Lovligt eller ulovligt?

Hejsa folkens.

Jeg har fået en ide, men kan ik finde ud af om det er lovligt eller ulovligt.

I badeværelset har jeg en el radiator som vi aldrig har brugt.
Den går ned i en lukket stik dåse tror jeg man kan kalde det for.
Samtidig med har jeg min vaskemaskine stående i badeværelset.
Men jeg har ingen stik kontakter der inde, så jeg bliver nødt til at slutte den til på den anden side af døren, hvilket vil sige når jeg vasker tøj kan man ikke lukke døren ind til badeværelset hvilket kan være træls når man har gæster.

Så jeg tænkte på om jeg må tage min el radiator ned, smide den rigtig langt væk og så sætte min vaske maskine til der istedet for?

Jeg har snakket med 2 af mine "gør det selv" venner om det.

Den ene siger at det må jeg godt da jeg ikke laver nogen ny kontakt, men bare bytter en ting ud med en anden.

Den anden siger at det må jeg ikke da vi taler om vådrum og der gælder så andre regler.

Nu er jeg forvirret og vil så spørge jer. Vi snakker kun 220 V
Hejsa folkens. Jeg har fået en ide, men kan ik... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Så blev jeg da så meget klogere selvom det virker dumt da et lampe udtag jo er samme princip.
Men tak for svaret
Hvis din dåse er bygget op som et lampeudtag, så er det da bare at slutte vaskemaskinen til.
Men det kræver jo så nok lige, at der er en jordforbindelse også, men mon ikke der er det, når der har siddet en radiator der før?
Skrevet af hawk på 20 apr 2013 15:50
Så blev jeg da så meget klogere selvom det virker dumt da et lampe udtag jo er samme princip.
Men tak for svaret

En lille korrektion så :

Hvis tilslutningsstedet er ligesom et lampested - altså med faste klemmer for tilslutning må du godt gøre det selv - men hvis du skal have et låg af en dåse og ledningerne er løse med muffer indeni må du ikke selv - forvirret ?

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Vores svar krydsede vist hinanden Je__ns

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Ja men det jeg har her er en dåse, med 4 faste skruer i hvor jeg har målt 220 v på de 2 af de skruer som radiatoren sad i.
Så hvis jeg forstår det rigtig så er det altså fuldt ud lovligt at lave det?

Og så lige et ekstra dumt spørgsmål.

Hvor finder man ledninger med muffer på? Det lyder da som noget halv færdig bygge sjusk gør det ik? De burde da ende i en afbryder eller anden form for kontakt.

Nå men det jeg har er en stik med sådan et låg:
http://www.bygmax.dk/daeksel-f-lampeudtag-50x50-hvid.html

Annonce
Sådan ser det ud.

Lovligt eller ulovligt?

http://gupl.dk/695425/
Lovligt, husk at brug aflastningen rigtigt, så den strammer på selve kablet istedet for på ledningerne, og få dækslet på..

Stor er den som ved, men større er den som ved, hvor han skal spørge.



Piet Hein
Skrevet af El-manden på 20 apr 2013 17:15
Lovligt, husk at brug aflastningen rigtigt, så den strammer på selve kablet istedet for på ledningerne, og få dækslet på..


Lige mine ord - det er jo et lampeudtag.

Du SKAL have en jordforbindelse også - så hvis der ikke er en skal du have fat i elektrikeren.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Wauw cool og tak, jeg retter fejlen.

Angående jord.

Det har jeg altid ønsket mig, men kan sige at det kun eksisterer 1 sted i denne lejlighed og det er i mit kraft stik til mit komfur.
Ingen af mine andre kontakter har jord, men det burde vel så være udlejer som får fat i en elektriker det kan vel ik være mit problem?
Du kan undlade jord hvis din installation er lavet før 1975, og du samtidig har et hfi/hpfi. Hvis din installation er lavet i en carport, udhus eller garage "udenfor" boligen har du værsgo også at etaplere en jord..

Stor er den som ved, men større er den som ved, hvor han skal spørge.



Piet Hein
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis