Lovligt eller ulovligt?

Hejsa folkens.

Jeg har fået en ide, men kan ik finde ud af om det er lovligt eller ulovligt.

I badeværelset har jeg en el radiator som vi aldrig har brugt.
Den går ned i en lukket stik dåse tror jeg man kan kalde det for.
Samtidig med har jeg min vaskemaskine stående i badeværelset.
Men jeg har ingen stik kontakter der inde, så jeg bliver nødt til at slutte den til på den anden side af døren, hvilket vil sige når jeg vasker tøj kan man ikke lukke døren ind til badeværelset hvilket kan være træls når man har gæster.

Så jeg tænkte på om jeg må tage min el radiator ned, smide den rigtig langt væk og så sætte min vaske maskine til der istedet for?

Jeg har snakket med 2 af mine "gør det selv" venner om det.

Den ene siger at det må jeg godt da jeg ikke laver nogen ny kontakt, men bare bytter en ting ud med en anden.

Den anden siger at det må jeg ikke da vi taler om vådrum og der gælder så andre regler.

Nu er jeg forvirret og vil så spørge jer. Vi snakker kun 220 V
Hejsa folkens. Jeg har fået en ide, men kan ik... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Puha ja den her bygning er fra krigen af så den er opført før og har HPFI.

Jeg hælder til at være enige med jer da i ved mere om det end mig, men diskuterer med en kammerat lige pt som ikke tror på det er lovligt.

Findes der nogen steder jeg kan finde det sort på hvidt så jeg kan få ham ned med nakken med loven i hånden ;o)
Det kan godt være det er lovligt uden jord - men jeg ville nødigt stå med bare tæer på et badeværelsesgulv og afbryde HPFIet med mig ved en overgang på vaskemaskinen.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

I stærkstrømsbekendgørelsen: 801.471.2 afsnint 2 Står der følgende:
________________________________________________________________________________
2. Udeladelse af beskyttelsesleder til tilslutningssteder.

Ved HPFI-beskyttelse i boliger opført før 1. april 1975 tillades beskyttelseslederen udeladt i den del af installationen, der anbringes inde i selve boligen (men ikke i f.eks. garager, carporte, udhuse og i det fri).

Visse elektromedicinske apparater må kun anvendes, hvis de tilsluttes en beskyttelsesleder. Hvis et sådant apparat skal anvendes i en bolig, skal der fremføres beskyttelsesleder til tilslutningsstedet

Stor er den som ved, men større er den som ved, hvor han skal spørge.



Piet Hein
Skrevet af EISOE på 20 apr 2013 17:34
Det kan godt være det er lovligt uden jord - men jeg ville nødigt stå med bare tæer på et badeværelsesgulv og afbryde HPFIet med mig ved en overgang på vaskemaskinen.


HELT enig!

Men nu er diskutionen om det er lovligt.

Stor er den som ved, men større er den som ved, hvor han skal spørge.



Piet Hein
Du kunne jo få din kammerat til at anvise et sted hvor det står at det ikke er lovligt - det er det når det ikke er i vådzonen.

Tidligere var der skrappere krav - nu må du endog sætte en almindelig stikkontakt op udenfor vådzonen i et badeværelse - tidligere skulle det være f.eks. en såkaldt shaverstikkontakt - sikret ved hjælp af sekundær strømkreds. Der er dog krav om jordforbindelse i stikkontakter i badeværelser.

Eller også skulle den sidde i en højde på over 210 cm hvis jeg husker rigtigt

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
Står der også et sted at man må tage strøm ud fra sådan et lampe udtag?
Må man godt bygge stik kontakter eller misforstod jeg lige den? Og hvad er vådrums grænsen. Altså hvor langt fra vand og hører toilet med til vand
http://www.sbi.dk/byggeteknik/bygningsdele/vadrum/anvisning-vadrum/zoneinddeling

Og ja, der må godt laves stikkontakter udenfor vådzonen - med jordforbindelse.

Jeg har selv 2 ved siden af håndvasken

Nej toilet er ikke vådzone - området omkring håndvasken er heller ikke hvis den ikke er monteret med et brusearmatur

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Wauw jeg har altid fået at vide man ikke må lave sine egne stik kontakter.
Hvor er i bare cool.
Jeg føler jeg har lært så meget i dag.
1000 tak fordi i ville bruge jeres tid på at besvare og finde links til min spørgsmål.
1000 tak for det og rigtig rigtig god weekend
Tror du misforstår, du må ikke selv lave dine stikkontakter, men en elektriker må opføre dem udenfor vådzonen.. men du må gerne selv tilslutte din tilledning til dit udtag/lampested..

Stor er den som ved, men større er den som ved, hvor han skal spørge.



Piet Hein
Iøvrigt EISOE du siger du vil nødigt stå på gulvet hvis der sker noget.
Det har jeg da heller ikke lyst til og endnu mindre har jeg lyst til det når jeg har børn i lejligheden
men da der ikke findes noget jord her hvordan kan jeg så sikre os ud over at stille vaskemaskinen ud i gangen ;o)
Vil det være nok at skaffe en gummi måtte og stille maskinen der på?
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis