bortset fra jeg ik må gøre det selv er det lovligt?
Altså hvad skal kunne gå galt?

Og ja den sidder ca 1 meter fra en håndvaske og andet vand, hvis man ikke tæller toilet med ;o)
Hvad du gør skal jeg ikke blande mig i - men jeg er jo nødt til at skrive at det ikke er lovligt at gøre det selv

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Teoretisk set laver jeg vel bare en forlænger ledning.
Og man må vel lave alle de forlængeledninger man vil ik? Så hvad er det som gør det her ulovlig?
Ja, det er som sagt ikke lovligt at lave selv.

Men laves det af elektriker er det en lovlig installation ja.
Det er indgrebet - eller tilslutningen om du vil - til den faste installation, der ikke er lovlig at udføre selv.
Du må gerne tilslutte til en stikkontakt men ikke til et fast tilslutningssted.Det må du godt med lamper til et lampeudtag.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis