Solpaneler fra bunden ( diode-placering )

Jeg køber næsten al elektronik i Kina, det er billigt og kvaliteten er generelt god.

Har købt pit controler, dypkoger akvariebumpe ( sous vide maskine Ca 200 kr ).
Temperatur controller, hydra controller, dobbelt relæer,tåge,mager og micro switch-er ( rugemaskine med automatisk æggevender Ca. 250 kr. ).
Og en masse smådele som diodepære varmelegemer både til vand og luft mm..

Det største problem, udover at man skal se sig godt for med EU-godkendelse, er de danske told-satser. Under 80 kr går fri. 

Nu har jeg købt et lille parti solceller, forbindelses-vire og lade-controller mm. som skulle give et panel på 18V 10 wWtil ca. 400 kr.

Så skal panelet bare samles og på you-tube er der flere gode videos om selve samlingen ,indkapsling af cellerne i uv-bestandig epoxy og montering af lade-controller. I samme videos omtaler de at der skal monteres  en eller flere dioder.

Mit problem er at jeg ikke forstår hvad dioderne gør ( noget med når der falder skygge på en del af panelet ) og hvor de skal monteres.

Håber at der er nogen der kan hjælpe og måske har gode tips om bygning af solpaneler fra bunden

                                    Venligst Claus (hoejec) Hansen

P.S. Min fader lærte mig at, har du ikke noget posektivt at sige, så hold din mund, og at underbygget, konstruktiv kritik, ikke er negativt.

 hoejec

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det må være by-pass dioder du tænker på?

Typisk er solcellerne i panelet delt op i nogle grupper, med by-pass dioder i bunden, således at disse kan udkoble en gruppe af cellerne, i fald produktionen i disse skulle falde (fx hvis der falder skygge på en del af panelet). Solcellepanelerne vi har på vores tage er som regel forsynet med to eller tre by-pass dioder.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Tak for svaret
Men jeg forstår det stadig ikke.
Er det noget med at dioden forhindre cellerne som er i skygge bruger strømmen fra cellerne der får sol

 hoejec

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Noget med at panelere er i serie for at oparbejde tilpas stor spænding. En serie = en streng. Men af en eller anden grund, så er en streng ikke mere produktiv end det svageste led i kæden (eller panel i strengen). Bypass er udkobling af en dårligt producerede panel eller del af panel fra strengen så hele strengens produktion ikke skades.

Bare noget jeg har læst. Det giver ikke mening for mig hvorfor det er sådan.

Hvis nu dine paneler kan placeres uden skygge (og du tør kalkulere med at ingen går i stykker) så kan du evt. droppe bypass på dit DIY projekt.
Der er to ting, du kan gøre med dioderne.

Først kan du blokere for strøm, der løber den forkerte vej igennem solcellerne. Sætter du f.eks. et batteri på dine solceller, vil de kunne lade batteriet op, så længe den spænding, solcellerne producerer, er højere end spændingen på batteriet. Så snart der falder en skygge på solcellerne, vil de begynde at aflade batteriet. Med mindre altså at man lige sætter en diode ind i serien.

Derudover er der en forholdsvist høj modstand igennem et solcellepanel. Det gør selvfølgelig ikke noget, så længe panelet producerer en spænding, men har du en serie med flere paneler, og falder der en skygge på ét af dem, vil der opstå et spændingsfald der på grund af modstanden. Så i stedet for ikke at bidrage vil det faktisk nedsætte den samlede effekt. Man sætter så en bypass diode parallelt med hvert panel for at koble det fra i den situation.

Alternativt kan man forbinde panalerne parallelt. Så skal man have en blocking diode i serie med hvert enkelt panel, da strømmen ellers kan løbe baglæns igennem de paneler, der ikke får nok lys, og så er man lige vidt. Men for det meste er det alligevel fordelagtigt at lave lange serier for at få spændingen så højt op som muligt. Så minimerer man effekttabet i kredsløbet, og det er noget nemmere at regulere en spænding ned end at regulere den op.

- Flemming
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også