Husbyggerie

Hej alle

Jeg skal i gang med at bygge et vinkelhus,138kvm men jeg er blivet lidt i tvivl om multipladers bæreevne. Bærendevæge og skillevæg bliver muret op med 10 cm hh plader men mit spøgelsmål er om de kan klare tryk fra den doblespær som kommer til at lige mellem vinkel og hovedhuset?
Jeg overvejer at støbe h hjern for at fordele tryket men det er ligesom lidt overkill eller hvad?
Tænker også på at lave væg 15 cm tyk sådan halv meter på hver side af der hvor spær ligger.
Tag bliver med Modula tegl,valm 25 grader.

Eller er det nok med 10 cm tykkkevæg? 
 
Mvh. Nermin
Hej alle Jeg skal i gang med at bygge et... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det kunne godt være at jeg skal ringe til expan og høre hvad de tager pr. kvm for elementerne.
Hej Nerko

Skal jeg forstå, det du skriver, som om at du selv vil lave dine beregninger? Eller hvordan er du kommet frem til de dimensioner som du agter at benytte?

Der er et ordsprog som siger:" Hvo intet vover, intet vinder" ..... Men her er der absolut ikke noget at vinde i forhold til de risici, som du løber både nu og senere.

Når det er sagt, så synes jeg ikke 15-20 K er ret mange penge set i forhold til prisen på hele byggeriet og den sikkerhed du efterfølgende har for at dine beregninger og dimensioner er korrekte.

Bare en tanke, men måske Expan kan lave dine bergninger billigere, hvis du køber deres produkter.

Du bør i hvert fald sikre dig, at dit forsikringsselskab vil dækker i tilfælde af eventuelle fejlberegninger.
Og så er spørgsmålet, hvad sådan en forsikring koster kontra de 15-20 K som beregningerne koster.

Håber du kan bruge min konstruktive feedback.


Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Nerko

Skal jeg forstå, det du skriver, som om at du selv vil lave dine beregninger? Eller hvordan er du kommet frem til de dimensioner som du agter at benytte?

Der er et ordsprog som siger:" Hvo intet vover, intet vinder" ..... Men her er der absolut ikke noget at vinde i forhold til de risici, som du løber både nu og senere.

Når det er sagt, så synes jeg ikke 15-20 K er ret mange penge set i forhold til prisen på hele byggeriet og den sikkerhed du efterfølgende har for at dine beregninger og dimensioner er korrekte.

Bare en tanke, men måske Expan kan lave dine bergninger billigere, hvis du køber deres produkter.

Du bør i hvert fald sikre dig, at dit forsikringsselskab vil dækker i tilfælde af eventuelle fejlberegninger.
Og så er spørgsmålet, hvad sådan en forsikring koster kontra de 15-20 K som beregningerne koster.

Håber du kan bruge min konstruktive feedback.


Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Hej Johansen

Tak for feedback.

Nej jeg har ikke lavet nogen beregninger, men jeg kan ikke forestille mig at de andre huse som er blevet bygget i multiplader eller vægelementer er bygget af en andet slags end den jeg vil benytte derfor burde en 10 cm multiplade eller 10 cm element også kunne bære mit tag...håber jeg i hverfald :-).

Jeg har faktisk lige regnet lidt på den pris for beregning kontra pris for at mure bærende væg med muresten , det vil koste 25000 kr mere for at fuldmure helevejen rundt dvs. næsten det samme som statisk beregning vil koste og hvis der er noget der kan holde burde det være muresten eller hvad?


Mvh. Nermin
Skal du ikke under alle omstændigheder aflevere statiske beregninger sammen med anmodning om byggetilladelse eller senes ved færdigmeldingen.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej Nermin

Jeg skal ikke kloge mig på dimensioner og materiale valg, for det har jeg ikke forstand på, hvilket måske også er grunden til, at jeg synes det er modigt af dig, at bygge et hus uden at have foretaget de fornødne beregninger.

På den anden side, så kunne jeg heller aldrig finde på at købe et hus, hvor der ikke på professionel vis var foretaget de rigtige og nødvendige beregninger.

Og hvis du senere skulle sælge, så vil jeg også mene, at du i tilstandsrapporten skal gøre eventuel køber opmærksom på, at der ikke er foretaget de fornødne beregninger - og undlader du at nævne det, så står du senere med et eventuelt erstatningskrav i tilfælde af skade - og det kan blive dyrt - og sæt nu hvis der sker personskade ved en eventuel senere sammenstyrtning? Lad os håbe, at det ikke kommer til at gå galt ;-)

Må jeg spørge til, hvilken forudsætninger du har for at gå i gang med et så stort byggeri?
Agter du at lave alt fra bunden og op eller hvad (med undtagelse af VVS og EL) ?

Jeg smider et link fra 08 omkring indvendige vægge af gasbeton, måske du kan drage nytte af det: http://www.bolius.dk/alt-om/vaegge-og-lofter/artikel/indvendige-vaegge-af-gasbeton/

Du får herfra et held og lykke med projektet.

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Hej

Det kan du have ret i mht. tilstandsraporten.

Jeg har ingen store forudsætninger men jeg kan godt  finde ud af at bruge mine hænder.  Jeg skal heller ikke lave andet end indvendige arbejde, maling, isolering,lofter, inventar og alt omkring haven.

Jeg har fundet håndværker lokalt til kloak,mure,tømmer og for et fornuftig pris, synes ikke at jeg gider betale eurodan eller huskompaniet 1,5 mil for det samme og  som for øvrigt brugger polske og tyske håndværker men tager pris for huset som det var danskehåndværker der bygger det.
Slev om jeg er enig i at det er alt for usikkert at bygge hus uden at de væsentligste bærende og stabiliserende konstruktioner er gennemgået af en bygningsingeniør.

Så må der jo være udstedt byggetilladelse på nuværende tidspunkt - uden at der åbenbart har været krav om yderligere beregninger fra kommunens side!

Men det er selvfølgelig Nerko der som bygherre til enhver tid er ansvarlig for at konstruktionerne overholder gældende normer og retningslinjer i øvrigt.

Mht. tilstandsrapporten er Nerko ikke forpligtiget til fortælle noget om beregninger eller lign. Og kan derfor ikke gøres ansvarlig for nogen skade i den anledning.

Derimod skal Nerko oplyse hvorvidt bygningerne er udført som selv- og medbyg!

Husk på at det jo lige præcis ejerskifteforsikringsselskabet der overtager ansvarsforflygtigelserne fra Nerko!
Og der skal vel nærmest være tale om svindel eller grov uagtsomhed før et ejerforsikringsselskab kan gøre krav på erstating fra en hussælger!




Jeg har fået byggetilladelse, der er blevet gravet til fundament som bliver støbt på næste mandag, kommune har ikke efterspøgt andet end det beregninger i form af snit tegning.
Banken krævede heller ikke noget andet.
Har faktisk siden hen snakket med en ingeniør fra Fjerring mht. opsyn under opførelse af tagarbejde og han sagde efter han fik kigget på tegninger at de kunne sagten lave statiskeberegninger men at det ikke var nødvendig, det er almindelig hus bygget i materialer som  andre parcelhuse. Han sagde faktisk at de vægelementer som typehusfirmer bruger er heller ikke armeret da det armering som der er i er kun for transportens skyld .
Hej Nermin
For lodret last kan du næsten få hvad som helt til at holde.
Det er også næsten aldrig der er problemet. Problemet opstår med væggene og deres bæreevne, når der husets stabilitet skal sikres.
Her kan du ikke bare læne dig tilbage og sige at der er andre har bygget huse med multiplader eller mursten uden, at der er sket noget.

Ja.. Det er rigtigt, der er rigtig mange huse som er bygge i gasbeton og mursten, men har du en ide om hvor mange stabiliserende vægge der? har du en ide om, væggene er forankret til fundamenter?

Jeg kan fortælle dig at jeg har regnet på rigtig mange huse, og der SKAL altid forankringer af væggene, hvis disse bliver udført i gasbeton. Mursten har større tyngde, så det er ikke altid der er behov for forankringer, men til gengæld skal der som regel være glidningsbeslag i bunden af væggen. 

Jeg kan godt forstå at du vil spare nogle penge, men efter min mening (og ja.. jeg ved godt, at jeg ikke er objektiv her) er det ikke det rigtige sted at spare. 
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også