Husbyggerie

Hej alle

Jeg skal i gang med at bygge et vinkelhus,138kvm men jeg er blivet lidt i tvivl om multipladers bæreevne. Bærendevæge og skillevæg bliver muret op med 10 cm hh plader men mit spøgelsmål er om de kan klare tryk fra den doblespær som kommer til at lige mellem vinkel og hovedhuset?
Jeg overvejer at støbe h hjern for at fordele tryket men det er ligesom lidt overkill eller hvad?
Tænker også på at lave væg 15 cm tyk sådan halv meter på hver side af der hvor spær ligger.
Tag bliver med Modula tegl,valm 25 grader.

Eller er det nok med 10 cm tykkkevæg? 
 
Mvh. Nermin
Hej alle Jeg skal i gang med at bygge et... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Sitting Bull på 21 apr 2013 11:55
Slev om jeg er enig i at det er alt for usikkert at bygge hus uden at de væsentligste bærende og stabiliserende konstruktioner er gennemgået af en bygningsingeniør.

Så må der jo være udstedt byggetilladelse på nuværende tidspunkt - uden at der åbenbart har været krav om yderligere beregninger fra kommunens side!

Men det er selvfølgelig Nerko der som bygherre til enhver tid er ansvarlig for at konstruktionerne overholder gældende normer og retningslinjer i øvrigt.

Mht. tilstandsrapporten er Nerko ikke forpligtiget til fortælle noget om beregninger eller lign. Og kan derfor ikke gøres ansvarlig for nogen skade i den anledning.

Derimod skal Nerko oplyse hvorvidt bygningerne er udført som selv- og medbyg!

Husk på at det jo lige præcis ejerskifteforsikringsselskabet der overtager ansvarsforflygtigelserne fra Nerko!
Og der skal vel nærmest være tale om svindel eller grov uagtsomhed før et ejerforsikringsselskab kan gøre krav på erstating fra en hussælger!



Kommunerne tjekker ikke længere de statiske beregninger og for den sags skyld heller ikke energiramme beregninger for enfamilieshuse (måske Kbh gøre det stadig, som den eneste undtagelse). Bygherren skal underskrive en erklæring for teknisk dokumentation, hvor han erklærer at huset bliver bygget i henhold til gældende lovgivning og normer. Beregninger og konstruktionstegninger bliver fremsendt til kommunen ved afslutning af byggeprojektet, så det udelukkende kan arkiveres. 
 


Hej Ark-tek

Tak for svaret.

Jeg har to tværgående væge som som skal bruges til at stabilisere, der bliver støbt fundament under dem, den ene bliver udføret med 20 cm bloke den anden i 12 cm multiplader. Der kommer murrem på dem ligesom det andre bærendevæg.
Ingen steder bliver  bærendevæg længere end 12 m uden en stabiliserende væg på tværs.
Hver 3. spær bliver foranket til fundament og spær bliver afstivnet med det der trekant eller hvad det nu hedder i fagsprøg. Ud over det bliver gangbro også brugt til at afstive for vindlast fra gavlside.

Men du har ret , det kunne godt være at jeg skal bide den sureæble og får lavet nogle beregninger alligeved.

Mvh. Nermin
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Skrevet af nerko på 23 apr 2013 10:20

Hej Ark-tek

Tak for svaret.

Jeg har to tværgående væge som som skal bruges til at stabilisere, der bliver støbt fundament under dem, den ene bliver udføret med 20 cm bloke den anden i 12 cm multiplader. Der kommer murrem på dem ligesom det andre bærendevæg.
Ingen steder bliver  bærendevæg længere end 12 m uden en stabiliserende væg på tværs.
Hver 3. spær bliver foranket til fundament og spær bliver afstivnet med det der trekant eller hvad det nu hedder i fagsprøg. Ud over det bliver gangbro også brugt til at afstive for vindlast fra gavlside.

Men du har ret , det kunne godt være at jeg skal bide den sureæble og får lavet nogle beregninger alligeved.

Mvh. Nermin

Hej Nermin.
Det er rigtig fint at du har tværvægge til at stabilisere huset, men det er sådan at disse vægge har kun sin egenlast til at modstå den vandrette last med tilhørende væltende moment. Derfor er der ofte (det er jeg også sikker på at det er tilfældet i din situation), at væggene har behov for en forankring til fundamentet for at fastholde væggene på plads. 
Snakker vi at det tvægående væge skal forankes eller det udvendigebærende?
For det udvendige bliver foranket til fundament for hver 3 meter hele vejen rund
Forankringer i facaden er til fastholde tagkonstruktionen. Disse kan også bruges til at forankre de stabiliserende vægge i facaden, hvis er dimensioneret til det og udført på en bestemt måde.

Jeg taler om forankringer af selve tværvægge, som bliver påvirket af en vandret last i toppen, og idet væggen ikke har meget lodret last og heller ikke er tungt så vil væggen vælte og derfor er der behov for en forankring til fundamentet. Fundamentet skal have min. vægt der modsvarer den væltende moment.


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også