Husbyggerie

Hej alle

Jeg skal i gang med at bygge et vinkelhus,138kvm men jeg er blivet lidt i tvivl om multipladers bæreevne. Bærendevæge og skillevæg bliver muret op med 10 cm hh plader men mit spøgelsmål er om de kan klare tryk fra den doblespær som kommer til at lige mellem vinkel og hovedhuset?
Jeg overvejer at støbe h hjern for at fordele tryket men det er ligesom lidt overkill eller hvad?
Tænker også på at lave væg 15 cm tyk sådan halv meter på hver side af der hvor spær ligger.
Tag bliver med Modula tegl,valm 25 grader.

Eller er det nok med 10 cm tykkkevæg? 
 
Mvh. Nermin
25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De vægge er vel projekteret, dimensioneret, beregnet og godkendt af en bygningsingeniør?
Og opbygges i overensstemmelse med H-H's ganske omfattende arbejds-instruktioner!
Hej Sitting Bull

Nej det er det ikke , der ikke knuttet hverken arkitekt eller ingeniør på . 
Jeg har selv tegnet huset og beregnet det der skal til for at få byggetilladelse.
Synes ikke rigtig jeg har lyst til at give 15-20000 kr for at han kigger på et sæt tegninger og siger : Ja du har ret en 10*40*60 multiplade kan sagtans bruges i bærende væg og de tegninger du har tegnet og fået godkend hos kommune ser rigtig ud   .

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Gad vide hvad dit forsikringsselskab siger til at du selv har lavet beregningerne og de skal erstatte når det hele er brast sammen en kold og stormfuld vinternat.

Noget kunne tyde på ikke helt har de fornødne kvalifikationer til at lave de beregninger, når du er kommet i tvivl og søger råd her.

Nu bygger jeg ikke et slot men helt almingelig hus som der er tonsvis af i dagens danmark, der er ingen grund til at gøre et støre nummer ud af det end det er.
Om der er beregninger på eller ej er de nok ligeglade så længe ting er udføret som det skal være. Gad vide hvor mange husejer ligger med de beregninger i hånden.

Er hjemmesiden ikke til samme formål? at søge råd og udvæksle erfaringer ? Alle er nok klar over at de kan får svar på sit tvivl hos en proff og at råd kan købes få pengene, der er ingen grund til at minde folk om det.
Misfostår mig ikke men folk stiller spøgelsmål her i håb at der er nogen som har erfaring med det de søger svar om eller ved hvordan det kan løses og ikke for at få at vide at man skal da ringe til en proff.
Nerko!

jeg synes det lyder som et spændene projekt, tænk du gør det vores forfædre gjorde, byggede deres egne huse!
og hvis de kunne, kan du også.

bare klø på

En god bund er det bedste for et pænt stykke arbejde.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
@Nerko

Det er ganske rigtigt at man kan søge råd og udveksle erfaringer her i forummet. .o)
Og nu har du jo så fået nogle stykker at vælge imellem.

Men skal jeg give et svar som du måske bedre kan lide - så mener jeg da at du skal anvende 15 cm plader . Som du selv foreslår. .o)

Som maleren så har jeg sympati for din indstilling. Men jeg ville aldrig "turde" komme i tvivl om de bærende konstruktioners styrke eller egenskaber!
Hvorfor bruge multiplader?
Jeg lavede en tilbygning, her brugte jeg gasbeton elementer i fuld højde, de bredeste er 60 cm, der findes bærebjælker til over døre vinduer.
For at få det til at passe med det øvrige hus, lagde jeg en 100 x 100 træ-rem på toppen, som spærene er fastgjort til.
De gasbetonelementer er nemme at arbejde med, jeg lavede det hele selv.

Jeg brugte også de elementer til indermurene.



Maleren .... lige nøjagtig :-)

Sitting bull...ja det er lidt bedre svar :-)

Nej spøg til siden, jeg ved godt at det "bedste" vil være at for en til at lave alle det beregninger men jeg synes ikke de er det pengene værd.
Jeg ved at 10 cm tyk bærende væg er nok til at bære tungtag ( har ikke set noget bruger tykkere plader/gasbeton til det).
Jeg foranker huset og tag efter anvisnig. Bruger to tværgående væge som afstivende dvs. der bliver støbt fundamet under dem så det kan aftage vindlast fra siden. Det skal nok kunne holde til lidt af hver :-).
Det eneste jeg er lidt i tvivl om er så det med den doblespær selv om det er nok ingen problem da der liger en 50*100 rem ovenpå væg som er med til at fordele vægt.

Så for øvrigt i dag at eurodan har støbt gulv til et vinkelhus i kvarteret og der er hverken trækbånd /gevinger i fundamentet eller noget andet specialt hvrken vel vinkel eller resten af huset. Håber det går snart i gang med at mure for at se hvordan de klarer den :-).

Je-ns... jeg har også tænk på vægelementer men der er mange som postår at det revner mere end plader....
Jeg lavede tilbygningen i 1996, der er ingen der er revnet. jeg har spartlet pladerne, det vil jo blive noget mere besværlig med multipladerne da der kommer mange samlinger.


Færdige vægelementer er forstærkede med jern. Og så bliver væggen lige!

 

Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også